Чому у контролюючих органів з'явиться таке право і як діяти платникам податків, у колонці для «Мінфіну» розповів провідний адвокат практики податкового права АО Moris Group Артем Устюгов.

Що відбулося

Відповідно до Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» (далі – Закон) граничний дохід був збільшений:

  • для першої групи ФОП – до 1 млн грн на рік,
  • для другої групи ФОП – до 5 млн грн,
  • для третьої групи ФОП – до 7 млн грн на рік.

Після набрання чинності законом 2 квітня 2020 року Державна податкова служба у своєму Інформаційному листі №9 від 8 квітня 2020 року та на Загальнодоступному інформаційно-довідковому ресурсі (ЗІР) повідомила, що нові граничні розміри доходів платників єдиного податку застосовуються з 2 квітня 2020 року.

Читайте також: Як відкрити чи закрити ФОП онлайн за 10 хвилин на державному порталі «Дія»

В чому проблема

Підпункт 4.1.9 Податкового кодексу описує один із основних принципів податкового законодавства – принцип стабільності. Він означає, що зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніше, як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.

Таким чином, Податковий кодекс відпочатку розмежовує моменти набрання чинності законів (інших рішень), якими змінювалися будь-які елементи податків та зборів, від моменту застосування нових правил та ставок податків та зборів.

В контексті спрощеної системи оподаткування граничний розмір доходу є однією з характеристик платника єдиного податку, а тому відноситься до елементів податку, які зазначені в ст. 7 Податкового кодексу.

А отже, навіть набрання чинності закону 2 квітня 2020 р не є підставою для застосування його норм в частині збільшення лімітів доходу платників єдиного податку до початку наступного бюджетного періоду, тобто до 2021 р.

Дана позиція до застосування норм, які змінюють елементи податків та зборів, підтримується більшістю суддів Верховного Суду (зокрема по справам за №825/1279/17, №808/803/16).

Лист податкової – не аргумент

Повернемося до інформаційного листа №9 ДПС. Питання у тому, чи допоможе він платникам податків захиститися від претензій контролюючих органів у разі зміни їх позиції з питання лімітів по річному обсягу доходів.

Пункти 293.4 та 293.8  Податкового кодексу зазначають, що у разі перевищення обсягів доходу, ставка єдиного податку до суми перевищення для фізичних осіб-підприємців встановлюється в розмірі 15%, а для юридичних осіб у розмірі 6% із сплатою ПДВ та у розмірі 10% без сплати ПДВ.

Крім того, у відповідності до п. 293.8 платники єдиного податку, дохід яких перевищив граничні розмірі, що передбачені податковим законодавством, повинні або перейти до наступної групи платників єдиного податку, а у випадку платників 3 групи єдиного податку – відмовитися від застосування спрощеної системи оподаткування.

Положення ст. 293 не можна розцінювати, як відповідальність платника єдиного податку. Оскільки законодавець не вбачає у факті перевищення лімітів доходу «спрощенця» — порушення вимог податкового законодавства, а лише передбачає інший порядок оподаткування платників, що перевищили такі ліміти.

Що стосується Інформаційного листа №9 ДПС України, то він не є нормативно-правовим актом індивідуальної дії, який дозволить платнику податків уберегтися від будь-який претензій зі сторони контролюючих органів. Адже Податковим кодексом не передбачено будь-яких наслідків для платника у разі вчиненні дій згідно з такими роз’ясненнями, і таке «роз’яснення» в будь-який момент може бути відкликано Державної податковою службою.

Читайте також: Кредити малому бізнесу. Кабмін підтримав надання часткових держгарантій на портфельній основі

Як себе убезпечити

На даний час навіть індивідуальна податкова консультація ДПС не є запорукою того, що платника податків не притягнуть до відповідальності у разі, якщо він діяв відповідно до неї.

Зокрема, 23 травня 2020 р. набрав чинності Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві». Ним з Податкового кодексу  виключено норму, яка забороняла притягнення до відповідальності платників податків, що діяли відповідно до індивідуальної чи узагальнюючої податкової консультації.  

Таким чином, в сьогоденних реаліях податкові консультації, навіть індивідуальні, не убережуть платників податків від можливості притягнення їх до відповідальності за порушення податкового законодавства у разі зміни позиції контролюючого органу. Навіть за умови, коли при вчиненні операцій податківці були на стороні підприємства.

Тому радимо платникам єдиного податку в 2020 році не перевищувати річний ліміт доходу, що був установлений Податковим кодексом до 2 квітня 2020 року.