Вже через півроку страховики, кредитні спілки, ломбарди, лізингодавці, фінансові компанії та інші небанківські фінансові установи (крім недержавних пенсійних фондів та фондів фінансування будівництва), а також бюро кредитних історій перейдуть під регулювання та нагляд Національного банку.
«Спліт» – одна з найбільших реформ на фінансовому ринку і одна з найскладніших, адже вона вимагає одночасно і трансформації Національного банку, і напрацювання концепцій розвитку для цілої низки сегментів фінансового ринку. То як ми це робимо?
Як влаштовано «Спліт»
Закон про «Спліт» передбачає перехідний період до 30 червня 2020 року, протягом якого відбувається передача функцій від Нацкомфінпослуг до Національного банку та НКЦПФР. Вже з 1 липня 2020 року Національний банк стане повноцінним регулятором ринку небанківських фінансових послуг.
Проте учасникам ринку небанківських фінансових послуг немає за що переживати, адже протягом цього етапу ми докладаємо максимум зусиль, щоб їх перехід під нагляд Національного банку відбувся максимально спокійно і передбачувано. Це стосується не лише нового регулювання чи вимог до фінансових установ, які будуть пропорційними, в тому числі до розміру та ризиковості діяльності компанії, але й усіх інших процесів, таких як подача документів чи звітності.
Для ефективного перебирання нових функцій робота в Національному банку поділена за різними напрямками. По-перше, вони розділені на напрямок внутрішньої трансформації Національного банку під додаткові функції та напрямок розробки законодавчих та регуляторних змін, які будуть імплементовані в майбутньому. Надалі ці напрямки розподіляються на окремі сегменти:
- розробка змін до законодавства;
- напрацювання регуляцій та політик регулювання;
- питання подачі статистики та звітності; функціональні та організаційні зміни в частині кадрової політики;
- інформаційні технології;
- підтримка діяльності;
- нагляд та інспектування;
- комунікації;
- фінансовий моніторинг.
План роботи за кожним напрямком деталізований до конкретних дій та завдань, за якими закріплено відповідальних осіб. Додатково, в Національному банку функціонує керуючий комітет, який проводить регулярні засідання та слідкує за виконанням дорожньої карти проекту «Спліт».
Читайте також: Закон про спліт підписано: НБУ отримав нові повноваження
Зовнішній напрям: регулювання, архітектура законодавства, проблеми та рішення
Сьогодні ринок у першу чергу турбує майбутнє регулювання ринку небанківських фінансових послуг, майбутній підхід НБУ до нагляду за учасниками ринку, вимоги щодо звітності та процесу її подачі, вимоги до фінансового моніторингу. Всі ці питання опрацьовуються поетапно в межах зовнішнього напряму роботи по проекту «Спліт».
Спочатку моделюється загальна концепція майбутнього регулювання та нагляду, яка буде викладена у білих книгах по кожному сегменту ринку. Ми плануємо опублікувати білі книги у І кварталі 2020 року окремо за сегментами страхування, кредитних спілок, лізингу, факторингу, ломбардів та мікрофінансових компаній.
Наступним етапом за напрямком розробки законодавства та політики регулювання є написання пропозицій до законопроектів, в основу яких ляжуть моделі регулювання, які будуть викладені у білих книгах. Ринкам необхідне суттєве оновлення законодавчої бази, зокрема через прийняття рамкового закону про діяльність на фінансовому ринку, а також секторальних законів:
- про страхування,
- про страхування цивільної відповідальності власників автотранспортних засобів,
- про продаж страхових продуктів,
- про кредитні спілки,
- про фінансовий лізинг та інші.
Наступним етапом стане деталізація законодавчих вимог в підзаконних нормативно-правових актах.
Читайте також: Спліт у дії. Страховиків і фінкомпанії віддали під контроль НБУ
Національний банк враховує найкращі світові практики та міжнародний досвід у регулюванні та нагляді за небанківськими фінансовими установами, в тому числі законодавство ЄС. З аналізом таких практик та досвіду нам активно допомагають міжнародні організації та проекти.
