Втім, судячи з усього, «кошмарити» євробляхерів почнуть ще раніше. З 15 травня Нацполіція отримає право зупиняти авто для перевірки митного статусу (за базою Митної служби) і законності пересування на ньому водія. Щоправда, штрафувати порушників до 24 травня все ж таки не будуть. Поліцейські лише хочуть відпрацювати механізм перевірок. Але нерви водіям, звичайно ж, попсують.
Напередодні відкриття масштабного полювання на євробляхи, українці гарячково шукають спосіб вирішити проблему. І поки одні просто кидають свої авто на майданчиках для автобрухту, інші намагаються виручити за них хоч якісь-то гроші. А деякі водії все ж не втрачають надії, що все ще обійдеться.
Громадська організація «АвтоЄвроСила» 15 травня збирає мітинг бляхерів під парламентом. З її подачі у Верховній Раді також зареєстрований новий законопроект, який пропонує відстрочити штрафи ще на півроку. Як пояснив голова «АвтоЄвроСили» Олег Ярошевич, це робиться для того, щоб новий склад парламенту зміг прийняти кардинально інший закон про розмитнення автомобілів, зробивши його дійсно доступним для українців.
«Мінфін» розбирався, що буде з євробляхами після 24 травня.
Від 170 гривень до 170 тисяч
У законопроекті №8488, який був прийнятий в листопаді минулого року (набирає чинності через 180 днів після підписання), прописана ціла система штрафів для авто на іноземній реєстрації. Все залежить від статусу транспортного засобу — знаходиться воно в режимі транзиту або тимчасового ввезення. До першої категорії належать авто, які теоретично повинні проїжджати через територію України транзитом, але «затрималися» тут довше дозволеного.
Друга категорія — автомобілі на тимчасовому ввезенні — це транспортні засоби, які можуть експлуатуватися на території України, але тільки певний час.
Обидва режими — і транзиту, і тимчасового ввезення — постачальники євроблях використовували досить активно.
З 22 травня для автомобілів, що ввезені в режимі транзиту, будуть застосовуватися наступні штрафні санкції:
— якщо термін транзиту перевищено на добу (що актуально для «свіжих» авто) —170 гривень або попередження.
—до 10 днів — 3,4 тисячі гривень
—від 10 до 20 днів — 8,5 тисяч гривень
— від 20 до 30 днів — 85 тисяч гривень
—більше ніж на 30 днів (а також якщо авто було розукомплектоване або «втрачене») — 170 тисяч гривень або конфіскація автомобіля за рішенням суду.
Для авто, які потрапили в нашу країну в режимі тимчасового ввезення, анонсовані наступні штрафи:
— за перевищення терміну більше ніж на три доби — 850 гривень або попередження
—від 3 до 10 діб — 5,1 тисяч гривень
—від 10 до 20 діб — 17 тисяч гривень
— від 20 до 30 діб — 85 тисяч гривень
— більше ніж на 30 діб — 170 тисяч гривень або конфіскація авто за рішенням суду.
Також в законі зазначено, що авто, завезені в режимах транзиту або тимчасового ввезення, не можуть використовуватися для підприємницької діяльності або з метою отримання доходу, скажімо, в таксі. Готуючись до нових правил, служби таксі Bolt та Uber вже оголосили, що більше не будуть співпрацювати з євробляхерами.
Тобто штрафи торкнуться як євроблях, які колесять українськими дорогами вже давно, так і «свіжих» іномарок, які власники не встигнуть оперативно поставити на українські номери. Для перших стягнення будуть рекордними — 170 тисяч гривень або конфіскація. В останньому випадку штрафи не такі звірячі, як для євроблях, але все одно немаленькі. «Прострочення» до 10 днів цілком можна заробити через банальні проблеми з експертизою, яку обов'язково потрібно пройти, перш ніж поставити авто на облік. А це — до 5,1 тисяч гривень штрафу.
Куди подіти євробляху
Пільговий період розмитнення євроблях, коли українські номери можна було отримати з 50% -ою знижкою, закінчився ще 22 лютого. На цю дату переоформлення пройшло близько 220 тисяч авто, власники яких сплатили до бюджету 13,6 млрд гривень.
Читайте також: Податківці назвали топ-5 найдорожчих розмитнених «євроблях»
Власне, після закінчення пільгового періоду легалізація євроблях практично зупинилася. Всі, хто хотів, оформив машину зі знижкою, а решта вирішили їздити на іноземних номерах до останнього. За даними голови парламентського митного підкомітету Тетяни Острикової, з 23 лютого до 21 березня розмитнення пройшли всього 220 авто — тобто, менше 10 євроблях на добу. Для порівняння: до цього за добу переоформлялися в середньому по 2,4 тисячі машин.
Тому, як зазначає голова компанії «Автоконсалтинг» Олег Омельницький, з кінця лютого митники зайняті, в основному, розмитненням «свіжих» іномарок, які ввозяться в Україну більш ніж активно. Так, за даними асоціації «Укравтопром», в квітні було оформлено 22,5 тисячі б/у іномарок. Це в 3,5 рази більше, ніж за аналогічний період минулого року.
