«Мінфін» з’ясовував, які проблеми вирішить ця новація і як вплине на бізнес ФОПів.

Як зростуть ліміти

Проект закону № 1210 передбачає численні зміни до Податкового кодексу, в тому числі і щодо ФОПів. У сесійній залі депутати проявили дивовижну одностайність і 340 голосами підтримали так звану «правку Васильченко» #2086 про зміну лімітів для фізосіб-«єдинників» 1-3 груп.

Зміни суттєві:

  • для 1-ї групи (не використовують найману працю, працюють самі на себе) ліміт річного доходу підвищили з 300 тис. до 1 млн грн;
  • для 2-ї групи (не більше 10 найманих працівників) — з 1,5 млн до 5 млн грн;
  • для 3-ї групи (необмежений штат працівників) — з 5 млн до 7 млн грн.

Читайте також: ЄСВ та єдиний податок-2020: розрахунки для ФОПів

Навіщо підвищувати ліміти

Востаннє граничний обсяг річного доходу спрощенців депутати переглядали в 2014 році. З того часу відбулося багато змін, які вплинули на збільшення витрат підприємців. Зокрема, приблизно втричі зросла мінімальна заробітна плата, за нею «потягнулися вгору» розміри податків. Тому питання підвищення лімітів для ФОПів назріло давно.

«Перша група зараз має річний оборот 300 тисяч гривень, ділимо на 12 місяців — виходить менше 30 тисяч гривень. І це просто оборот. За ці гроші потрібно винайняти приміщення, якщо ти, наприклад, займаєшся торгівлею, заплатити податок, ЄСВ, оплатити комунальні послуги, а ще купити товар і з цього щось заробити. Чи можливо вкластися в такий ліміт? Очевидно, що ні», — обгрунтувала свою позицію автор правки, депутат Галина Васильченко.

Щоб залишатися на спрощеній системі, частина підприємців була змушена порушувати закон.

Підвищення лімітів для ФОПів має вирішити декілька проблем.

  • №1. Тінізація економіки

Питома вага «внеску» ФОПів у тіньову економіку оцінюється у розмірі 4,2-9,5 млрд грн (0,2-0,4% ВВП). Саме стільки за різними оцінками щороку недоотримує державний бюджет.

«Через те, що обсяги доходів для малого бізнесу давно не змінювались, підприємцям приходилось змінювати групи єдиного податку протягом року або переходити на загальну систему оподаткування, або просто приховувати свої доходи», – зазначає президент Асоціації платників податків України Грігол Катамадзе.

З підвищенням лімітів потреба приховувати реальні доходи у малого бізнесу відпаде. Підприємці нарешті зможуть вийти «з тіні» і працювати легально та відкрито.

«Є надія, що більше бізнесменів зможуть скористатися спрощеною системою оподаткування. Прийняття такої норми полегшить підприємницьку діяльність та дасть можливість дрібним суб’єктам господарювання розширювати свій бізнес», – сподівається Грігол Катамадзе.

  • №2. Несправедливі перевірки та штрафи для ФОПів

Суть спрощеної системи – у встановленні простих і зрозумілих правил, яких легко дотримуватись і важко порушити. Це має мінімізувати контакти з контролюючими органами і застосування штрафних санкцій.

«Недотримання допустимих меж лімітів – це порушення, а отже, привід для перевірки і застосування санкцій. В цьому втрачається основний сенс спрощеної системи. Складається помилкове враження, що більшість підприємців – злісні порушники», – пояснює старший економіст CASE-Ukraine Володимир Дубровський.

Підвищення лімітів, на його переконання, істотно покращить ситуацію. ФОПи зітхнуть з полегшенням. Вони будуть спокійно показувати свої обороти, не остерігаючись чергових перевірок та штрафів за перевищення граничних обсягів.

