Липневі продажі стали максимальними цього року, незважаючи на карантин і непросту ситуацію в економіці. Якщо так піде далі, ринок вже незабаром надолужить згаяне за час карантину. За підсумками 7 місяців він всього на 1,7% відстає від статистики минулого року.

За темпами зростання автопродажів Україна — одна з перших в Європі.

На ринку б/в авто — ще більший ажіотаж. За даними асоціації «Укравтопром», в липні першу реєстрацію пройшли 34,3 тис. авто, що на 17% більше, ніж у червні, і на 43% — ніж у липні 2019-го.

Хто в трійці лідерів продажів

Істотно наростити продажі вдалося більшості автосалонів. Скажімо, за Volkswagen зростання перевищило 280%, за Nissan — 51%, Ravon — майже 62%, Renault — 44%, Audi — 48%. В «мінусі» — тільки Kia. За даними Autoconsulting зниження продажів перевищило 35%.

«У зв'язку з цим у топ-3 автопродажів відбулася рокіровка. Kia, яка до цього посідала третю позицію, поступилася місцем Skoda. Перші два рядки в списку лідерів залишилися незмінними — Renault з часткою ринку в 18,5%, і Toyota (14,3%)», — розповів голова Autoconsulting Олег Омельницький.

Читайте також: НБУ змінить вимоги до учасників платіжного ринку

У липні ударними темпами зростали також преміальний і економ-сегменти. Скажімо, за Audi зафіксований плюс у 48%, за BMW — 31%, за Lexus — 22%. «У сегменті недорогих авто — справжній вибух продажів: за Chery — плюс 41,4%, за Ravon — майже 62%, за JAC (+150%)», — констатує Олег Омельницький.

П'ять причин ажіотажного попиту

Українці потягнулися до автосалонів з декількох причин. По-перше, позначився відкладений попит. Багато громадян, які бажають оновити авто, тягнули з угодою через карантин.

У червні люди повернулися на роботу і стали розуміти свої подальші перспективи щодо зарплат. Тому ті, у кого вже лежала напоготові потрібна сума, вирішили, що саме час купувати.

По-друге, цей період збігся зі зростанням курсу долара. Виникло так зване «валютне вікно», коли курс долара вже пішов вгору, а гривневі ціни в автосалонах не змінилися.

«У потенційних покупців, які зберігають заощадження в іноземній валюті (а таких більшість), з'явилася можливість заощадити на різниці курсів, якою багато хто і скористався», — зазначає PR-менеджер «Ніссан Україна» Володимир Іванов.

Читайте також: Чому НБУ може і надалі успішно боротися зі зростанням цін

Плюс — багато автосалонів минулого місяця проводили різні акції, що зробило ціну на нові машин ще більш привабливою.

Ще один фактор рекордного зростання в липні — розблокування поставок авто. До цього, в травні-червні, на нашому ринку спостерігався дефіцит іномарок через збій виробництва на закордонних майданчиках автоконцернів.

У статистиці враховуються реєстрації машин. Тому навіть проплачені в минулих місяцях іномарки потрапили вже в липневі звіти, оскільки були поставлені на номери саме в цьому місяці.

«Окремі заводи Nissan були на карантині, тому виникли перебої з поставками. Зараз імпорт розблоковано, тобто, фізично авто доступні в Україні, що дозволило реалізувати відкладений попит», — каже Володимир Іванов.

Свій внесок у загальну скарбничку авторинку зробили і корпоративні клієнти. За даними асоціації «Укравтопром» в липні попит на нові комерційні авто зріс на 11% (було продано майже 1,2 тис. машин).

Найчастіше компанії оновлювали автопарки моделями:

  • FIAT (275 штук),
  • PEUGEOT (164 штук),
  • RENAULT (27 штук),
  • MERCEDES-BENZ (80 штук),
  • FORD (72 штук).

Практично всі продавці з топ-5 зуміли наростити продажі, у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, причому деякі — більш ніж удвічі.

Зростання в корпоративному сегменті також пояснюється виходом з карантину — багато компаній не поспішали оновлювати автопарки доки не стане зрозуміло, як вони будуть працювати в майбутньому.

Хто підігрів попит на б/в іномарки

Для продавців старих машин липень видався ще більш вдалим, ніж для автосалонів. За даними асоціації «Укравтопром» минулого місяця першу реєстрацію пройшли 34,4 тис. машин з пробігом. Це на 17% більше, ніж у червні та на 43% перевищує аналогічні показники минулого року.

Тобто, авторинок в липні на 80% складався саме з б/в машин.

Найпопулярнішими серед українців виявилися:
Volkswagen (5,6 тис. штук),
Ford (3,4 тис. штук),
Skoda ( 2,8 тис. штук),
Renault (2,7 тис. штук),
Nissan (1,9 тис. штук).

За 7 місяців цього року в Україну завезли більше 173 тис. б/в авто, що в чотири рази більше, ніж за аналогічний період минулого року.

