«Мінфін» розпитав банкірів про те, яких іновацій варто очікувати від фінансового сектору найближчим часом та яким вони бачать ринок платежів через 5-10 років.

Заступник голови правління Ощадбанку Антон Тютюн

Сьогодні ми спостерігаємо бум безконтактних платежів. З початку року обсяг транзакцій за допомогою смартфонів збільшився на 300%. Щомісяця кількість клієнтів, які починають користуватись безконтактними картками, зростає на 7%. Вже через кілька років половина покупок здійснюватиметься завдяки мобільним платежам, а за п’ять років 70-80% карт буде токенізовано.

Такі прогнози відповідають еволюції споживання. Безконтактні платежі дозволяють зробити процес оплати максимально зручним та швидким, знижуючи стрес покупця. Зараз у багатьох крім смартфона є планшет, смарт-годинник, спеціальні кільця, браслети тощо. Кількість пристроїв, якими можна платити, буде постійно зростати.

Зараз процесом цифрової трансформації управляють міленіали і представники покоління Z. Це перше покоління, яке народилося тоді, коли майже у кожного предмета на Землі був свій цифровий аналог. Вони підштовхують розвиток інноваційних технологій, в тому числі і в сфері фінансів.

Читайте також: Revolut. Чи є у фінтех-стартапу шанси в Україні

Цілком очевидно, що майбутнє зростання онлайн-бізнесу вимагає наявності надійних схем цифрової ідентифікації з використанням новітніх технологій, таких як біометрія, блокчейн і штучний інтелект. Вже зараз впроваджуються технології FacePay, ідентифікація за голосом, сітківкою ока, ходою, ЕКГ, особливостями набору тексту тощо.

Керівник напрямку карткових продуктів Банку Кредит Дніпро Дарина Прилуцька

Ринок платежів, безумовно, буде динамічно розвиватися в коротко- і середньостроковій перспективі. Цьому сприятимуть підвищення рівня фінансової грамотності населення, скорочення частки тіньових розрахунків, активне впровадження сучасної платіжної інфраструктури, розвиток проектів smart-city і нових технологій.

Міжнародні платіжні системи Mastercard і Visa вже тестують в Україні нові технології: верифікацію клієнтів на основі поведінкової біометрії і біометричну оплату FacePay. Уже в найближчому майбутньому близько 80% гаджетів — смартфони, розумні годинник, фітнес-браслети, інші пристрої, що підтримують NFC-технологію — матимуть функцію оплати.

Експерт фінансового ринку Костянтин Кошеленко

Кредитна картка залишається найбільш популярним інструментом, проте банки разом з платіжними системами докорінно змінюють його вже зараз. Продовжить зростати кількість безконтактних карт, а токенізація буде охоплювати більшу кількість гаджетів та додатків.

Зручно та вигідно. Оформлюйте депозит та отримайте бонус від «Мінфіну»

Ставатиме популярнішим біометричний спосіб підтвердження оплати – сплата за відбитком пальцю та за допомогою селфі стане звичайною справою.

Цікаві перспективи очікує і сплата за державні послуги — майбутньому всі вони будуть в умовному додатку «Держава в смартфоні», ідентифікація в якому відбуватиметься, в тому числі, через BankId.

Банкінг розвиватиметься у двосторонньому напрямку. Зараз багато розмов про те, як керувати банківським рахунком та платежами зі сторонніх додатків, але разом з цим збільшується і кількість сервісів, що надаються через мобільний додаток банку. Будь-які послуги, включаючи державні, логічно надавати напряму через захищені банківські додатки, якими вже користуються мільйони клієнтів.

Директор з розвитку електронної комерції та інновацій Альфа-Банку Україна Олександр Беззубов

Поступово зникне фізичний випуск карток. Оплата товарів та послуг буде здійснюватися за допомогою смартфонів, голосу або біометрії, наприклад, розпізнавання обличчя. По суті, всі платіжні інструменти та послуги будуть «зашиті» у смартфоні. З огляду на це трансформується й клієнтська модель здійснення платежів. Програми лояльності банків та партнерів будуть прив’язані до картки через мобільний банк і нагадуватимуть, де краще здійснити платіж, щоб отримати максимальну вигоду – знижку, бонус чи кешбек.

У сегменті малого та середнього бізнесу смартфон уже найближчим часом повноцінно замінить POS-термінал.

Читайте також: Біометрія і платіжні системи — чи безпечно

Прискориться розвиток систем ідентифікації клієнтів по обличчю та голосу. Інтелектуальні системи банків зможуть розпізнавати клієнта по виразу обличчя, інтонації та враховувати це у подальшій комунікацій, щоб надати найкращий сервіс та послуги.