Ми відкриті до спілкування та регулярно зустрічаємося з учасниками ринку небанківських фінансових послуг та їх асоціаціями – за останніх два місяці було проведено більше двадцяти зустрічей. Справедливо буде сказати, що у нас сформувався активний та відкритий діалог з ринком.
Такі зустрічі дозволяють особисто познайомитися з компаніями та їх представниками, почути про реальний стан справ на ринку та фактори, які затримують його розвиток, дізнатися інсайти з ведення їхнього бізнесу, почути про бачення, переживання і очікування ринку щодо майбутнього регулювання.
Для прикладу, неодноразово звертали нашу увагу на проблеми небанківських фінансових установ із залученням фінансування від осіб, інших, ніж акціонери та фінансові установи. Більшість учасників ринку фінансових послуг заявила про необхідність сприяння розвитку онлайн-сервісів з надання фінансових послуг та розширення переліку послуг, які можуть надавати небанківські фінансові установи, в тому числі можливість здійснювати валютно-обмінні операції та перекази.
Часто згадується про необхідність удосконалення процесу обміну кредитними історіями. Чимало учасників зацікавлені у застосуванні диференційованого підходу до регулювання, нагляду та подачі звітності з огляду на їхній невеликий розмір або неризиковість діяльності.
Загалом, ми бачимо загальну тенденцію: учасники ринків сподіваються отримати прозорі, узгоджені та зрозумілі правила. Водночас, вони розраховують на пропорційність цих правил, реалістичність, а також можливість поступово адаптуватися протягом перехідного періоду.
Читайте також: «Спліт»: Що НБУ обіцяє небанківським фінустановам
Внутрішній напрям: нові департаменти, нові працівники, технологічна і технічна спроможність
Не менш важливою є робота в інших напрямках, яка, водночас, може бути непомітною або залишатися поза увагою учасників ринку та громадськості. Для прикладу, ІТ-команда працює над налагодженням критично важливого процесу передачі до Національного банку баз даних та реєстрів, забезпечення їх подальшого належного функціонування. ІТ-підтримка є також надзвичайно важливою під час подачі звітності.
Для ефективного виконання функцій регулювання та нагляду за ринком небанківських фінансових послуг ми також аналізуємо функції та процеси, які здійснює Нацкомфінпослуг, можливі шляхи їх оптимізації та покращення, а також моделюємо нові процеси.
Змінюється також і організаційна структура Національного банку через створення нових підрозділів, зміну функціоналу діючих підрозділів чи зміну існуючих процесів. Наприклад, буде створено новий департамент, відповідальний за нагляд за страховими компаніями, а також окремий департамент методології, який працюватиме над створенням нормативної бази для небанківських фінансових установ.
Найбільше змін відбудеться саме у блоці пруденційного нагляду Національного банку. Для здійснення цих процесів будуть залучатися кваліфіковані працівники як зсередини Національного банку, так і з ринку, і з Нацкомфінпослуг.
Вже здійснена попередня оцінка необхідної додаткової чисельності персоналу, йде робота над забезпеченням робочих місць для виконання нового функціоналу згідно змін до організаційної структури НБУ. Про завершення процесу трансформації структури та відкриття вакансій ми повідомлятимемо на сайті Нацбанку.
Профільні підрозділи ведуть технічні та методологічні підготовчі роботи, аби бути готовими до прийому звітності небанківських фінансових установ. Паралельно проводяться підготовчі роботи з інвентаризації матеріальних та нематеріальних активів, архіву документів та документообігу.
Національний банк проводить велику роботу заради того, щоб вже з 1 липня 2020 року плавно та безболісно перейти до якісно нової системи регулювання та нагляду за ринком небанківських фінансових послуг. Хочемо звернутися до тих учасників ринків, які не потрапили до нас на зустріч або ще не висловили свої пропозиції. На сайті НБУ є форма зворотного зв’язку, тому будь ласка, надсилайте свої пропозиції і ми обов’язково звернемо на них увагу.