Які важелі є у нового президента та чи зможе він скористатися ними у наявній ситуації, вивчила редакція ВВС Україна. «Мінфін» публікує скорочений варіант статті.

Для зміни уряду чи окремих міністрів Зеленському потрібні голоси щонайменше 226 членів парламенту. Наразі ж у нього немає ні власної фракції у парламенті, ні навіть групи. Отримати суттєвий вплив і свою фракцію пан Зеленський зможе скоріше за все, після виборів 27 жовтня. А інавгурація новообраного президента відбудеться не пізніше 3 червня.

Призначити дочасні вибори Зеленський навряд чи зможе — Конституція забороняє це робити в останні півроку повноважень парламенту.

Рада НБУ і телебачення

Президент має право звільняти та призначати половину складу Ради Національного банку. Щоб отримати хоч якийсь контроль над роботою Нацбанку, керівник держави може дочасно припинити повноваження своєї квоти, до прикладу, на підставі «втрати бездоганної ділової репутації».

Ще одне пряме повноваження президента — призначення половини складу Національної ради з питань телебачення та радіомовлення. Наразі там відсутні вакантні місця, проте у липні 2019 року закінчується строк повноважень голови нацради Юрія Артеменка і президент зможе його замінити.

В силу тривалої роботи з телеканалом «1+1» у пана Зеленського може бути у цьому інтерес, адже саме нацрада є важливим гравцем на телеринку.

Закони, вето і референдуми

Президент має виключне право підписувати закони, ухвалені Верховною Радою.

Якщо Володимир Зеленський не погоджуватиметься зі схваленим законом, то може заветувати його. Подолати вето депутати можуть двома третинами голосів.

Президент має право проголосити референдум щодо зміни Конституції або за «народною ініціативою». І пан Зеленський постійно каже, що хоче проводити якомога більше референдумів. Тільки от проблема — зараз в Україні відсутній закон, який би регулював проведення референдумів.

Силовики і Нацбанк

Впливати на правоохоронців чи на боротьбу з корупцією Володимиру Зеленському буде складно, адже для звільнення чи призначення Генерального прокурора президенту потрібна згода більшості Верховної Ради.

Те саме стосується голови Служби безпеки України — президент тільки вносить подання на звільнення чи призначення голови служби, але вирішальне слово за депутатами.

Керівник Національного банку також звільняється і призначається Верховною Радою, але кандидатуру голови подає президент України.

Президент має один важіль на Національне антикорупційне бюро — може призначити одного з трьох незалежних аудиторів. Наразі це місце вакантне.

Уряд

Можливо, для когось це сюрприз, але президент не має повноважень призначати чи звільняти керівника уряду. Це виключне право Верховної Ради. До того ж уряд автоматично йде у відставку не перед новообраним президентом, а новообраним парламентом.

Коаліція депутатських фракцій визначає кандидатуру прем'єр-міністра і направляє пропозицію президенту. Керівник держави може подумати 15 днів і має передати Верховній Раді подання на затвердження.

Президент може внести на затвердження Ради кандидатури двох міністрів — оборони та закордонних справ. Але спочатку треба зібрати 226 голосів на звільнення діючих.

Кандидатури всіх інших міністрів на затвердження парламенту подає прем'єр-міністр, і до них президент формально не має стосунку.

Для того, щоб хоч якось впливати на виконавчу владу, новому президенту потрібно буде або домовлятись з нинішнім прем'єр-міністром, або намагатись якимось чином зібрати 226 голосів у парламенті для зміни уряду чи призначення міністрів.

Але якщо Зеленський не зможе впливати на роботу уряду, то здатен створити для нього величезні проблеми, і навіть паралізувати роботу. Президент має повноваження зупиняти дію всіх актів Кабміну, мотивуючи це невідповідністю Конституції. Одночасно президент направляє цей акт на експертизу до Конституційного суду.

У кінці 2000-х років президент Віктор Ющенко таким чином добряче вставляв палки в колеса прем'єрам Януковичу та Тимошенко, спонукаючи їх до компромісів.

Вплив на губернаторів

Попри певний міф, що керівників місцевих державних адміністрацій президент призначає сам, для цього йому також потрібне погодження прем'єр-міністра.

Конституція визначає: для звільнення та призначення потрібне подання Кабміну. Коли стосунки президента та прем'єр-міністра нормальні, ці процедури проходять непомітно.

А от в часи протистоянь президента та прем'єра можуть виникати проблеми. Тому пану Зеленському буде дуже важко призначити керівників місцевих адміністрацій. Хоча президент все ж таки може на них впливати, адже має право скасовувати рішення їхніх голів, якщо є сумніви у конституційності.

Адміністрація президента та РНБО

Зазвичай перше рішення кожного українського президента — призначення керівника своєї адміністрації і всієї вертикалі управління на Банковій. Президент може назначати будь-кого на свій розсуд.

Рада національної безпеки та оборони

Президент за посадою є головою РНБО та безпосередньо відповідає за ці сфери.

Він одноособово призначає секретаря та заступників РНБО і формує персональний склад цієї ради, окрім кількох чиновників, які входять туди за посадою. Тож замінити Олександра Турчинова він зможе хоч в день інавгурації.

Армія

Як верховний головнокомандувач, президент призначає і звільняє вище командування Збройних сил. Тож новий президент за бажання може дуже швидко замінити начальника Генерального штабу Віктора Муженка.

Проте замінити за цією схемою міністра оборони Степана Полторака новому президенту не вдастся. Звільнити міністра оборони може тільки Верховна Рада. Так само тільки депутати можуть призначити нового, а президент подає їм кандидатуру на розгляд.

Суди

Президент має виключне повноваження призначати суддів. Робить він це з подання Вищої ради правосуддя після конкурсів, які проводить Вища кваліфікаційна комісія суддів. Якщо на момент інавгурації ще не будуть призначені судді антикорупційного суду, це може зробити новий президент.

Також глава держави призначає третину складу Конституційного суду. Проте зараз там немає жодного вакантного місця. Звільнити суддів КС дочасно майже неможливо. Віктор Ющенко свого часу намагався це робити, але їх потім поновлювали на посаді.

Закордонні справи

Президент України керує зовнішньополітичною діяльністю країни, проте міністра закордонних справ призначає та звільняє Верховна Рада. Президент має виключне повноваження подати депутатам власну кандидатуру на затвердження.

Новий президент одразу ж отримує повноваження визнання іноземних держав, а також призначати та звільняти керівників дипломатичних представництв України.

Проте у ситуації з послами президент має отримати ще й підпис прем'єр-міністра та міністра закордонних справ.

І це не проста формальність — у 2006 році у межах «війни контрасигнацій» уряд Януковича пачками завертав укази президента про призначення послів й вимагав узгодження цих рішень. Інакше прем'єр підпису не ставив.

Президент має повноваження укладати міжнародні договори, які ратифікує парламент. Проте так звані Мінські угоди підписували у такому форматі, що їх не мала ратифіковувати Верховна Рада.

Громадянство і помилування

Президент одразу ж після вступу на посаду може застосовувати своє право на помилування засуджених українців.

Президент на свій розсуд може надавати громадянство України або притулок.

Зеленський нещодавно похвалив Міхеїла Саакашвілі, тож не виключено, що може швидко позбавити його проблем з українським паспортом.

Перед Володимиром Зеленським стоятиме надважке завдання шукати собі підтримку більшості членів парламенту чи намагатись домовлятись з чинним прем'єр-міністром Гройсманом. Інакше до парламентських виборів вплив нового президента на життя країни буде досить обмеженим і стосуватиметься переважно військової сфери.