Український авторинок знову лихоманить. По-перше, власники євроблях отримали відстрочку щодо штрафів — дату «Х» перенесли ще на три місяці — до 24 серпня. У громадській організації «АвтоЄвроСила» розраховують, що до того часу зуміють пролобіювати для євробляхерів більш вигідні умови з розмитнення. Перспектива дешевої легалізації вже накрутила ціни на євробляхи. «Дарувати» їх за 100 доларів або здавати на розбирання водії більше не квапляться.

По-друге, подорожчати можуть не тільки євробляхи, але і нові авто з салону. У травні Кабмін прийняв постанову про введення додаткового мита в 5% на цілий ряд російських товарів, в тому числі, і автомобілі. Але під санкції автоматично потрапляють і інші іномарки. Щоб довести, що авто не російське, імпортерові потрібно буде надати сертифікат походження товару. І ці витрати можуть «зашити» в цінник на машини.

«Мінфін» розбирався, як змінюються правила на авторинку і що буде з цінами на машини.

Відстрочка штрафів і розмитнення по-новому

Нагадаємо: 24 травня мало стати «чорним днем» для всіх євробляхерів. З цього дня набирали чинності рекордні штрафи — до 170 тисяч гривень або конфіскації авто.

Але напередодні дати «Х» «каральну операцію» відклали. Згідно з прийнятими парламентом законодавчими змінами, штрафи відсунули на 90 днів — до 24 серпня. Примітно, що спочатку лобісти євробляхерів намагалися виторгувати ще півроку «вільної», але в підсумку зійшлися на трьох місяцях.

У «АвтоЄвроСилі» вважають, що і цього часу достатньо для того, щоб переписати правила розмитнення.

Так як президент розпустив Верховну Раду, і парламентські вибори відбудуться вже в липні, «до 24 серпня, до вступу штрафів 170 тисяч гривень, є шанси і час на прийняття закону про доступне розмитнення. Тепер потрібні нові депутати, які дійсно з народом і за народ», — написав на своїй сторінці у Facebook співзасновник «АвтоЄвроСили» Олександр Чернявський.

До речі, під гаслом «доступного розмитнення» ця громадська організація вже анонсувала створення власної політичної сили.

У коментарях «Мінфіну» Чернявський пояснив: «Ми займаємося тим, щоб переглянути законодавство до 22 серпня. Прибрати акциз або коефіцієнт з формули — це найшвидше що можна зробити».

Читайте також: Штраф 170 тисяч або «вільна» ще на півроку

Нагадаємо: формула, за якою прораховується вартість розмитнення євроблях, включає кілька складових — акциз, 10% ввізного мита, 20% ПДВ.

Запускаючи легалізацію євроблях, депутати змінили лише правила нарахування акцизного збору. Тепер акциз включає базову ставку (50 євро для бензинового двигуна і 75 євро — для дизельного), коефіцієнт обсягу двигуна, коефіцієнт віку (до 15). Останній здорожує розмитнення євроблях найбільше. Адже мова, як правило, йде про бувалі машини, випущені в кінці 90-х або на початку 2000-х. Тобто якщо, наприклад, власник річного авто з двигуном 2 літра платить акциз 100 євро, то за таку ж 10- річну іномарку доведеться викласти вже тисячу євро.

Якщо вдасться прибрати хоча б коефіцієнт віку, розмитнення «блях» вже помітно подешевшає.

Бляхи за подвійною ціною

Євробляхери піднеслися духом і вже не готові «дарувати» або викидати на смітник свої авто. За даними Autoconsulting, іномарки на європейській реєстрації на ринку вторинних перепродажів більше не падають в ціні. Навпаки, вони подорожчали.

«У січні цього року в Україні можна було купити старий автомобіль за 400-500 доларів. У лютому, перед закінченням пільгового періоду розмитнення, ціни впали. Наприклад, за Volkswagen Caddy 2002 року з дизельним мотором 1,9 л просили всього 200 доларів. За 300 доларів пропонували Volkswagen Passat 1996 р не на ходу. Ціни на нерозмитнені іномарки на ходу починалися, мінімум, з 350 доларів. Це, наприклад, бензиновий Volkswagen Golf III 1991 р. А нерозмитнена Renault Laguna 1999 р з пробігом 30 тис. км пропонувалася за 399 доларів. За нерозмитнений VW Passat 1996 р сьогодні просять вже від 600 доларів. За Renault Clio 2001 р — 830 доларів. За VW Golf 1994 р до 500 доларів. Була серед пропозицій тримісячної давності і Audi A6 1997 р за 400 доларів з пробігом 700 тис., яка перебувала в Польщі. Сьогодні за подібну машину просять від 1000 доларів. Тобто, ціни зросли в півтора — два рази», — констатують в Autoconsulting.

