Чому нафта дешевшає на біржах

Після того, як США оголосили про заборону в'їзду з Європи, а ВОЗ визнала коронавірус пандемією, вартість травневої нафти Brent просіла до 34,34 доларів за барель, тобто, впала, в порівнянні з попередніми торгами на 4%.

Позначилися також заяви Саудівської Аравії про намір підвищити видобуток нафти до безпрецедентно високого рівня — на мільйон барелів на добу. Нагадаємо: раніше саудити пообіцяли залити ринок дешевою нафтою і обвалити її вартість до 20 доларів за барель.

Бажання нарощувати видобуток «чорного золота» озвучили також Об'єднані Арабські Емірати. Місцева нафтова компанія ADNOC збирається збільшити продаж сирої нафти до більш ніж 4 млн барелів на добу, видобуток — на чверть, до 5 млн барелів на добу.

Експерти Rystad Energy не виключають, що в такій ситуації падіння цін до 20 доларів за барель цілком реальне. Запаси нафти у світі вже збільшилися на 7,7 млн барелів. І тепер все залежатиме від попиту.

Обвал цін на нафту і заяви про її подальше здешевленні налаштували покупців на дешевий бензин. Українські водії не виняток.

Коли дешева нафта «доїде» до споживача

Якщо б дешева нафта потрапила до України прямо зараз, ціни на бензин знизилися б, щонайменше, на 70 копійок за літр, а на дизель — на 20 копійок. Проте реалії геть інші.

«Котирування на нафту — це ще не сама нафта. Це вторинні фінансові інструменти, які тільки задають на ринку загальний тренд. Продавці реальної нафти зазвичай реагують на зміну котирувань протягом двох тижнів», — пояснив керівник спеціальних проектів НТЦ «Психея» Геннадій Рябцев.

За його словами, ланцюжок в ціноутворенні на бензин наступний: протягом двох тижнів можуть впасти ціни на сиру нафту. Ще приблизно стільки ж знадобиться на зниження цін на нафтопродукти. Бензин і дизельне паливо можуть подешевшати приблизно протягом місяця, після розпродажу більш дорогих залишків.

Чому нашим автомобілістам не пощастить

Сильно подешевшати нафтопродуктам не дозволить девальвація гривні, що почалася: за останні дні нацвалюта вже просіла на 1,5%.

Крім того, на українському ринку нафтопродуктів виник дефіцит пропозиції, пов'язаний з обмеженням поставок з Білорусі. Ця історія не нова: Білорусь знизила відвантаження в Україну до прояснення ситуації із закупівлями російської нафти.

Росія пригрозила, що може запровадити для Білорусі експортне мито. Тому на березень прогнозується дефіцит нафтопродуктів у 70 тисяч тонн (при потребі в 600 тисяч очікується тільки 530 тисяч тонн). У підсумку, на початку березня, ще до світового обвалу нафтових котирувань, оптові ціни на нафтопродукти в Україні зросли в середньому на 75 копійок за літр.

З цінниками на АЗС все ще складніше. За словами голови консалтингової компанії А-95 Сергія Куюна, не варто очікувати, що ціни на бензин у нас слідом за нафтою впадуть на 30%.

«Нафта – лише одна зі складових в ціні нафтопродуктів, на яку припадає 30-40% від кінцевої ціни. Відповідно, зниження цін на нафтопродукти має скласти 10-15%. У нашому випадку треба стежити за котируваннями нафтопродуктів, а не нафти, темпи змін не завжди пропорційні», — написав Сергій Куюн на своїй сторінці у Facebook.

Аналогічні пояснення дають й інші експерти. «В Україні частка виробленого палива дорівнює 17,64% від усього споживаного обсягу. Левова частка — 82,36% — це імпорт (Білорусія, Росія, Румунія, Греція тощо). Тобто, Україна — енергозалежна держава. Тому нам необхідно дивитися не на котирування нафти, а на котирування нафтопродуктів», — пояснив «Мінфіну» директор департаменту стратегічного маркетингу та інновацій мережі «БРСМ-Нафта» Олександр Мельничук.

Він також акцентував увагу, що вартість нафти, це всього близько 40% складової вартості нафтопродукту, а не 100%, як хотілося б думати споживачам.

Хто переможе у боротьбі за ціни

І все ж, у теорії, ціни на бензин і дизельне паливо у нас цілком можуть обвалитися і до 20 гривень за літр. Щоправда, для цього потрібен жорсткий контроль з боку Антимонопольного комітету.

Як тільки ціни на нафту на світових ринках почали падати, антимонопольники в офіційному повідомленні заявили, що «уважно вивчати динаміку цін на ринку роздрібної торгівлі нафтопродуктами. Адже ціну не тільки на сиру нафту, але і на великий опт бензину і дизпалива очікує істотне падіння».

АМКУ також порадив продавцям не зволікати з переписуванням цінників. І нагадав про типову в наших реаліях ситуацію: коли нафта дорожчає, вони реагують миттєво, а ось у випадку здешевлення ресурсу — часто займають вичікувальну позицію.

Продавці також проігнорували попереднє зміцнення гривні майже на 20%. В кінці минулого року з цього приводу президент Зеленський навіть збирав представників великих мереж АЗС.

Тоді домовилися, що мережі будуть знижувати ціни на паливо, а влада, своєю чергою, почистить ринок від нелегальних заправок, які збивають ціни і не дозволяють офіційним мережам продавати великі обсяги палива. Обидві сторони слова не дотримали.

Експерти розповідають, що в регіонах одні нелегальні заправки закриваються, інші відкриваються. Так звана «бочка» (нелегальна АЗС) коштує близько 10 тисяч доларів і витрати реально відбити вже протягом місяця. Тому охочих вкластися в нелегальні АЗС менше не стає.

У підсумку, офіційні мережі не знизили ціни так, як дозволила міцна гривня та ринкова кон'юнктура, і певний потенціал для здешевлення зберігся. Звичайно, вносить корективи девальвація, що почалася.

«Підвищення курсу долара на 1 гривню дає збільшення ціни на бензин та дизель на 60 копійок за літр протягом двох тижнів», — говорить Геннадій Рябцев. Якщо долар подорожчає до 27 гривень, то заправники можуть підвищити ціни на бензин і дизель на 1,2 гривень за літр.

Інші експерти кажуть, що збереження поточних цін на заправках можна було б виправдати, якби долар коштував зараз 31 гривню, а євро — 34. Але поки що національна валюта так сильно не обвалилася.

За даними А-95, 11 березня ціни на українських АЗС незначно знизилися: бензин марки А-95 коштує в середньому країною 26,44 гривні, а дизель — 25,85 гривень.

Як буде далі — поки що невідомо. Якщо котирування на нафту у світі і далі будуть знижуватися, то подешевшають також нафтопродукти. В таких умовах навіть гривня, що падає, навряд чи може стати виправданням для мереж, які не бажають знижувати ціни. Якщо АМКУ спрацює добре, продавці змушені будуть знизити ціни хоча б на 40-50 копійок за літр.

В іншому випадку торговці зможуть тримати ціни, користуючись дедалі більшим попитом — тепла погода «плюс» посівна компанія, що наближається, зіграють їм на руку. Тож АЗС зможуть продавати паливо і за нинішніми цінами. А зростаючий курс долара просто дасть їм зайвий аргумент для того, щоб тримати ціни або навіть їх підвищувати.

Костянтин Соприкін