«Чорний понеділок»
До понеділка 9 березня світові фондові ринки вже були вкрай «напружені» новинами про поширення коронавірусу і готові до панічних реакцій на будь-які негативні фактори. Масла у вогонь підлив конфлікт між Росією і Саудівською Аравією, в результаті якого ціни на нафту в понеділок вранці впали більш ніж на 30%. Умови для «чорного понеділка» були створені.
Фондова паніка
Події понеділка багато аналітиків називали не інакше як «різанина». За підсумками дня втрати виглядали наступним чином:
- Минулого понеділка японський індекс Nikkei 225 знизився на 5%, а австралійський ASX 200 — на 7,3%, що стало найбільшим падінням з 2008 року.
- У Китаї індекс Shanghai Composite впав на 3%, а в Гонконгу індекс Hang Seng просів на 4,2%.
- Основні європейські фондові індекси (Франція, Німеччина та Іспанія) впали на 7%.
- Індекс фондової біржі Норвегії, яка є провідним європейським експортером нафти, впав більш ніж на 12%
- Раніше, 5 березня торги на американській фондовій біржі завершилися падінням основних індексів через новини про поширення коронавірусу: Індекс Dow Jones впав на 3,58% – до 26121,69 пунктів, Індекс S&P 500 – на 3,39% – до 3023,94 пунктів, NASDAQ – на 3,1% – до 8738,60 пунктів.
Римські канікули
До 10 березня ситуація виглядала не набагато краще. З вівторка в Італії оголошено загальний карантин – введені обмеження на переміщення, заборонені масові заходи і збори у всій країні. Радикальні заходи були викликані тим, що Італія виявилася країною, що найбільш піддається атаці нової хвороби, після Китаю. Тільки за понеділок в Італії кількість зафіксованих заражених зросла з 366 до 463 осіб.
Поширення коронавіруса провокує кризу в сфері туризму і міжнародних перевезень. Багато авіакомпаній вже змушені здійснювати «рейси-примари» — польоти, що здійснюються практично без пасажирів. Вся справа в тому, що авіакомпанії ризикують втратити тимчасові слоти на виліт і посадку в найбільших авіаційних хабах, якщо перестануть здійснювати регулярні рейси. У той же час кількість бажаючих здійснювати подорожі в умовах епідемії різко скоротилося, що вилилося в масове скасування бронювання квитків.
Пустуюче небо
- Британська Virgin Atlantic визнала, що змушена літати з практично порожніми літаками. Британський міністр транспорту звернувся до Європейської Комісії з проханням переглянути правила надання слотів зльоту-посадки на час кризи.
- Korean Air в листі до співробітників попередила про можливе банкрутство компанії, у зв'язку з поширенням коронавірусу. Авіакомпанія вже скоротила 80% зовнішніх рейсів і закликає співробітників йти у відпустку.
- Австралійська Qantas повідомила про скорочення чверті рейсів.
- British Airways, KLM, Lufthansa, інші великі перевізники, а також лоукостери Ryanair, EasyJet і Wizz Air повідомляли про зміну кількості рейсів, заморожування інвестицій і скорочення набору персоналу.
Українські реалії
Паніка на міжбанку
У вівторок, 11 березня, Національний банк оприлюднив коментар до ситуації на валютному і ресурсному ринках країни, не забувши оцінити вплив епідемії на світові та українські фінанси.
«Розповсюдження світом коронавірусу поки що має обмежений і нейтральний вплив на економіку України в лютому і на початку березня. Український експорт продовжує зростати. Певне падіння цін на окремі товари українського експорту більше, ніж компенсоване подальшим зростанням фізичних обсягів поставок за кордон, — йдеться в коментарі регулятора, Національний банк продовжує стежити за ситуацією з поширенням коронавірусу і станом світових фінансових і товарних ринків, і буде і надалі здійснювати інтервенції для згладжування надмірних курсових коливань».
Читайте також: Валюта пре вгору: чи буде долар по 30
Цікаво те, що із заспокійливими релізами регулятор виступив після того, як вранці, 10 березня, був змушений протягом перших 30 хвилин торгів на міжбанку продати $150 млн. Ринок знаходився в діапазоні 25,27-25,31 грн/$.
Це не дуже допомогло. Станом на 13:00 10 березня Національний банк продав $250 мільйонів на міжбанківському ринку для стабілізації курсу валют.
Читайте також: Долар до відкриття міжбанку підскочив на 28 копійок
Як би не хотів Нацбанк за рахунок «словесних» інтервенцій згладити ситуацію, а заодно і заощадити золотовалютні резерви, треба визнати, що Україна інтегрована в світову економіку і не може уникнути наслідків епідемії COVID-19.
Обвал цін на нафту і епідемія коронавірусу вже позначилися на ціні українських ВВП-варантів, які подешевшали на 9,2%. У той же час дохідність українських євробондів зросла на 1,1%.
Суверенний борг України дорожчає:
- За підсумками понеділка ВВП-варанти коштували близько 81,8% від номіналу, тоді як минулий тиждень ці цінні папери завершили на позначці 90%. Для порівняння: ще два тижні тому за ВВП-варанти України інвестори давали 107,5% номіналу.
- Єврооблігації з погашенням у 2020 році дають ставку близько 4,9% річних, з погашенням у 2021 році — 5,7%, у 2022 — 6%, в 2023 — 6,9%, а в 2025 — 7,3% річних.