За словами Гороховського, ці принципи сформульовані на основі власного досвіду, кращих практик і корисних книг. «Мінфін» публікує скорочений варіант блогу.
Бізнес не чорно-білий і всі принципи застосовувати іноді не виходить, але точно може вийти робити так, щоб їм не суперечити. Вирішив, перш за все, узагальнити їх для себе і, заодно, поділитися з вами. Список неповний і регулярно доповнюється.
Бути щирим з клієнтами. Якщо є найменший шанс пояснити клієнтам мотиви тої чи іншої дії чесно, ніколи не придумувати маркетингову нісенітницю. Клієнти можуть зрозуміти і пробачити непопулярні дії, мотиви яких розуміють, але практично ніколи не прощають, якщо ловлять тебе на брехні.
У складних, технологічних продуктах не проектувати вибір на стороні клієнта, а намагатися зробити вибір за нього в його кращих інтересах.
Не робити прихованих тарифів і непрозорих умов продуктів. В довгу, це завжди виграшна стратегія. Якщо ти проектуєш тарифи і продукти в надії, що клієнт щось не зрозуміє і ти «взуешь лоха» — ти сам «лох».
Якщо ціна врегулювання проблеми клієнта нижче вартості його залучення — вирішувати питання на користь клієнта, не вникаючи в деталі. Виняток можуть становити ті, хто виносить питання в публічну площину. Тоді треба розбиратися в нюансах, вирішувати питання справедливо і так, щоб такий кейс не привів до масових аналогічних звернень.
Залучення клієнта — це тільки початок історії. Регулярне використання продукту — головна мета продавця.
Прибуток — це не причина, це завжди наслідок правильного продукту і правильної стратегії. Стратегії, в яких написано слово прибуток, практично ніколи не бувають успішними. Твій продукт повинен створювати додаткову цінність в очах клієнтів і лікувати якусь клієнтську біль, і тоді у тебе може бути буде прибуток. Тільки така послідовність, а не нам потрібний прибуток, і ось вам продукт, який вирішує вашу біль.
Простота — найскладніше в проектуванні продуктів, а складність — найпростіше.
Перш ніж щось робити, треба задати три послідовних питання «Навіщо?». Це одне з головних питань в бізнесі. 95% випадків закінчуються на відсутності зрозумілої відповіді на перше «Навіщо?».
Ніколи не давати ображати своїх співробітників. Негайно припиняти стосунки із клієнтами, які ображають твоїх колег.
Завжди згадувати автора ідеї і не приписувати собі чужі заслуги. Слава і марнославство майже завжди важливіше грошей. Якщо ти платиш менеджеру високу зарплату, це не означає, що ти можеш видавати його ідеї за свої. В іншому випадку тебе будуть оточувати дурні, або ж ідеї в компанії будеш придумувати тільки ти.
Якщо правильний співробітник приходить до тебе за підвищенням зарплати — це твоя недоробка. Правильні люди повинні отримувати таку зарплату, щоб не думати про те, як завести з тобою цю важку розмову. Зазвичай до такої розмови готуються пару місяців, і ще потім стільки ж аналізують, чи все я правильно сказав. Це дуже знижує ефективність.
«Краще дружба, заснована на бізнесі, ніж бізнес, заснований на дружбі». Джон Рокфеллер. З мого досвіду, працює в 100 випадках зі 100.
Моє важливе правило для зовсім важких рішень, — в основному не пов'язаних з бізнесом, можна описати англійської прислів'ям «It's better to light a candle than curse the darkness» (Краще шкодувати про те, що зробив, ніж про те, що не зробив).
І, під кінець, закон всесвітнього тяжіння в бізнесі (в побуті теж прекрасно застосовується, якщо що): краще з розумним втратити, ніж з дурним знайти.