Однак черги бажаючих стати щасливим власником євробляхи не спостерігається. Як повідомив «Мінфіну» представник електронного майданчика з продажу авто RST.ua Олександр Голубов, «у порівнянні з минулим роком, попит на автомобілі на іноземній реєстрації впав в 3-4 рази. Відстрочка штрафів глобально не вплинула на інтерес покупців». Але є ще один нюанс: дешеві євробляхи тиснули на ціни всіх б/у машин. Якщо зараз «фактор блях» зникне з вторинного ринку, старі автомобілі автоматично подорожчають.

Пастка для нових іномарок

«Автомобільна турбулентність» накрила не тільки євробляхи, але і респектабельний і законослухняний ринок нових машин.

На одному з останніх засідань Кабмін схвалив введення спеціальних мит на цілий перелік російських товарів. У «чорний список» потрапило кілька десятків найменувань, в тому числі, і продукція машинобудування — починаючи з шин і запчастин, закінчуючи легковиками і комерційними авто.

З 1 серпня вони будуть обкладатися додатковим митом у 5%.

І тут спливає відразу кілька проблем.

По-перше, як зазначає голова Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко, з 2015 року в Україні вже діють спецмита на російські авто — від 10,41% до 17, 66% від митної вартості.

Максимальна ставка спецмита (17,66%) діє на автомобілі виробництва ТОВ «Соллерс — Далекий Схід» (УАЗ та SsangYong). Для ВАЗівської продукції — 14,57%, а для всіх інших виробників, включаючи світові бренди, що збирають автомобілі в Росії (Volkswagen, KIA/Hyundai, Renault, Nissan тощо) -10,41%.

Тобто, якщо накласти на «спецмито №1» нове «спецмито №2», то вийде 15,41% -22,66% від вартості авто.

За даними Autoconsulting, зараз на нашому ринку представлені наступні авто російського походження: Lada (всі моделі), ГАЗ (всі моделі), УАЗ (всі моделі), Volkswagen Polo Sedan, Hyundai Creta та Accent (окремі комплектації), Chevrolet Niva, Kia Rio (окремі комплектації), КАМАЗ, ПАЗ. За підсумками минулого року, ринкова частка таких авто склала близько 5%, а обсяги поставок зросли на 1,6%. За 4 місяці цього року загальна частка продукції російського автопрому скоротилася до 3,7%. Про те, що ціни на авто з РФ восени, швидше за все, підскочать, вже заявили окремі імпортери.

У ціновому сегменті, в якому реалізуються авто з Росії, фактор ціни, як правило, дуже критичний, а конкуренція висока. Тому дистриб'ютори можуть і зовсім відмовитися від ввезення автомобілів з РФ.

По-друге, незрозуміло що робити з іномарками, які можуть бути і російськими, і не російськими. Скажімо, Hyundai Creta та Accent виробляються, крім РФ, ще й в Індії. Є різна збірка також у Volkswagen. Експерти припускають, що довести, що авто не російське і не повинно обкладатися митом, можна буде лише надавши сертифікат походження.

Більш того, як написав на своїй сторінці у Facebook Олег Назаренко, «всі авто та запчастини з будь-яких країн при відсутності сертифіката походження апріорі будуть вважатися авто з РФ і підлягати оподаткуванню спецмитом 5%».

Зрозуміло, що імпортери подбають про отримання таких сертифікатів. Але не факт, що це не відіб'ється на ціннику. Звичайно ж, 5% більше за сертифікат компанії навряд чи наклеють, але на кілька сотень євро іномарки можуть подорожчати. Втім, поки автомобільні компанії не вирішили, що робитимуть.

Як заявили «Мінфіну» в прес-службі компанії «АІС», офіційно документи про введення спецмита поки що не опубліковані. «Відповідно, їх юридичний аналіз поки що не проведено», — пояснили в «АІС».

Втім, експерти сходяться на думці, що на вартість нових авто більше впливає курс долара і євро. Поки що вони вигідні для покупців. Але незрозуміло, що буде восени, коли почнеться сезонна девальвація гривні.

Костянтин Соприкін