Про те, що відбувається на паливному ринку прямо зараз, і що може статися найближчими місяцями, на своїй сторінці у фейсбук розповів директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.
Падіння продажів
На вихідних переговорив з топ-менеджерами і власниками декількох великих мереж АЗС. Всі повідомили про початок падіння продажів приблизно з середини тижня на 15%, до вихідних – на 20% і більше, порівняно з попередньою суботою.
Найбільший спад – 40% – у західних регіонах. У лідерах Закарпаття та Чернівці. На станціях в районі прикордонних переходів продажі впали на 90%.
Очікування теж більш-менш однакові – зниження реалізації в квітні на 40-50%. Це досить оптимістично, враховуючи, що в Італії заправки втратили 70-80%. А ось де немає єдності, так це в прогнозах щодо тривалості цієї… як би так висловитися… ситуації. Скажімо так, менше ніж на чотири місяці вже не налаштований ніхто.
Що це буде означати? Насамперед закриття станцій з малими протоками. Таких, я думаю, 25% мінімум. Якщо чесно, я не знаю, як вони виживали досі, але тепер вихід на карантин для них неминучий. Не виключаю, що вони будуть скуплені більш великими колегами, але про це вже як-небудь іншим разом.
Ще 10-15% – у групі ризику. Наприклад, який сенс у роботі прикордонних станцій, якщо кордон закрився, а місцеве населення, яке жило в основному за рахунок човникових поїздок, впало в режим використання не аби-яких запасів.
Якою буде ціна
Про постачання: паливом всі будуть забезпечені, його й раніше вистачало, а тепер, у зв'язку з форс-мажором, імпортери відмовлятимуться від поставок за довгостроковими договорами.
Про ціни. Почнемо з того, що падіння цін на березневі поставки (а для роздробу вони по суті лютневі) з'їло зміцнення долара.
На квітень я закладаю долар по 30 грн. Розрахунок показує потенціал зниження за бензином на 3 грн/л, дизельного палива – на 2,5. Спеціально для оптимістів: якщо долар буде по 28, тоді 4,2 і 3,7 грн/л відповідно.
Настав час економити. Обирай вигідний депозит у каталозі від «Мінфіну»
Для довідки: якби не провал курсу, падіння цін на нафту і нафтопродукти в світі дало б зниження закупівельних цін у квітні на 6 і 5,5 грн/л для бензину і ДП відповідно.
Витрати особливого періоду
Насправді, буде курс 30 або 28, не суттєво. І ось чому.
До діючих роздрібних цін розраховане зниження повинно скласти 10-15%. Але, як зазначалося вище, продажі за всіма мережами вже провалилися на 20%. Ситуація погіршується з кожним днем і до квітня це буде явно більше 30%. Паралельно зростають витрати на експлуатацію АЗС: індивідуальна доставка працівників на робоче місце, забезпечення засобами захисту, нескінченна дезінфекція приміщень, інші «карантинні» заходи. І до всього зниження виручки в кафе і магазинах.
Іншими словами, постійні витрати залишаються, до них додаються чималі «карантинні», і при цьому доходи (читай продажі) падають. Як зберегти бізнес? Відповідь універсальна для будь-якого бізнесу – тільки за рахунок збільшення націнки. Якщо березневий потенціал зниження з'їла девальвація, то сьогодні економіку АЗС вже щосили з'їдає крах продажів.
Особисто я бачу, що цінова стабільність буде дуже непоганим варіантом у цій ситуації, вже точно кращим, ніж зростання, як на інші товари. Якщо вдасться зупинити просідання гривні, думаю, невелике зниження стане більш імовірним. У доларовому еквіваленті падіння буде в будь-якому випадку.
Читайте також: Вірусна економіка: головні ризики для України
Я звернув увагу також на те, що постачання і ціни, якими зазвичай живе ринок, сьогодні це не перше і навіть не друге питання у поточному галузевому порядку. Всі шукають способи захистити персонал, клієнтуру і все сильніше включаються в закупівлі товарів і послуг екстреної необхідності для потреб громад. Тут стане в нагоді накопичений за останній рік жирок. Будемо стежити за цією діяльністю, там хороший потенціал.