Тобто євробляхи зараз замінили недорогим імпортом з тієї ж Польщі чи Німеччини, який відразу ж ставлять на український облік.
За підрахунками голови парламентського комітету з питань митної політики Ніни Южаніної, в Україні залишилося нелегалізованими порядку 260 тисяч євроблях.
На них і припаде основний штрафний удар.
Ніна Южаніна, пояснюючи, які авто не пройшли розмитнення, зазначила, що мова йде про найдешевші машини, які люди купили за 300 євро, а вартість оформлення в 1-1,5 тисячі євро для них виявилася непідйомною.
Але багато авто просто не можна розмитнити, так як вони свого часу були неправильно оформлені або ж числяться на іноземних фірмах, що вже припинили існування. Розібратися в цьому хитросплетінні прав власності складно і дорого. Якщо мова йде про недорогу іномарку, вартістю до 1-2 тисяч євро, це і зовсім втрачає будь-який сенс. Адже оформлення документів може обійтися дорожче, ніж свого часу ви заплатили за євробляху.
Такі автомобілі у свій час намагалися влаштувати на розбирання. Але їх там беруть вкрай неохоче навіть за 100 доларів. «До нас вже приходили з поліції і з податкової і попереджали, щоб ми не зв'язувалися з бляхами, так як за їх розукомплектацію також буде штраф в 170 тисяч гривень. Не хочу ризикувати бізнесом і грошима заради автобрухту, який, власне, і на розбирання не годиться», — розповів «Мінфіну» власник складу автозапчастин Микола Шум.
За 100-200 доларів старі євробляхи можна продати майстрам — меблярам, які використовують окремі частини авто для виготовлення столів і комодів в «гаражному стилі». Правда, їм догодити теж непросто.
Залишається варіант — пустити евробляху на металобрухт або просто кинути на вулиці, що, очевидно, багато і спробують зробити. Щоправда, в Нацполіції вже попередили, що будуть звірятися з митними базами і, якщо євробляха оформлена на вас, то покарання не минути в будь-якому випадку. Адже за розукомплектацію авто (здачу на розбирання) або «втрату» передбачений той же штраф, що й за їзду на євроблясі — штраф в 170 тисяч гривень.
Для тих, чиї авто були ввезені в режимі «транзит», залишається можливість вивезти євробляху за кордон зі сплатою штрафу в 8,5 тисяч гривень і кинути на одній з європейських автосвалок. Витратитися, звичайно, доведеться, але це все одно дешевше, ніж платити 170 тисяч гривень штрафу.
Ще півроку без штрафів?
Втім, є й ще один сценарій. В кінці квітня в парламенті зареєстрований законопроект №10263, поданий депутатом Юрієм Дерев'янко (позафракційний). Він прописує продовження «перехідного періоду» (без штрафів) зі 180 днів до 360 днів. Тобто пропонується відсунути початок кампанії з вилова євроблях ще на півроку — з травня на листопад.
У пояснювальній записці зазначено, що, вносячи правки до Податкового кодексу про пільговий період розмитнення авто, Верховна Рада передбачила для євроблях всього 90 днів преференцій. У той же час, наприклад, для електрокарів пільгове ввезення (без ПДВ і акцизів) зафіксовано до 2022 року. А гібридні авто можна ввозити, сплативши податок в розмірі всього 100 євро з одного транспортного засобу.
«Виникає питання: а чому Верховна рада для врегулювання питання розмитнення автомобілів з іноземною реєстрацією не передбачила такий же пільговий період на розмитнення (євроблях — прим. Ред.) як і для автомобілів з електричними двигунами. Невже електромобілі ввозять люди бідніші за тих, хто ввозить авто на іноземній реєстрації. Не можна ставитися до автомобіля, як до предмету розкоші, адже в усьому цивілізованому світі автомобіль є засобом пересування та інструментом економічної активності населення», — сказано в пояснювальній записці. Зрозуміло, що ці аргументи шиті білими нитками, адже електрокари і гібриди отримали пільги як екологічно чисті авто, чого не скажеш про бувалі євробляхи.
Втім, голова «АвтоЄвроСили» Олег Ярошевич вважає, що головна мета даного законопроекту — відтягнути «час «Ч» «до зміни складу Верховної Ради» (тобто до парламентських виборів). «Це — єдиний вихід для людей. Хтось узяв кредит на розмитнення, хтось викидає авто. Наступний парламент може прийняти новий закон, але для цього потрібно збільшити перехідний період», — каже Ярошевич.
Щоб «простимулювати» народних депутатів, 15 травня «АвтоЄвроСила» збирає черговий мітинг під стінами Верховної Ради. Але чи вдасться активістам пролобіювати відстрочку штрафів — поки що невідомо. Раніше Мінфін та ДФС заявляли, що ніякого продовження пільг для євроблях не буде.
Марія Коливанова