Податком будуть обкладатися не всі угоди: державі доведеться платити лише тим, хто продає третій транспортний засіб протягом року. Як говорить голова компанії Autoconsulting Олег Омельницький, нововведення вдарить, насамперед, по перекупникам, які заробляють на перепродажах машин. Будуть проблеми і у «гонщиків», які доставляють європейські авто в Україну.

У підсумку новий податок може вдарити по ринку б/у транспорту. Адже перекупникам на ньому належить, як мінімум, 10%, а «гонщикам» — і того більше. Не факт, що вони не спробують закласти новий податок або його частину в цінник на автомобілі.

Податкова формула

Норма про податок при продажі б/у авто пройшла в «пакеті» з іншими податковими нововведеннями, прописаними в законопроекті №1210. Рада нещодавно прийняла його у другому читанні і в цілому, і він набуде чинності після підписання президентом.

Податки на продаж вживаного транспорту є і зараз. Передбачено дві податкові ставки. Перша — нульова — якщо людина продає одне авто на рік. Друга — 5% від вартості авто — якщо йде вторинний перепродаж за рік. Тобто, по-суті, автовласник платить в тому випадку, якщо продає другий транспортний засіб за рік. Якщо перепродажів не два, а більше, скажімо, 3-4, то все одно при кожній угоді податок становить 5% з кожного авто.

Але в новому законі ставку вирішили переглянути.

Затвердили триступеневу формулу:

  • При першому продажу за рік людина, як і раніше, нічого не платить;
  • При другому — податок складе 5%, як і зараз;
  • Третій продаж — це вже 18% ПДФО плюс 1,5% військового збору, тобто 19,5%.

З середньостатистичної іномарки вартістю $10 тисяч доведеться віддати державі майже $2 тисячі. «Закон явно спрямований проти перекупників, щоб змусити їх легалізуватися», — вважає Олег Омельницький.

Перекупники — досить велика сила на вторинному ринку авто. На їх частку, за словами Омельницького, припадає близько 10% ринку, а то й більше. Це вдвічі перевищує, наприклад, обсяги торгівлі вживаними автомобілями через офіційні майданчики і салони (трейд-ін).

Це цілком закономірно, оскільки вигідність продажів через трейд-ін досить сумнівна. Вартість вашого авто салони часто занижують, а свого — завищують, беруть додаткові комісії тощо. Тому реальних способів позбутися від старої машини сьогодні не так багато. «Це або оголошення на спеціалізованих інтернет-майданчиках, або особисті виїзди на авторинок, або перекупники», — зазначає Омельницький.

Що залишається перекупникам

В світлі нового податку у продавців з'явилося кілька варіантів:

1. Легалізуватися

Як вважає Олег Омельницький, деякі будуть розглядати для себе таку можливість. Але якщо вони зареєструються як фізособи-підприємці, доведеться платити податки. Не факт, що це не відіб'ється на цінах на автомобілі.

2. Шукати обхідні шляхи

Скажімо, вони можуть почати продавати авто за довіреністю. «І зараз так багато хто працює. Але деякі покупці не хочуть брати авто за довіреністю, а лише — у безпосереднього господаря. Тоді перекупникові доводиться перереєстровувати машину на себе», — пояснив Омельницький.

3. Платити новий податок

Як вважає голова адвокатської компанії «Кравець та партнери» Ростислав Кравець, на такий крок піде мало хто. «Перекупники заробляють не так багато, щоб віддавати 20% в якості податків. А підвищити ціну на 20% вони навряд чи зможуть, так як тоді їх пропозиція відразу стане неконкурентоспроможною на ринку», — вважає Кравець.

«Мінфін поспілкувався з перекупником Андрієм, який працює на столичному авторинку. Він каже, що варіант з 20% податку просто нереальний. «У мене комісія — максимум 15%. І в цю суму входить ще передпродажна підготовка авто, дрібний ремонт тощо. Простіше продавати за довіреністю, а якщо не вийде, взагалі відмовлятися від такої машини. Все одно я на ній нічого не зароблю», — пояснив він.

Варіант з легалізацією перекупник Андрій також оцінює скептично. Каже, для легальної торгівлі потрібно орендувати майданчик і нести гарантію за якість авто. Власне, так зараз працюють салони, що займаються викупом машин або трейд-іном. Але в цьому випадку і ціни у вчорашніх перекупників будуть такими ж, як в салонах — на 10-15% вище, ніж на авторинку.

Тобто, швидше за все, перекупників стане менше, а ті, хто залишиться, будуть працювати через довіреності та можуть збільшити свою комісію.

