Кого купують в кризу

Світовій карантин негативно вплинув на економіку, а деякі галузі, такі як туризм, авіаційна індустрія, готельно-ресторанний бізнес, поставив на межу виживання.

За даними ресурсу Pitchbook, кількість світових угод M&A за березень-квітень 2020 року скоротилася більш ніж удвічі – зі 13544 до 6708 – порівняно з аналогічним періодом 2019 року. В умовах тотальної невизначеності через COVID-19 багато компаній не поспішають інвестувати в нові напрямки бізнесу або купувати конкурентів, обмежуючись вирішенням поточних операційних проблем і спостерігаючи за розвитком ситуації. Це добре видно на прикладі публічних компаній, які все частіше заявляють про тимчасове припинення своїх M&A планів на найближче майбутнє.

Проте, M&A угоди тривають, хоча і пов'язані здебільшого з компаніями, на розвиток яких карантин вплинув позитивно. До таких відносяться різні фармацевтичні компанії і сектор приватної медицини, e-commerce проекти і IT-компанії, що надають хмарні і онлайн послуги, логістика та інфраструктура.

За рахунок їх покупки інвестори намагаються вирішувати існуючі проблеми або сприяти своєму подальшому розвитку. Наприклад, зовсім нещодавно компанія Zoom, чиїми послугами відеоконференцій у період карантину почали користуватися тисячі український компаній, придбала стартап Keybase, що спеціалізується на шифруванні повідомлень та обміні файлами, для підвищення безпеки свого продукту.

Читайте також: «Нові гроші». Кредити МСБ видаватимуть під особисте поручительство

Українські компанії дешевшають

В Україні склалася така ж ситуація, що і в світі. Сьогодні активно тривають тільки ті угоди, які були близькі до свого завершення ще до початку пандемії у світі або які не були порушені введеними обмеженнями. Більшість нових активностей з боку інвесторів поки що відкладені до кращих часів. Через закриті кордони також ускладнилися комунікації з іноземними інвесторами, залишаючи більшу частину ринку на відкуп внутрішнім інвесторам. Крім того, незважаючи на популяризацію онлайн-зустрічей, рішення про покупку бізнесу багато хто звик приймати після особистих зустрічей.

Що стосується секторів, то окремо для України варто виділити аграрний сектор, який поки що почувається краще за інших на тлі поточної ситуації. Незважаючи на всі обставини, на ринку періодично оголошують про угоди з продажу сільськогосподарських земель, елеваторів тощо.

Разом з тим, економічна криза спровокувала зниження середніх показників оцінки компаній. Аналіз публічних сервісних IT-компаній показав, що їх оцінка в середньому впала на 30%, порівняно з докризовими місяцями.

Реальний сектор економіки не став винятком. Досвідчені інвестори розуміють, що криза – відмінний момент для придбання або інвестицій в бізнес, оскільки можна вдало зайти в проект. Тому не варто літати в хмарах при оцінці вашого бізнесу – поставтеся до цього питання дуже критично і почніть робити кроки для максимізації його вартості, якщо хочете залучити інвестора за більш високою оцінкою, ніж ваші конкуренти.

Читайте також: Стартап проти епідемії: як запустити сервіс телемедицини, і де взяти на це гроші

Що потрібно зробити вже зараз, щоб вигідно залучити інвестора

1) У першу чергу варто пам'ятати, що карантин – це явище тимчасове. Після закінчення обмежувальних заходів буде спостерігатися відкладений попит на активи у тих інвесторів, які поки що вважають за краще сидіти на грошах. Тому угоди цього року точно будуть. Для підприємця, який планує продавати свій бізнес або залучати інвестора під свій проект, важливо розуміти, що великі угоди швидко не укладаються. Вікно для їх закриття настане ближче до кінця року, а зараз найбільш правильний час для грамотної підготовки компанії до залучення інвестора і пошуку партнера.

2) Варто визначитися, який тип інвестора підходить для вашого кейса. Це може бути стратегічний або фінансовий партнер – у кожного будуть свої переваги і недоліки.

Стратегічний партнер активно втягується у бізнес і будує його «на століття», але часто хоче придбати контрольний пакет. Фінансовий інвестор, навпаки, готовий викуповувати міноритарну частку, але сповідує стратегію виходу з проекту через 5-7 років для забезпечення своєї дохідності. Це мотивує його допомагати в якісному розвитку компанії: посилювати її фінансову функцію, посилювати кадровий склад, розвивати її корпоративну культуру, що в кінцевому підсумку призводить до збільшення її вартості.

Важливо також розуміти, що в кризовий період, через недоступність дешевих кредитів, фінансовий партнер може бути найбільш актуальним для бізнесменів, які хочуть активно інвестувати у свій бізнес, замислюються про його капіталізацію і, при цьому, не хочуть втрачати контроль над підприємством.

3) Сформулюйте прозору і зрозумілу для інвестора стратегію розвитку вашого бізнесу. Це може бути орієнтація на експорт або фокус на імпортозаміщення, яке в умовах кризи і падіння доходів населення буде актуальним. І чим раніше ви почнете цю стратегію втілювати в життя, тим кращим буде результат. Не забувайте і про точку виходу з вашого бізнесу, що особливо актуально для фінансового інвестора. Навіть якщо ви не плануєте серйозних інвестиційних проектів у 2020 році, грамотна підготовка стратегії допоможе у залученні інвестора і збільшенні вартості вашого бізнесу.

4) Продумайте кожен елемент вашої бізнес-моделі. Сьогодні панує «ринок покупця», коли інвестор володіє більшою переговорною силою, порівняно з продавцем. У такій ситуації на залучення коштів можуть розраховувати компанії, які змогли продемонструвати стабільні результати своєї роботи. А здатність бізнесу до зростання прибутку і його стійкість стане основною перевагою перед іншими гравцями на ринку. Все це вигідно виділяє сильні команди на тлі кризи.

5) Досягніть 100% фінансової прозорості бізнесу і, за можливості, проведіть незалежний аудит. Це дозволить вам продемонструвати інвестору реальну вартість компанії і дасть додаткові аргументи для успішних переговорів. Крім того, така транспарентність завжди підкуповує інвестора, адже угоди роблять не корпорації, а люди. Подумайте самі, з ким би ви хотіли укладати угоду – з надійними і відкритими партнерами, які грають за правилами, мають прозору юридичну і організаційну структуру або з власниками, у яких неможливо до кінця відстежити всі грошові потоки.

На завершення хочеться відзначити, що, незважаючи на кризу, оцінку компаній, що знизилася, та інвестиційну стагнацію, кількість дійсно цікавих активів на українському ринку обмежена. Пам'ятайте про це і вибудовуйте відносини з інвестором правильно.