Яке оподаткування для цих компаній планує ввести Україна, і чи відрізняється наш підхід від напрацювань інших країн Європи, у колонці для «Мінфіну» розповіла юрист практики міжнародного бізнесу Juscutum Юлія Денисова.

Що таке цифровий податок?

Великі міжнародні електронні корпорації отримують дохід від громадян з усього світу, але податки спрямовуються, як правило, лише в одну юрисдикцію. Так було раніше, але зараз зародилася тенденція переглядати і змінювати порядок оподаткування, враховуючи таку, як здається деяким державам, несправедливість.

Податок на цифрові послуги (Digital services tax) – це податок, яким обкладаються транснаціональні компанії, які отримують дохід від користувачів певної країни. Таким чином, усувається невідповідність між місцем оподаткування і місцем отримання доходу. В першу чергу, країни розраховують на поповнення скарбниці податками від таких гігантів, як YouTube, Aliexpress, Facebook, Netflix, Amazon.

Ваші ставки, панове

Великобританія з 1 квітня 2020 року встановила 2% ставку податку на прибуток, отриманий від британців соціальними мережами та онлайн магазинами, але є обмеження. Під податок потрапляють тільки ті корпорації, чий дохід у Британії перевищив $31 млн і $615 млн з усіх країн.

Франція ще у 2019 році встановила 3% податок на цифрові послуги від доходу, що перевищує 25 млн євро на території країни і 750 млн євро у всьому світі. Італія в тому ж 2019 році ввела ідентичну ставку, що і Франція, але з дещо заниженим порогом для прибутку всередині країни — всього 5,5 млн. євро.

Австрія з січня 2020 року ввела 5%, а Чехія пішла далі і заявила про намір ввести 7% ставку на дохід на території республіки всього від 2 млн євро. Іспанія має намір ввести 3%, а от Угорщина і Туреччина вже імплементували і вирішили урвати по 7,5%, при цьому Угорщина встановила найнижчий поріг на оподатковуваний дохід – лише 300 тис. євро на світовому ринку. Також багато країн оголосили, що планують наслідувати приклад сусідів, серед них: Польща, Словаччина, Норвегія, Латвія.

Читайте також: Apple розкрила секретні дані про пересування українців під час карантину

Кожна країна конкретизує на яку саме сферу бізнесу поширюється збір. Найчастіше це онлайн-реклама, продаж користувальницьких даних, соціальні мережі, онлайн магазини, доходи пошукових систем.

А у нас в Україні digital tax, а у вас?

Україна вслід за Європою поспішила трохи поповнити бюджет новомодним податком. В кінці 2019 року з'явився законопроект №2634 про внесення змін до Податкового кодексу щодо оподаткування податком на додану вартість електронних послуг, що постачаються нерезидентами фізичним особам, місцезнаходження яких розташоване на території України.

У законопроекті дають наступне визначення терміну електронні послуги – це послуги, що надаються через інтернет. До них відносяться надання:

  • зображень або текстів, в тому числі фотографій, електронних книг та журналів тощо;
  • аудіовізуальних творів, відео, ігор;
  • доступу до інформаційних, комерційних, освітніх і розважальних електронних ресурсів;
  • хмарних технологій для розміщення даних;
  • програмного забезпечення і поновлень до нього;
  • рекламних послуг.

Основні пункти законопроекту:

  1. Нерезидент зобов'язаний подати заяву про реєстрацію як платника податку, якщо за результатами попереднього календарного року загальна сума від здійснення операцій з постачання фізичним особам електронних послуг в Україні, перевищує 1 млн грн.
  2. Податкове повідомлення нерезиденту, не зареєстрованому як платник податку на додану вартість, спрямовується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику
  3. Податок становить 20 відсотків.

Наслідки введення цифрового податку

Цифровий податок незабаром стане звичною справою, країни G20 домовилися вже у 2020 році розробити діджитал податок. У квітні відбулася зустріч міністрів великої двадцятки, де було заявлено про продовження роботи щодо уніфікації оподаткування цифрових послуг.

Читайте також: Apple, Facebook, Alphabet. Як придбати акції іноземних компаній

Великим компаніям більше не вдасться ховатися в низькоподаткових юрисдикціях і доведеться втрачати прибуток у розмірі від 2% до 7% в ЄС, тим часом, як в Україні хочуть отримати цілих 20% у разі прийняття закону. Але виникає питання, які заходи застосують у відповідь корпорації і чи не доведеться потім розплачуватися за поповнення бюджету користувачам ресурсів?