Напередодні першого засідання нового складу Верховної Ради Данило Гетаманцев дав інтерв'ю Економічній правді і розповів і плани нової влади. «Мінфін» пропонує ознайомитися з його основними тезами.
Реформи у фінансовому секторі
Перший закон, який ми збираємося проголосувати щодо фінансового ринку, — це закон про спліт. Зрозуміло, що спліт реалізується не за день, це займе близько року. Протягом цього періоду ми повинні прийняти ряд законопроектів. Йдеться про законопроекти щодо регулювання кожного ринку фінансових послуг: страхування, ломбардів, мікрокредитування, фондового ринку.
Необхідно врегулювати ринок мікрокредитів, який у значній частині знаходиться поза державним регулюванням. В цьому немає сумнівів навіть у самого ринку. Вже розроблено законопроект, яким ми обов'язково внесемо до Верховної Ради.
Спрощення податкової системи
Податкова система з дев'ятьма податками — це профанація. Люди, які про це говорили, брехали. Вони заздалегідь знали, що це неможливо здійснити, тому що простота оподаткування лежить не в площині кількості податків, а в площині простоти адміністрування. Простота адміністрування теж лежить не в площині простоти процедур, а в їх диджитализации.
Якщо ми переносимо всі процеси — від податкової консультації до апеляції — в електронну площину, ми значно спрощуємо адміністрування і робимо комфортнішою для платника податкову систему. Зменшення податкових платежів веде до несправедливості оподаткування.
Оподатковувати потрібно доходи, а вони бувають різних форм. Безумовно, податків має бути оптимальна кількість, але їх не може бути занадто багато. Нинішня кількість податків близька до оптимальної.
Зараз спілкування ДПС та бізнесу — це взаємовідносини ворогів, злочинця і поліцейського. У цивілізованому світі податкова політика працює інакше. Там податкова політика — це коли платник податків відкривається перед податкової, а податкова відкривається перед платником.
Боротьба з фіктивними ФОПами
Необхідно виключити можливість використання псевдо-ФОПів, коли великий магазин продає телефон і дає чек від ФОП. Хоча ми в здоровому глузді і тверезій пам'яті розуміємо, що за день він робить виручку більше, ніж ліміт, встановлений для ФОП на рік. У ресторанах і готелях можна зустріти подвійні чеки.
Це можна зробити шляхом запровадження електронного чека. Це система обліку розрахункових операцій без установки касових апаратів. Це можливість для ФОП безкоштовно завантажити програму податкової та своїм смартфоном враховувати будь-які операції протягом дня, видаючи електронний чек споживачеві.
Є певні лобістські групи, які, захищаючи великий бізнес, піднімають на прапори «інтереси ФОП», яких нібито преслідуватиме влада. Фізосіб-підприємців як раз ніхто не чіпатиме.
Читайте також: Де відкрити рахунок для ФОПа: порівнюємо тарифи 12 банків
Якщо ФОП за рік продає товари на 5 млн грн, хай продає, але якщо за день, то це не зможе так працювати. Ми зробимо все, щоб великий бізнес не зміг ухилятися від сплати податків з використанням моделі єдиного податку.
Податкова амністія
Податкову амністію планується запустити в пакеті з BEPS і ратифікацією угоди про автоматичний обмін податковою інформацією. Ми припускаємо, що амністія буде платною.
Загальна ставка — 5%, знижена — 2,5% при інвестуванні в облігації держпозики. Підвищена ставка буде стягуватися з декларування негрошових активів. Щоб активи були амністовані, вони повинні бути повернуті Україні в грошовій формі і розміщені на рахунках українських банків.
Ми повинні дати можливість людям, які 28 років отримували доходи у різних формах, обілитися. Підвести риску під тим, що було 28 років, і почати нову фінансову історію з чистого аркуша. Після цього можна включати BEPS, автоматичний обмін податковою інформацією, реформу оподаткування. Друга мета податкової амністії — повернути гроші в Україну.
Третя мета заходу — збір коштів до бюджету. Очікуємо отримати 5% від сум, які будуть амністовані. Проте це не основна ціль.
Читайте також: Чому податкова амністія навряд чи буде успішною
Важливий момент: амністія — це добровільне декларування. Ніхто нікого не змушує декларувати. Хочеш і далі тримати гроші в матраці — тримай. Ніяких питань немає. Ніяких санкцій по відношенню до тебе не буде. Принаймні — в момент амністії.
Можливо, потім, коли ти захочеш покласти гроші на рахунок в банку, у тебе спитають, звідки в тебе ці гроші, покажи документи. Насправді, банки вже зараз запитують про це. Якщо ви спробуєте відкрити рахунок в Німеччині, то у вас сто відсотків запитають, звідки гроші.
Ми будемо давати гарантії, щодо звільнення від відповідальності за двома статтями Податкового кодексу — 212 і 205. Податкова амністія не звільнятиме від відповідальності за корупцію і розкрадання.
Податки на фонд оплати праці
Ми збираємося зменшувати навантаження на фонд оплати праці, але в середньостроковій перспективі, в перспективі трьох років. Ми не плануємо це робити одномоментно, тому що нам необхідно покривати поточні витрати і нести багаж боргів.
Ми дуже обмежені в можливостях міняти оподаткування фонду оплати праці як у бік збільшення, так і зменшення. Другий момент — наша ставка ЄСВ одна з найнижчих в Європі.
Деякі економісти у нашій команді вважають, що протягом десяти років від ЄСВ можна буде взагалі відмовитися. Однак ми розуміємо, що зараз на наші податкові ставки держава не надає той сервіс, який надається в ЄС.
Ми повинні не влаштовувати тут офшор, а підтягувати державний сервіс: суди, правоохоронні органи, інфраструктуру. Ще одна офшорна зона в Європі точно не пройде. Україну потрібно перетворювати в нормальну, цивілізовану, європейську юрисдикцію, де є помірне оподаткування та комфортні умови для людей і бізнесу.