Пропонуємо серію публікацій, в яких експерти-учасники конференції діляться коментарями щодо тем, які обговорюватимуть на FinRetail 2019.
Читайте також: Приватбанк: про еквайринг та безконтактні платежі
Голова правління ВАФК Ганна Замазєєва, про СПЛІТІ, захист прав споживачів фінансових послуг та новий нагляд за небанківськими фінринками.
Законодавче поле для фінансових компаній істотно змінилося, які основні виклики ви бачите для фінансових ринків?
З моменту прийняття так званого Закону «про СПЛІТІ», головним нововведенням, яке спричинило істотні зміни на ринку, стало прийняття Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав споживачів фінансових послуг» (№1085-1).
Посилення вимог до реклами, збільшення штрафів, зміна формули розрахунку реальної вартості кредиту, посилення нормативних вимог до розкриття інформації – все це і багато іншого стане викликом для гравців фінансового ринку і своєрідною перевіркою на готовність прозоро працювати в конкурентному середовищі. 6 листопада наша асоціація провела конференцію, на якій у формі відкритого діалогу з НБУ та Нацкомфінуслуг фінансові компанії могли обговорити всі нюанси застосування цього закону.
Хочу звернути увагу, що жодних інших абсолютно нових нормативно-правових актів, які регулюють діяльність фінансових компаній, поки не з'явилося. Вони будуть прийняті вже Національним банком України після 1 липня 2020 року. І тут багато чого буде залежати від того, наскільки ринок готовий до вироблення єдиної позиції і до особистої активної участі у розробці регуляторних актів.
Який вплив на регулювання фінансових компаній надасть СПЛІТ?
На зустрічах в НБУ неодноразово говорилося, що поступово буде оновлена вся нормативно-правова база, зокрема, що стосується захисту прав споживачів. Будуть встановлені додаткові вимоги до договорів про надання фінансових послуг, переглянуті вимоги до приміщень, реклами і багато іншого.
У той же час, до липня 2020 року кожній фінансовій установі необхідно заздалегідь підготуватися, щоб попередити можливі питання з боку регулятора. Наприклад, необхідно привести у відповідність з новими вимогами структуру власності компаній, почати вибудовувати структуру корпоративного управління, забезпечити належне розкриття інформації, налагодити комунікацію зі споживачами. Таким чином, СПЛІТ вже впливає на діяльність фінансових компаній.
Які нові правила гри викликають найбільшу кількість дискусій, чому?
Одним з найбільш тонких моментів, можливо, стане аналіз структури власності та перевірка походження грошових коштів. Не всі фінансові компанії своєчасно погодили пряму і опосередковану участь, і зараз в активному режимі намагаються надолужити згаяне.
Другий больовою точкою стане проведення перевірок, адже НБУ не підпадає під дію Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та учасників ринку чекають нові процедури і підходи в інспектуванні. Залишається відкритим питання: чи будуть враховуватися результати перевірок Нацкомфінпослуг або всі компанії почнуть життя з новим регулятором з чистого аркуша.
Застосування штрафних санкцій за порушення законодавства про захист прав споживачів також викликає великі побоювання. Так як відповідно до законодавства штраф накладається за кожен випадок виявленого порушення. Фінансові компанії, які укладають тисячі договорів в день, можуть допустити технічну помилку, наприклад, через неправильне трактування якоїсь норми. І як в такому випадку поступить НБУ?
Майбутні ліцензійні умови иакож викливають питання. Важливо, щоб іх виконання було під силу новим гравцям, що приходять на ринок, а також, щоб вони забезпечували можливість активної роботи вже існуючих компаній.
В цілому, ми сподіваємося на конструктивний діалог з НБУ, легке проходження трансформаційного періоду і на активний розвиток більш якісного ринку фінансових послуг.