Відколи діють вимоги
Нацбанк, як і обіцяв, надав всім банкам достатньо часу для налаштування процесів та процедур з фінмоніторингу. Банки зможуть це зробити до кінця 2020 року.
Банки застосовуватимуть нові вимоги:
- для нових клієнтів – із дати набрання чинності законом (із 28 квітня);
- для існуючих клієнтів – під час планової перевірки їх даних (процедура KYC – «Знай свого клієнта»).
Дистанційна ідентифікація
Головна перевага нового закону – дистанційна ідентифікація клієнта. Відтепер для відкриття рахунку в новому банку візит до відділення або особиста зустріч із представником банку непотрібна.
Національний банк затвердив повноцінні та спрощені моделі (у разі дотримання лімітів) дистанційної ідентифікації.
Повноцінні моделі: BankID НБУ, кваліфікований електронний підпис (КЕП), відеотрансляція.
Спрощені моделі: BankID НБУ; КЕП; платіж із власного рахунку на окремий рахунок банку; зчитування даних із чипа біометричного документа (закордонного паспорта чи паспорта у форматі ID-картки); верифікація даних із бюро кредитних історій.
Як відбуватиметься відеоверифікація
Фактично працівник банку може за допомогою відеозв’язку поспілкуватися з клієнтом та перевірити в нього документи:
- для паспортів нового зразка (біометричний паспорт або ID-картка) – банк дистанційно зчитуватиме дані з чипу та перевірятиме відповідність обличчя. Інший спосіб — візуальна оцінка документа, захисних елементів та логічна перевірка даних;
- для паспортів старого зразка («книжечки») – банк візуально оцінюватиме документ, перевірятиме відповідність обличчя та проводитиме додаткову перевірку за допомогою: BankID НБУ; КЕП; додаткових документів; звірки даних із інформацією з бюро кредитних історій.
Вимоги до виявлення кінцевих бенефіціарів
Банки під час ідентифікації та верифікації юридичних осіб повинні розуміти, хто є кінцевим бенефіціарним власником підприємства. Раніше банки для цього використовували переважно тільки інформацію з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізосіб – підприємців та громадських формувань. Відтепер банки повинні використовувати інформацію не тільки з цього реєстру, а й з інших джерел.
Читайте також: Нові правила фінмоніторингу доб'ють економіку чи виведуть її з тіні
Нові підходи до політично-значущих осіб
Під час обслуговування політично-значущих осіб, членів їх сімей та пов’язаних осіб необхідно застосувати ризик-орієнтований підхід. Водночас під час обслуговування осіб із цієї категорії не обов’язково відносити до високої категорії ризику. Все залежить від посади особи, розміру та виду банківських послуг та продуктів, які вони отримують.
Наприклад, під час обслуговування у межах зарплатного проєкту від банку не вимагається класифікувати клієнта як високоризикового. Проте банки, як і раніше, обов’язково мають відносити таких осіб із категорії іноземних та міжнародних публічних діячів до високоризикових.
Також відтепер суттєво скорочено перелік тих, хто є членами сімей або пов’язаними особами політично-значущих осіб. Зокрема, з цього переліку виключено сестер, братів, дідів, бабів, внуків, прадідів, прабабів, правнуків.
Заходи для іноземних фінустанов
Для іноземних фінустанов під час встановлення кореспондентських відносин з українськими банками в Україні визначено такі ж вимоги, як і міжнародними фінустановами до українських банків. Відтепер цей перелік заходів деталізовано, а українські стандарти відповідають міжнародним вимогам.
Переказ грошей
Нацбанк надав деталізований опис технічних налаштувань під час проведення грошових переказів. Йдеться виключно про технологічні процедури та застосування ризик-орієнтованого підходу під час моніторингу переказів коштів.
Читайте також: Фінмоніторинг виявив у 1 кварталі підозрілих операцій на 15 мільярдів
Інформація про порушення
Банки мають створити анонімні канали інформування про порушення. Цією процедурою може скористатися будь-який працівник, який виявив порушення, і має повідомити відповідального працівника банку за фінмоніторинг або керівника банку про нього.
Читайте також: Катерина Рожкова: «Тільки не здумайте повально зупиняти платежі понад 5 тис. грн.»
Таку процедуру запровадить і Нацбанк. Цим каналом можуть скористатися не тільки працівники банків, а й треті особи.