В якості альтернативи пропонують клієнтам перебронювання туру. Чи законна така поведінка туроператорів і що робити мандрівнику, що опинився в такій ситуації, в колонці для «Мінфіну» розповів керуючий партнер адвокатського об'єднання «Suprema Lex» Віктор Мороз.
Держава підтримала туроператорів
В Україні короновирусна хвороба COVID-19 визнана обставиною форс-мажор. Саме цим туроператори зараз обґрунтовують свою позицію за неповернення туристам грошей за оплачені тури і рекомендації перебронювати свою подорож на більш пізню дату.
Фактично, таку позицію туроператорів підтримали в Міністерстві культури, молоді і спорту та Держагентстві розвитку туризму, які рекомендували у своєму листі туристам перебронювати заплановані поїздки на більш пізню дату, а туроператорам — максимально сприяти в цьому туристам.
Читайте також: Туроператори відмовляються повертати гроші за оплачені тури. Що пропонують
Форс-мажор – не привід надурити клієнта
Проте, згідно чинного законодавства України, зокрема, ст. 617 Цивільного кодексу, обставини непереборної сили або форс-мажор не звільняють сторони від необхідності виконання зобов'язань. З іншого боку, форс-мажор є підставою:
- для звільнення сторін від відповідальності за часткове або повне невиконання зобов'язань за договором, якщо воно сталося внаслідок обставин непереборної сили;
- продовження терміну виконання сторонами своїх договірних зобов'язань, якщо обставини непереборної сили вплинули на ці терміни.
Таким чином, туроператор не звільняється через визнання COVID-19 обставиною форс-мажор від виконання своїх зобов'язань. Однак і виконати їх, фактично, не може через припинення повітряного сполучення України з іншими країнами.
Аналогічна норма передбачена і профільним Законом «Про туризм». Його положення прямо вказують: туроператор у разі настання форс-мажорних обставин звільняється від відповідальності перед туристом за невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування, але не від виконання зобов'язань за таким договором.
Чи варто вимагати повернення грошей
Чи означає це, що турист може вимагати повернення коштів за невиконаний тур? Фактично так.
Але тут необхідно враховувати наступне: Закон «Про туризм» передбачає можливість туриста відмовитися від виконання договору на туристичне обслуговування до початку подорожі.
Але зробити це можливо за умови відшкодування туроператору (турагенту) фактично здійснених ним документально підтверджених витрат, пов'язаних з відмовою.
Туроператор для організації подорожі несе витрати:
- страхуванням відповідальності,
- організація перельоту туриста
- організація проживання.
Розмір таких витрат може досягати 90 % вартості туру які туристу повернуті не будуть.
Тож, як бачимо, у туриста є право вимагати повернення коштів, сплачених за тур. Проте розмір повернутих коштів може бути зменшений на суму фактично здійснених витрат.
Цілком можливо, що відповідну суму доведеться повертати в судовому порядку, що також потребує витрат на юридичну допомогу.
На мій погляд, в умовах короновирусной пандемії слід шукати з туроператором компроміс. І, якщо це для туриста прийнятно, перебронювати подорож на більш пізню дату.