Читайте також: В Україні стало менше ФОПів. Що налякало підприємців

Схеми залишаться

Підвищення лімітів для ФОП не допоможе вирішити проблему «дроблення» бізнесу на псевдофопів. Йдеться про випадки, коли великі підприємства змушують своїх співробітників реєструватися як ФОПи. Це дозволяє їм економити на податках із зарплати. Або ж крупні компанії подрібнюють свій бізнес, щоб розподіляти оборот і мінімізувати податки.

Голова комітету з питань фінансів, податкової і митної політики Данило Гетманцев вважає прийняття даної норми половинчастим рішення. «Збільшувати ліміти ФОПам потрібно було, але в комплексі з нормами, спрямованими на протидію ухиленню від оподаткування великим бізнесом з використанням єдиного податку», — упевнений він.

В якійсь мірі власникам великих магазинів і десятків псевдофопів підвищення лімітів навіть на руку. «Боротися з «дробленням» треба не за допомогою контролю лімітів чи касових апаратів. Потрібно проводити аналіз власне бізнес-моделей. І з перевірками приходити не до десятків ФОПів, а до власника компанії, на якого вони працюють», – зауважує Володимир Дубровський.

Читайте також: Яку суму податків ФОП сплачуватиме за себе і працівників у 2020 році

Скептично ставиться до вирішення ситуації з псевдофопами за допомогою підвищення лімітів також керуючий партнер Juscutum-аudit Сергій Поліщук. Він переконаний, що починати «обілення» підприємництва варто насамперед зі зменшення податкового тиску на заробітну плату.

«Що повинно спонукати економічного агента вибирати систему оподаткування, при якій 41.5% (ПДФО 18% + військовий збір 1,5% + ЄСВ 22%) відрахувань йде тільки на виплату заробітної плати, у порівнянні з 6% у випадку з ФОП? 41,5% і 6% – це 6.9 разів! Різниця між цими двома значеннями не може бути такою разючою. А тому, напевно, можна рухатися як у напрямку зниження податків на зарплату, так і поступового підвищення ставок єдиного податку. На цьому фоні підняття лімітів для ФОП при масовій РРОїзації та потенційного збільшення податкового навантаження стане таким собі компліментом бізнесу», – прокоментував юрист.

Обрати правильне рішення для власного бізнесу

Індексація лімітів

Як показує практика, зміна лімітів для підприємців-«спрощенців» — процес спірний і тривалий. Щоб уникнути подібних непорозумінь у майбутньому, експерти вважають за доцільне розробити механізм індексації, який би прозоро підвищував ліміти із зростанням середнього доходу на душу населення.

«Пропоную, щоб і ліміт, і сама ставка єдиного податку на 1-ій та 2-ій групі залежали від доходу на душу населення в конкретному населеному пункті. Це б встановило певну справедливість. На сьогодні маємо ситуацію, коли в маленьких населених пунктах, селах, депресивних регіонах ліміт взагалі не обмежує підприємства. Напрацювати такий оборот – задача нереальна. Натомість, зважаючи на невеликі доходи, обтяжливою є ставка податку.

У великих містах, як-от Київ, Дніпро, Львів, Одеса, навпаки: ставка податку для підприємств насправді мала. А от низький ліміт призводить до масового виходу за його межі», – поділився своїми ідеями Володимир Дубровський.

Не за планом

Норма про підвищення лімітів для ФОПів мала набрати чинність наступного дня після опублікування закону. Але все пішло не за планом.

З самого початку проект закону зазнав різкої критики. Не вщухла вона і після доопрацювання документа до другого читання. Гострі дискусії навколо положень щодо введення плану BEPS, підвищення акцизу, надання податковій додаткових повноважень вилилися у проект постанови про відміну рішення про прийняття законопроекту. Подальша доля документу, швидше за все, буде визначатися на найближчому пленарному засіданні Ради, тобто завтра, 4 лютого. Депутати підтримають або відхилять пропозицію скасувати голосування за законопроект №1210.

Поки ж такі бажані й довгоочікувані преференції для малого бізнесу залишаються під знаком питання.