Покоління Y або міленіали (1980-2000)

Міленіали зустріли століття технологій в юному віці, тому інтернет і соцмережі — невід'ємна частина їхнього життя. Людей, що народилися з 1980 до 2000 років, ще називають «поколінням Пітера Пена», тому що багато хто з них відтягує процес дорослішання.

Як витрачають гроші

Витрачаються на розваги. Покоління Y вимірює щастя враженнями. Тому вони витрачають на каву більше грошей, ніж відкладають і інвестують. Міленіали здійснюють в середньому 4 поїздки на рік — і це найбільший показник серед усіх поколінь.

17% від зарплати йде на виплату кредитів. 88% молодих людей користуються кредитами, в основному кредитними картами та іпотекою. 46% міленіалів купили машину в борг, а 39% оформили кредит на оплату навчання в університеті або коледжі.

Хороший борг — іпотека. Поганий борг — кредитка. Коли міленіали виплачують іпотеку, вони не втрачають впевненості у завтрашньому дні (тому вважають цей борг хорошим), а коли користуються кредитною карткою, відчувають тривогу (поганий борг). Почасти це пов'язано з тим, що машина, техніка, одяг — знецінений актив, а нерухомість може приносити додатковий дохід.

Читайте також: Опитування ФГВФО: чи довіряють українці свої заощадження банкам

Фінансові звички

Фінансові радники — мобільні додатки. Міленіали довіряють технологіям: 56,6% використовують програми і штучний інтелект, щоб вести особистий бюджет і отримувати інвестиційні рекомендації.

Фінансовий пріоритет у 67% міленіалів за даними The 18th Annual Transamerica Retirement survey — погашення боргу.

Планують вийти на пенсію раніше 65 років. При цьому вони думають, що проживуть до 100 років (17% опитаних), з покоління X таких тільки 11%.

Як інвестують

Міленіали не схильні ризикувати на біржі. Вони застали світову кризу 2008 року, зараз переживають нову кризу через пандемію — і все це в молодому віці, коли формується їх ставлення до грошей.

Інтерес до ESG-інвестицій. 75% всіх інвесторів США стурбовані стійким інвестуванням і купують цінні папери компаній, які роблять вклад в розвиток суспільства в сфері екології, соціуму і корпоративного управління. Серед міленіалів таких інвесторів 86%.

Віддають перевагу простим інвестиціям, тому вкладаються в індексні фонди та інші ETF, які повторюють динаміку всього ринку.
ETF (біржовий інвестиційний фонд) закуповує диверсифікований портфель цінних паперів, а потім продає його частинами у вигляді акцій. Для інвестора цей інструмент — можливість «купити» весь ринок за невелику ціну.

Купують криптовалюту нарівні з акціями корпорацій. Акції фонду Grayscale Bitcoin Trust, який інвестує в криптовалюти, входить до топ-5 найпопулярніших цінних паперів у міленіалів. 17% американських міленіалів мають крипто-активи, тоді як для покоління X цей показник склав 8% — опитування сервісу Finder.com.

Читайте також: Будиночок біля моря: чи варто вкладати зараз в курортну нерухомість

Покоління X (1964-1980)

Цінують стабільність, тому що бачили світові потрясіння. Кар'єристи, пріоритет в житті — фінансове благополуччя. Є прагнення володіти власністю: нерухомістю, машиною, брендовими речами.

Як витрачають гроші

Витрачають більше, ніж інші покоління, але і заробляють найбільше. Найбільші статті витрат: продукти, товари для будинку і здоров'я. Хоча вони подорожують менше міленіалів, але через тягу до комфорту і розкоші витрачають більше грошей на готелі, квитки на переліт бізнес-класом, ресторани.

Частіше беруть кредити, ніж міленіали. Це може бути пов'язано зі стилем життя та сумою, яка необхідна для його підтримки: поколінню X потрібно більше грошей, щоб відчувати себе в безпеці, — а також з низьким рівнем фінансової грамотності.

Як інвестують

40,5% представників покоління X інвестують у нові технології та штучний інтелект. В топі цінні папери технологічних компаній: Apple, Amazon.com, Facebook, Microsoft, Tesla.

Роблять себе експертом. Самостійно вивчають інструменти, стратегії, ринки: лише 15% мають договір інвестиційного консультування.

73% представників покоління, які не володіють цінними паперами, визнають ті перспективи, які відкриються перед ними, якщо вони почнуть інвестувати.

Читайте також: Куди інвестувати $10 тисяч

Народжені в СРСР і ті, хто пережив його розпад

Ставлять великі цілі, до якої йдуть разом з командою. Звикли багато працювати, збирати і не витрачати. Громадські інтереси ставлять вище особистих.

Як витрачають гроші

9,5% витрат — ліки та лікування, що пов'язано із зростанням захворюваності з віком (у покоління Y цей показник дорівнював 5,4%).

Фінансові звички

Збирають більше за інші покоління. Почали збирати пізніше за інші покоління — у 35 років. Для порівняння: покоління X відкладає гроші з 30 років, а міленіали приблизно з 24.

Але зберігають менше, ніж рекомендовано за бюджетним правилом 50/30/20 — лише 16% від доходів йде в скарбничку. Згідно з цим правилом, на 50% від зарплати потрібно купувати продукти, оплачувати житло та інші необхідні послуги і товари, на 30% — одяг та розваги, а 20% відкладати на фінансові цілі або інвестувати.

Звертаються за консультацією до професіоналів: фінансових радників, персональних брокерів. Цінують індивідуальний підхід і високий сервіс.

Довіряють особистій пораді. Наприклад, оберуть банк, який порадив родич, або будуть інвестувати в фонд, який вже перевірили знайомі.

Як інвестують

У сприйнятті бебі-бумерів найкраща інвестиція — купівля нерухомості.

Інвестують на довгострокову перспективу і практично не вносять зміни у свій портфель. Тільки 47% бебі-бумерів переглянули склад свого портфеля під час нестабільності на фондовому ринку.