Причин рекордного попиту на старі авто декілька.

По-перше, під час карантину багато громадян виявилися «невиїзними». Тому задумалися про придбання власного авто. Ця категорія покупців цікавиться переважно найдешевшими авто — до $3-4 тис.

«Якщо до карантину люди дивилися на «середнячків» — до $7-8 тис., то тепер — чим дешевше, тим краще. Головне — щоб авто було на ходу і недорого обходилося в експлуатації. Найпопулярніші — авто 2000-х років випуску: Volkswagen, Ford (3,4 тисячі), Renault», — розповів нам один з продавців, який займається перепродажем машин.

По-друге, сформувався чималий відкладений попит.

Чому подорожчали старі іномарки

У б/в сегменті до травня назріла справжня криза. Через жорсткий карантин у США і Європі поставки іномарок повністю припинилися.

Але незабаром виникла нова схема — з'явилися посередники, які за 500-600 євро організовували «коридори» для «гонщиків». Людей забезпечували документами, які дозволяли їм з'їздити в Європу в якості заробітчан або представників європейських фірм.

Читайте також: Єврокомісія погодила програму допомоги для України на 1,2 мільярда євро

Поставки розблокувалися, хоча і не в повному обсязі. Але б/в авто з Європи подорожчали, так як «гонщики» заклали нові витрати у цінник. Недорогі машини додали в ціні до 300 євро, а ті, що дорожче — 500-700 євро.

Втім, дефіцит на ринку все ще є. Посередники розповідають, що у них сформувалися свого роду «листи очікування». Потенційні покупці обирають авто на закордонних майданчиках і формують на них замовлення, залишаючи завдаток. Посередники беруться доставити машину як тільки з'явиться така можливість.

Також почали формувати цілі партії, за якими з України їдуть спеціальні автовози. Водії автовозів можуть виїхати в Європу, так як мають спеціальні дозволи на перетин кордону. Ця послуга зараз коштує близько тисячі євро (на середньостатистичному автовозі за один раз можна доставити 8 легковиків).

При цьому комерційні авто, зокрема, мікроавтобуси, автовози не беруть, тож в цьому сегменті дефіцит машин з пробігом наростає. Тому ціни на авто в гарному стані почали зростати.

Чому впали продажі електромобілів

Цікаво, що на тлі загального буму на б/в ринку продажі електромобілів, навпаки, пішли в мінус.

За даними асоціації «Укравтопром» в липні українці поставили на облік менше 800 електрокарів, що на 3% менше, ніж у червні та на 6%, ніж за аналогічний період минулого року. В асоціації спад попиту пояснюють законодавчою плутаниною.

З червні парламент окремим законом затвердив зміни в митному тарифі, який з липня змінив кодифікацію електромобілів.

Але в Податковий кодекс відповідні зміни внести «забули». Тому виявилося, що пільга з ПДВ (0%) на електромобілі вже під питанням, що відразу ж додає до цінника 20%.

Хоча пізніше ДМС у своєму листі пояснила — всі пільги на електрокари зберігаються — багато покупців вирішили почекати. Тому найближчими місяцями очікується збільшення продажу електрокарів.

Що далі

Головне питання — що чекає український авторинок у найближчій перспективі. Варіантів декілька.

Для сегмента нових авто подальші рекорди під питанням. Якщо курс долара і євро почне і надалі зростати, продавці будуть оперативно переписувати цінники (багато хто вже почав це робити). Подорожчання може пригальмувати подальші продажі. Плюс через збої у виробничому циклі можуть виникнути затримки в постачанні новинок.

Читайте також: Рейтинг забудовників Києва: хто здав у експлуатацію 405 тисяч «квадратів»

«Скажімо, ми планували презентувати новий Nissan Juke у серпні-вересні. Але постачання зсуваються, тому презентацію перенесли далі на осінь», — розповів Володимир Іванов.

Але автосалони націлені на те, щоб утримати рекордні продажі як можна довше. Наприклад, деякі почали давати додаткові знижки на машини. Знижки на окремі моделі (переважно 2019 року випуску) досягають 20-25%.

Також багато що залежить від можливості придбати авто в кредит. «Багато клієнтів хочуть отримати розстрочку. І за моделями, і за фінансовими умовами люди обирають пропозиції, які дозволять їм зробити покупку з вигодою», — зазначає Іванов.

На ринку б/в авто все буде залежати від доступності самих автомобілів. Хоча почали працювати нові схеми, поставки поки що йдуть не так активно, як до карантину, а ціни на машини зростають. Через це багато хто може відкласти покупку до кращих часів.

Але ключовий фактор, як за новими, так і б/в авто – перспективи другої хвилі пандемії і погіршення економічної ситуації. Якщо з осені піде друга хвиля коронавірусу (а такі прогнози є), на авторинок чекають нелегкі часи.