У той же час колишні власники банку подали 5 нових позовів, оскаржуючи законність наданого Приватбанку рефінансування. Про те, що буде з економікою, якщо націоналізацію Приватбанку визнають незаконною і чи можливий дефолт Українирозповіла в інтерв'ю LB.UA заступник голови НБУ Катерина Рожкова. «Мінфін» наводить скорочену версію інтерв'ю.
Про судові справи щодо Приватбанку
Всі позови, які зараз розглядаються не нові, їх рік «народження» — 2017. Якщо ви пам'ятаєте, колишні власники «Приватбанку» в своєму листі Кабінету міністрів і особисто пану Гройсману просили уряд прийняти позитивне рішення щодо придбання державою акцій банку і його подальшої капіталізації, а також брали на себе зобов'язання реструктуризувати свою заборгованість перед банком до кінця червня 2017 року. І з червня, коли реструктуризації не сталося, посипалась величезна кількість позовів.
З 2017 року суди ці справи не слухали і постійно відкладали розгляд по суті. І раптом, за незрозумілим збігом обставин, ми отримуємо одне рішення практично за день до першого туру і ще два рішення в проміжку між турами.
Але і це ще не все. Буквально наступного дня після виборів нам стало відомо про появу ще п'яти нових позовів. На цей раз пан Коломойський оскаржує вже законність кредитів рефінансування. Він вважає, що вони були видані «Приватбанку» незаконно, а отже і його порука за такими кредитами має бути скасована. І ви уявляєте, тільки в понеділок позови з'явилися, а перше судове засідання призначено вже на 10 травня.
Про можливість повернути колишнім власникам Приватбанку 2 млрд дол
Питання навіть не в цьому. Закон, яким ми керувалися, проводячи процес націоналізації, стверджує, що старий власник не може пред'являти до нового ніяких претензій і вимог, але може заявити про відшкодування, якщо доведе факт завданої йому шкоди.
Я кажу, що це питання не врегулюється двома мільярдами, оскільки міркую як фінансист і співробітник банківського регулятора.
Ти створюєш якусь установу, наприклад, банк. Вносиш туди гроші, щоб він працював, наприклад, два мільярди. В результаті цієї роботи ти залучаєш кошти вкладників на суму 150 млрд. І коли тебе перевіряє регулятор, то виявляється, що немає не тільки твоїх двох, але і цих 150. Питання: куди вони поділися і хто є в цій історії потерпілим? Якщо ви так ведете бізнес, що ви витратили не тільки те, що самі внесли, а й те, що вам принесли, то можливо ви насправді нічого і не вносили?
Але насправді питання більш комплексне. Ви ж розумієте, якщо сьогодні з банку забрати ті гроші, які вклала державу, то банк знову стане неплатоспроможним, банкрутом.
Про можливе скасування націоналізації Приватбанку
З огляду на зміни в законодавстві — зараз і кошти приватних підприємців підпадають під відшкодування. Тому необхідна сума відшкодування тепер не 100, а близько 130 млрд грн.
Якщо така сума в дуже короткий проміжок часу вийде на ринок, то це загроза фінансової стабільності держави. Тут питання інфляції, валютного курсу і т.д. Тому минулого тижня відбулося засідання Ради фінансової стабільності. Були присутні представники Фонду гарантування, Міністерства фінансів, наші інші регулятори і ми обговорювали можливі наслідки, якщо рішення суду все-таки вступить в силу.
В цьому випадку фінансові ресурси, витрачені державою на докапіталізацію банку повертаються банком державі і «Приватбанк» знову стає неплатоспроможним. Але у Фонду згідно із законом є ще кілька опцій врегулювання питання неплатоспроможності банку, і ми їх зараз відпрацьовуємо.
Про транш МВФ і ймовірність дефолту України
Дивіться, в 2007 році темп зростання корпоративного кредитного портфеля банківської системи склав 62%, а темп зростання реального ВВП — 7,6%. У 2013 зростання портфелю майже 12%, а ВВП — нуль. Питання: чим займалася банківська система? Куди йшли всі кредити?
Ось чому МВФ хотів реформу банківської системи. Чи не для того, щоб банків стало 77, а не 180, як було на початку реформи.
Але з огляду на нинішні події виглядає так, що ми розвертаємо реформув зворотньому напрямку. Як це повинен сприйняти наш головний кредитор? І як бути з незалежністю Центрального банку тоді? Якщо суд втручається в дискреційні повноваження регулятора і каже, що Нацбанк не має права здійснювати нагляд за банками, тоді виникає питання: хто в цій країні тоді регулятор фінансової системи?
Звичайно, першим для них несподіваним і неприємним сюрпризом було скасування статті «про незаконне збагачення», другим — ситуація з рішеннями судів по «Приватбанку».
Ми зробимо все, що від нас залежить. Як для відстоювання позиції по законності націоналізації «Приватбанку», так і для забезпечення фінансової стабільності в країні. Тим більше, що в цьому і наступному році Україну чекають серйозні виплати за зовнішніми боргами.
Дефолт для України -це в будь-якому випадку погано. Уявіть ситуацію: ви «дефолтнули». Це означає, що в найближчому майбутньому вам ніхто грошей не дасть. Уряд вийти на зовнішні ринки не може, внутрішній ринок вже максимально віддав, що міг. Що виходить: ми перестанемо платити пенсії, зарплати, фінансувати армію?
Або будемо змушені поміняти керівництво НБУ для того, щоб нове включило друкарський верстат? Інфляція залізе в гаманець кожного.