Як з'являється борг на рівному місці

Уявіть собі ситуацію, що під час оформлення картки ви підписали анкету-заяву клієнта або договір обслуговування з банком. Окрім звичайної платіжної картки ви додатково отримали ще й кредитну з лімітом 5 тис. грн.

В анкеті-заяві ви поставили «галочку», що ознайомилися з умовами та правилами обслуговування та погоджуєтеся з договором. До того ж ви зобов’язалися слідкувати за зміною умов обслуговування на вебсайті банку.

З часом ви перестали користуватися карткою, але не стали її закривати. А через декілька років отримали запрошення до суду, де дізналися, що кредитний ліміт на суму 5 тис. грн переріс у борг 20 тис. грн. Сума склалася з відсотків за користування кредитом, пені та безпосередньо тіла кредиту.

Важливо, що така анкета або договір приєднання, згідно з Цивільним кодексом України, прирівнюються до кредитних договорів. Проте навіть у таких документах мають бути прописані основні умови фінпослуги. Якщо цієї інформації немає, фінустанова порушує ваші права.

Підписуючи таку анкету або договір приєднання, ви отримуєте зобов’язання. Навіть якщо не повністю зрозуміли умови користування кредитним лімітом,  ви зобов'язані виконувати умови договору, який підписали.

Читайте також: Про що потрібно дізнатися вкладнику перед тим, як підписати договір з банком

Як уникнути такої ситуації

  • Звертайте увагу на вартість користування кредитним лімітом. Інформація про правила та умови розміщена на сайті. Також фінустанова зобов’язана вказувати в анкеті-заяві вартість послуг, а в договорі приєднання — штрафи у випадку прострочки.
  • За умовами договору фінустанова в односторонньому порядку може змінювати комісії, тарифи та розмір кредитного ліміту. Та вона мусить повідомити про зміни на своєму вебсайті за 30 днів до вступу їх у дію. Будьте пильні.
  • Ознайомтеся з паспортом споживчого кредиту, в якому є вартість та основні умови кредитного ліміту. Банк зобов’язаний його видавати за оформлення кредиту більше мінімальної зарплати (зараз - 5 238 грн). Інакше він порушує Закон України «Про споживче кредитування».

Відкривай депозит і отримуй бонус від «Мінфіну» до 1% річних

Як захистити свої права

Національний банк України з початку 2020 року отримав повноваження на захист прав споживачів фінансових послуг та зараз працює над новими вимогами до фінансових установ. На даний момент вже діють вимоги до розкриття банками повної інформації про умови та вартість послуг на вебсайті та в рекламі.

Наступне пріоритетне завдання регулятора – ухвалити вимоги до договорів. НБУ планує забезпечити належний рівень розкриття інформації у договорах про надання фінпослуг. Це допоможе клієнтам краще розуміти умови отримання послуг, свої права та обов’язки, а також відповідальність за їх порушення.

Проте це не звільнить клієнтів банків від необхідності уважно читати та прискіпливо вивчати договір із банком. Адже підписаний договір – це ваша відповідальність дотримуватися взятих на себе зобов’язань. Важливо, щоб ви справді розуміли умови отримання послуг.

Якщо банк все ж порушує договір та ваші права, алгоритм дій простий. Спочатку напишіть обґрунтовану скаргу на ім’я керівництва банку. Якщо питання не вирішується, звертайтеся до Національного банку України.