Що зараз відбувається на платіжному ринку, розповіли учасники вебінару «Готівка на карантині. Революція платежів», який відбувся в рамках проекту FinUpdate, організованого BankOnline. Слухачі змогли взяти участь у вікторині та отримати ексклюзивні призи від партнерів акції – Park House, BlankNote, Vepryk, K Sweet food.
Перехід на безготівку знижує витрати бізнесу
Безготівкові платежі пішли в зростання. «Обсяги операцій зі зняття грошей в банкоматах практично впали на третину. В результаті безготівкові платежі зросли майже на 10% до 66,9%», – говорить керівник напрямку роботи з торговими підприємствами Приватбанку Євген Васильцов.
Практично на 15% знизилися обсяги зняття готівки клієнтами Ощадбанку. «Якщо в жовтні минулого року на 1 гривню безготівкових операцій припадало 5-6 гривень зняття готівки, то вже в березні ця цифра зменшилася до 4,4 грн», – уточнив керівник управління торгового еквайрингу Ощадбанку Андрій Кирієнко.
«Перший тиждень квітня показав практично подвійне зниження обсягів операцій зі зняття готівки. Але кеш все одно залишається в ходу», – говорить директор департаменту транзакційного бізнесу АТ «Таскомбанк» Євген Закалата.
Однак вибухового зростання безготівкових платежів все ж таки не відбулося.
Директор з розвитку бізнесу «Пост Фінанс», ГК «Нова Пошта» Гліб Бурцев уточнив, що приріст безготівкових платежів не вимірюється десятками відсотків. «Але навіть приріст в 1-2% несе колосальні зміни у собівартості операційної моделі», – пояснив він.
Читайте також: Кредитні канікули і готівка на карантині. Повний список заходів, які ввів НБУ на банківському ринку на час карантину
У міру зростання попиту на онлайн-послуги фінансисти покращують сервіси. «Найголовніше, що дозволяє рости кешлесу, в тому числі діджитал сервісам, це поліпшення мобільного додатку. Над цим ми постійно працюємо», – запевнив директор з розвитку бізнесу «Пост Фінанс», ГК «Нова Пошта» Гліб Бурцев.
Споживачі все ще ходять по магазинах
Одним з найбільш чутливих до карантину став ринок еквайрингу. Внаслідок вимушеного відходу багатьох підприємців на карантин, платежі через РОЅ-термінали впали.
«У перші дні карантину в еквайринговій мережі Ощадбанку був пік транзакцій. Ажіотаж швидко стих: клієнти почали здійснювати операцій менше, але на великі суми. Середній чек збільшився близько 30%», – розповів Андрій Кірієнко.
Зменшення на 12 % обсягу платежів у РОЅ-терміналах і на 24,6% кількості транзакцій зафіксували в Приватбанку. Крім того, там відзначають зниження попиту споживачів на платіжні системи.
«Кількість оплат за Apple Pay і Google Pay впало відповідно на 41,2% і 30,8%», – уточнив Васильцов. Він вважає, що це є яскравим свідоцтвом переходу клієнтів в онлайн.
Але якщо з еквайрингом ситуація приблизно у всіх однакова, то з платіжними системами відрізняється в рази. Наприклад, у Конкорд банку заявляють про зростання користування обома системами. «Кількість за Apple Pay збільшилася на 22,5%, і незначне зростання в 1% показав Google Pay», – повідомила заступник голови правління Оксана Бабенко.
Карантин спровокував зростання Р2Р переказів. Але, наприклад, якщо в Приватбанку він склав 1,1%, то в Ощадбанку — 35%, а в Конкорді — і зовсім на 50%.
Разом з цим зростає частка онлайну в розрахунках карткою. У Приватбанку відзначають, що вона збільшилася в 10 разів, але перевершити офлайн все одно не змогла. «Майже 60% клієнтів все ще приходять в магазин або точки видачі і розплачуються там», – констатував Васильцов.
Попит на віртуальні карти б'є рекорди
З 20 березня стрімко зростає попит на кур'єрську доставку карток додому. У Приватбанку, наприклад, кількість таких замовлень зросла в 2,5 рази.
В Конкорді ж кажуть про збільшення на 80% і фіксують бум на віртуальні карти. «За три тижні на 78% збільшилася емісія активних віртуальних карт. І на 75% — емісія за Х-card. Для відкриття цих карт достатньо зайти у інтернет-банк або будь-який месенджер в телефоні, викликати чат-бота, зробити кілька кліків і карта готова до використання», – деталізувала Оксана Бабенко.
Зараз, до речі, доля віртуальних карт опинилася в підвішеному стані. Закон про протидію відмиванню доходів, отриманих злочинним шляхом, передбачає з 28.04.2020 року обов'язкову ідентифікацію prepaid-карт. Відомо, що з цього питання йдуть консультації роздрібного бізнесу з НБУ. Але, як повідомила заступник голови правління Конкорд банку, робочого рішення на поточний момент немає.
Онлайн покупки відновлюються
У середині березня сегмент е-комерції дав збій. Позначилися, в першу чергу, відсутність попиту на квитки та затишшя у туристичній галузі. Але на сьогодні ситуація вирівнюється.
«Люди посиділи вдома, зрозуміли, що криза надовго і потихеньку починають втягуватися в роботу. Як результат– планомірне зростання покупок онлайн», – розповів представник Таскомбанку Євген Закалата.
Наприклад, у Конкорд банку зафіксували збільшення онлайн-покупок на 30%.
Найчастіше онлайн купують товари для особистого та сімейного користування: продукти харчування, техніка, косметика, спорттовари, а також все, що пов'язано зі здоров'ям.
«За час карантину інтернет-трафік збільшився на 30-40%. Також зростає середній чек», – розповіла технічний директор CBDO fintech-компанії LeoGaming Маріам Матіашвілі.
Карантин вплинув навіть на поведінку любителів розважального контенту і онлайн ігор. Зокрема, при пошуку певної покупки в інтернеті, користувачі все частіше доводять операцію до фіналу, а не зупиняються на півдорозі.
Що стосується методів оплати онлайн-ігор, то за словами Маріам Матіашвілі, покупки через інтернет стали робити частіше. Але в той же час, зросли і платежі через термінали. Менш активний приріст демонструють інтернет еквайринг та мобільна комерція.
Люди знову понесли гроші в банк
Криза змусила багатьох відмовитися від життя на широку ногу.
«На тлі зростання онлайн-покупок сегмент фізичних покупок практично «відпав». Це вплинуло як на завантаження кредитного ліміту, так і в цілому на обіг за картами. Кількість запитів на кредитні кошти знизилася», – розповів директор департаменту транзакційного бізнесу АТ «Таскомбанк».
Читайте також: Безвідсоткові кредити від уряду: як це буде працювати
Банки також враховують погіршення фінансового стану потенційних клієнтів. «Ми продовжуємо кредитувати клієнта, який за скорингом має хороші бали. Більш ризикових ми обмежуємо за сумами. А на нових дивимося з обережністю», – заявив представник Приватбанку.
Читайте також: «Розглядаємо клієнтів під лупою»: як працюють МФО під час карантину
Оговтавшись від першого шоку, українці знову почали розміщувати депозити. «Невеликий відтік відбувається. Але в той же час, за нашими спостереженнями, близько 80% клієнтів, які забрали вклади, зараз повернулися», – каже керівник управління торгового еквайрингу Ощадбанку.
Читайте також: Країни G20 надали «кредитні канікули» бідним країнам