Ключові положення законопроекту №1208 Про бюро фінансових розслідувань проаналізував у колонці для Економічної правди партнер Kreston GCG Артем Ковбель. «Мінфін» пропонує ознайомитися з його основними тезами.
Зони впливу
Того, заради чого всі так чекали проект так і не сталося. Єдиного органу, що концертує в собі всю повноту влади з розслідування економічних злочинів, ми так і не отримали.
У законопроекті просто немає відповідного рядка. Документ наділяє БФР повноваженнями розслідувати фінансові злочини, але не уточнює, що інші відомства не мають права цим займатися.
Таким чином, формально та ж СБУ зберігає за собою право вести фінансові розслідування. І навіть зможе втручатися в роботу самого БФР з приводу і без, якщо захоче.
Адже «зони впливу» між власне Бюро та іншими правоохоронними відомствами також не визначені.
Більш того, в законопроекті не прописаний захист БФР від, скажімо так, надмірного впливу СБУ. Стаття 7 законопроекту говорить про незалежність нового відомства, забороняє незаконне втручання в його роботу органів державної влади, органів місцевого самоврядування тощо. Але про СБУ немає ні слова.
Все це створює великі ризики, в першу чергу – для бізнесу. Підприємцям і так доводиться звітувати перед найрізноманітнішим набором чиновників.
Новий законопроект не просто не спростив їх положення, але додав нового учасника, з яким теж доведеться якось взаємодіяти.
Голова за рознарядкою
Вкрай сумнівно виглядає і процедура обрання керівника БФР та його заступників. Відкритий конкурс, як при виборі глав НАБУ, наприклад, чомусь замінили консультативним конкурсом.
Умови його проведення, до того ж, чітко не прописали. При такому розкладі надії на те, що керівників БФР дійсно будуть обирати, а не призначати за вказівкою, якось різко знижуються.
Розмиті зобов'язання
Проект дуже детально розписує, наприклад, якою паперовою роботою повинні займатися працівники БФР, яких людей можуть залучати до співробітництва, в яких випадках можуть втручатися в діяльність держорганів тощо.
Але ось ключова функція відомства – розслідування економічних злочинів – прописана коротко і як би між іншим. Більше конкретики не завадило б.
Бентежить і те, що в завдання нового відомства чомусь не вказані опції типу «розслідування фактів відмивання грошей та ухилення від сплати податків» і «запобігання незаконних фінансових схем».
У тексті є лише загальна фраза про обов'язок розслідувати «правопорушення у сфері господарської діяльності».
Таке формулювання занадто загальна, нечітка. Це провокує небезпеку різного трактування закону і, як наслідок, втручання в роботу БФР під будь-яким зручним приводом.
Читайте також: 12 кроків до економічного дива: що ми знаємо про плани Зе-команди в економіці та фінансах
А ще є небезпека, що Бюро фінансових розслідувань в підсумку просто загрузне в розкритті дрібних економічних злочинів, а ось розслідування великих фінансових схем будуть або гальмуватися, або стануть надбанням інших державних с