Нацбанк вже вніс усі необхідні зміни у внутрішню структуру і укомплектував персоналом профільні підрозділи. «Ми тепер „відчуваємо“ небанківський ринок не тільки в плані підготовки концепцій, а й в плані роботи з „живими“ компаніями», – говорить перший заступник голови НБУ Катерина Рожкова.
Білі книги Нацбанку: чесні відсотки і ринкова поведінка
Представники фінустанов (а саме вони є лідерами небанківського ринку) відзначають: НБУ провів дійсного велику роботу. Зокрема мова йде про Білу книгу «Майбутнє регулювання ринку кредитування фінансовими компаніями», де НБУ описав своє бачення ліцензування, вимоги до структури власності, бізнес-планів, організації захисту прав споживачів, реклами, захисту персональних даних, звітності, а також інформації щодо ділової репутації власників та керівників. «У ній представлені форми та інструменти майбутнього нагляду за діяльністю кредитних компаній. Викладене в книзі – доступно і зрозуміло», – говорить директор CCloan Наталія Клєвакіна.
У Нацбанку підкреслюють важливість фінансових організацій «у відновленні активного кредитування, яке б підтримувало економічне зростання країни». Водночас регулятор відзначає наявність системних проблем на цьому ринку, які «ускладнюють його більш активний розвиток і негативно впливають на права клієнтів». «У цьому сегменті для нас головне – захист прав споживачів і ринкової поведінки. Не секрет, що права клієнтів порушуються. Тому наш пріоритет – зберегти баланс прав і зобов'язань фінкомпаній і споживачів послуг», – пояснює Катерина Рожкова. Тому регулятор за аналогією з банками зобов'яже повністю і правдиво інформувати клієнтів про те, скільки насправді коштує взяти кредит онлайн.
«Якщо компанія позикодавець забезпечує чесні, прозорі умови, як це робить CCloan, їй не загрожує вихід з ринку. Однак мушу зауважити, що далеко не всі фінансові представництва відповідають цим вимогам, – тому їм доведеться або змінитися, або піти. Ринок повинен саморегулюватися попитом і пропозицією, якістю послуг, їх доступністю та зрозумілістю для споживача, чіткою організацією бізнес-процесів. Як підсумок на ринку залишаться тільки надійні фінансові організації і зникнуть ті, які не відповідають новим стандартам – від цього виграють всі», – прогнозує Наталія Клєвакіна.
Особливо пильно Нацбанк обіцяє стежити за прозорістю ринку, захистом прав споживачів і ринковою поведінкою кредиторів. Зокрема фінкомпанії будуть позапланово перевіряти і позбавляти ліцензії в разі надходження скарг з боку клієнтів. Однак в НБУ уточнюють: для менш ризикованих сегментів, до яких відносяться і ФК, передбачений тільки безвиїзний нагляд за діяльністю.
Що стосується учасників ринку, то деякі організації, що надають онлайн кредити вже здали свою першу звітність в НБУ. За словами директора CCloan, «поки це складно», проте допомогли професійність колективу і досвід роботи в банківській сфері. Що стосується запитуваної регулятором інформації про кінцевих бенефіціарів та керівників, їх ролі в структурі власності, то в CCloan вони завжди були у відкритому доступі на сайті, підкреслює керівник компанії.
Однак є в «путівнику» від НБУ і кілька незрозумілих моментів, відзначає експерт. Зокрема мова про намір регулятора збирати від кредиторів інформацію про справжній матеріальний стан позичальника, рівень його закредитованості та можливості обслуговувати борг. «Хотілося б мати розуміння, яким саме чином фінансові компанії зможуть під час видання кредитів фізичним особам оцінювати можливість обслуговування позичальником боргу. У Білій книзі також викладені плани НБУ щодо відео верифікації позичальників в процесі онлайн-кредитування. Якщо регулятор зобов'яже небанківський сегмент здійснювати відео верифікацію клієнтів, це потребуватиме і часу для впровадження, і значних грошових витрат. Сподіваюся, що після Білої книги НБУ затвердить відповідні нормативні документи, що встановлюють нові правила», – говорить директор CCloan.
Як готується ринок
Учасники ринку з різними настроями зустрічають правила нового регулятора. Так, директор CCloan Наталія Клєвакіна ділиться, що компанія в цілому готова до змін і вже дотримується всіх майбутніх вимог НБУ до фінансових установ. «Чітке дотримання норм законодавства, а також дбайливе ставлення до клієнтів і нашої репутації – це пріоритетні завдання, оскільки в основу нашої діяльності від початку закладені високі стандарти роботи на ринку. Вважаю, що компанія CCloan готова до моделі регулювання, запропонованої новим регулятором», – впевнена Наталія Клєвакіна. За її словами, в компанії постійно проводиться внутрішній аудит рекламної діяльності: чи достатньо зрозумілі та зручні для клієнтів правила надання кредитів, тексти договорів, інформація на сайті.
Розуміють в компанії і прагнення Нацбанку підвищити фінансову грамотність людей. «На жаль, в наших школах не вчать серйозному ставленню до доходів та витрат, фінансового планування і споживчого кредитування. А це дуже важлива сфера життя. У свою чергу хочу зауважити, що ми в соцмережах ведемо рубрику фінансової грамотності для своїх і потенційних клієнтів, оскільки вважаємо, що в довгостроковій перспективі добре, коли обидва партнери розуміють, що роблять, і працюють на умовах взаємовигідності», – відзначає директор CCloan.
Запустити свою інформаційну кампанію обіцяють і в НБУ – розповідатимуть про прості правила роботи з небанківським сектором. У процесі підвищення фінансової грамотності населення збираються акцентувати на тому, що «не можна робити», якщо хочеш безпечно користуватися офлайн і онлайн кредитами від небанківських фінустанов.
«Найголовніше, що необхідно для подальшої роботи з новим регулятором – встановлення Національним банком простих і зрозумілих правил взаємодії між учасниками, а також врегульованих на законодавчому рівні правил співпраці з клієнтами на ринку фінансових послуг», – резюмує Наталія Клєвакіна.
НБУ зі свого боку обіцяє надати фінкомпаніям достатній адаптаційний період для переходу на роботу за новими правилами. Крім того, консультації з учасниками ринку тривають і не всі нововведення почнуть працювати з 1-го липня – як мінімум, для цього ще потрібно прийняття ряду законів і поправок (зокрема, «Про фінансові компанії» та «Про фінансові послуги та діяльність з надання фінансових послуг»). Тому історія з «банкопадом» не повинна повторитися – навпаки, регулятор очікує, що небанківський сектор фінпослуг повторить успіх ринку обміну валют: кількість гравців виросте, з'явиться конкуренція, ринок сам себе відрегулює, а якість послуг стане вище.