Що це дасть
- Такий крок зроблено задля гармонізації вітчизняного законодавства із нормами Євродиректив, зокрема Директиви BRRD, що є зобов’язанням України згідно з Угодою про Асоціацію з ЄС.
- Планується концептуально вдосконалити підхід до відновлення діяльності та врегулювання неплатоспроможності банків в Україні, що потребуватиме законодавчих змін.
«Протягом банківської кризи 2014-2016 років успішні операції з відновлення платоспроможності банків були рідкісними. Цей процес був унеможливлений через відсутність у регулятора необхідних повноважень з раннього втручання та занадто пізніх тригерів визнання банків «проблемними» і «неплатоспроможними», — зазначила перший заступник голови НБУ Катерина Рожкова. — Саме тому потрібно вдосконалити режим відновлення діяльності та врегулювання неплатоспроможності банків з метою кращої готовності до потенційних фінансових викликів та створення потужніших державних механізмів антикризового управління».
Заплановані заходи
Ключові заходи для поліпшення поточного законодавства та приведення нормативної бази у відповідність до Директиви BRRD викладені у Записці з основними рекомендаціями.
- Так, одним із заходів передбачено запровадити механізм перспективного планування відновлення та врегулювання банків. Зокрема, від банків вимагатимуть розробляти план відновлення діяльності (recovery plan) протягом відповідного перехідного періоду зі встановленням спрощених вимог до таких планів для невеликих банків. При цьому, ФГВФО розроблятиме плани врегулювання неплатоспроможності (resolution plan).
- Окрім того, пропонується запровадити механізм раннього виявлення проблем у банках і забезпечити можливість негайного вжиття відновлювальних заходів. Зміни в законодавчій базі наділять НБУ повноваженнями вживати заходів раніше — на стадії, коли банк виконує нормативи, але його кількісні та якісні показники вказують на погіршення або ймовірне погіршення фінансового стану. Такими заходами можуть стати вимога про часткове/повне відсторонення або заміну керівництва банку, внесення змін до організаційної структури банку чи стратегії його діяльності тощо.
- Пропонується такожудосконалити інструментарій врегулювання неплатоспроможності. Оновлена законодавча база має передбачати можливість врегулювання неплатоспроможності банку, поки він ще функціонує, та забезпечувати виконання ним критично важливих функцій.
- Із часом механізм врегулювання має здійснюватися без залучення державних коштів – наприклад, шляхом обов'язкового списання та конверсії інструментів капіталу або шляхом операції «бейл-ін» — конверсії в капітал банку його зобов'язань, зокрема, перед інституційними кредиторами банку за міжбанківськими позиками та перед держателями боргових інструментів. Водночас такий інструмент, як перехідний банк, міг би використовуватись, в окремих випадках, протягом нетривалого періоду, коли ймовірність знаходження покупця є високою.