Читайте також: Авто за обміном: як працює трейд-ін та чи варто ним користуватися

Менше авто з Німеччини

Нові податки можуть вдарити і по іншій категорії торговців автомобілями — так званим «гонщикам», які доставляють старі іномарки з Європи на перепродаж. Останнім часом їх бізнес на підйомі. За даними асоціації «Укравтопром», тільки за грудень минулого року в Україні поставили на облік 30,7 тисяч б/у іномарок. Це на 44% більше, ніж у грудні 2018 року і абсолютний місячний рекорд за 2019 рік.

За підсумком минулого року зростання поставок б/у авто з Європи склало, порівняно з 2018 роком, 350%. В Україну заїхало понад 408 тисяч б/у іномарок, три чверті яких — з Європи. Реєстрації уживаних авто перевищили продажі нових майже у п'ять разів.

Не менше половини цього ринку тримають численні «гонщики». Працюють всі по різному. Деякі шукають і приганяють авто під конкретного клієнта. У цьому випадку машину і оформлюють на нового власника прямо на митниці. Тобто нові податки таких угод не торкнуться.

Але багато «гонщиків» везуть іномарки під подальші перепродажі. В Україні вони приводять такі авто у товарний вигляд і вже потім шукають покупців — через інтернет або на авторинках. Зрозуміло, що за такою схемою авто реєструються або на самого гонщика, або на його знайомих або родичів. Тобто, фактично загроза податку на 19,5% з третьої операції є.

Читайте також: В Україні різко зріс попит на вживані авто. Лідери 2019 року

Заробітки гонщиків на б/у іномарках — до 20%. Виходить. що їм потрібно буде віддати майже все державі. Тому люди будуть шукати схеми — довіреності, оформлення на третіх осіб, а також скоротять парк авто. «Зайвого гнати зараз ніхто не буде. Оформлю на родичів, що зможу, а потім буду шукати клієнта, щоб пригнати авто під його документи. Немає сенсу гнати авто, стояти в чергах на кордоні, а потім віддати весь заробіток державі», — каже гонщик Іван із західної України.

Якщо пропозицій від гонщиків буде менше, активізуються фірми, що приганяють авто з США. Вони працюють легально, і платять податки як підприємці. Витіснення з ринку конкурентів їм на руку.

Ризики для приватників

На думку Ростислава Кравця, новий податок може неабияк зіпсувати життя і пересічним громадянам.

Звичайно, випадки, коли вам доводиться тричі за рік змінювати авто, бувають не так вже й часто. Але вони все ж таки трапляються. Причому, не обов'язково йдеться про три елітні іномарки.

«Людині потрібно продати старі «Жигулі» з причепом та мопед. І за один з цих транспортних засобів доведеться заплатити податок у 19,5%. Способів обійти нововведення для пересічних громадян не так багато. Хіба що давати генеральну довіреність, в якій прописувати переоформлення на наступний рік, Але далеко не всі покупці погоджуються на операції за дорученням. А в такому випадку вихід тільки один — платити», — говорить Кравець.

Що буде з цінами на авто

Теоретично новий податок може змусити продавців підняти ціни. Вони, звичайно ж, навряд чи зростуть на 20%, але от на 3-5% — цілком. Подорожчання торкнеться найбільш ліквідних авто, за які потенційні покупці готові доплачувати — з невеликим пробігом, у гарному стані тощо.

На думку Олега Омельницького, в цілому по ринку б/у авто не подорожчають, оскільки їх пропозиція зараз явно надлишкова. Крім того, у людей банально немає грошей — вони торгуються за кожні сто доларів і погоджуються переплачувати лише у виняткових випадках.

Але якщо пропозиція зменшиться, скажімо, за рахунок скорочення поставок з Європи, ситуація може змінитися. І тоді б/у авто подорожчають в межах 5%.

Також спробують скористатися нагодою салони, щоб збільшити обсяги продажів за трейд-ін.

Директор з маркетингу компанії «АІС» Сергій Боровик каже, що головна проблема для трейд-ін в тому, що ринок на 90%-95% знаходиться в тіні, викуп проводять нелегали-перекупки. «Білій» компанії, яка сплачує всі податки, тримає штат персоналу, офіс, салон, з сірим ринком конкурувати практично неможливо.

У той же час потенційно попит на трейд-ін високий — інтерес до цієї послуги проявляє кожен другий клієнт. І зменшення кількості нелегальних продавців дає салонам шанс наростити продажі. «Минулого року ця послуга і так активно розвивалася. Деякі збільшили обсяги на 30-40%. Цього року теж очікуються високі темпи», — підсумував Олег Омельницький. Але для автовласників поступова перевага б/у ринку в бік автосалонів означає лише одне — швидко та вигідно продати свою машину стане складніше.

Костянтин Соприкін