У дослідницькій компанії GfK Ukraine відзначають: індекс споживчих настроїв в червні цього року виріс на 2,7 пункти, в порівнянні з попереднім місяцем, і на 6,2 пункти за рік.
Плюс 8 кв.м на кожного киянина
Не дивно, що в Україні як гриби після дощу з'являються нові магазини та бренди. Особливо «урожайним» цей рік став для Києва.
Згідно зі звітом Colliers International, обсяг площ у київських торгових центрах уже наближається до 1,3 млн. кв.м. Це близько 440 кв.м на кожного городянина, що на 8 кв.м більше, ніж в минулому році. У першому півріччі цього року ввели в експлуатацію ТЦ Smart Plaza (15,1 тис. м2), Auchan Рітейл Парк Петрівка (11 тис. м2), першу чергу ТЦ Rive Gauche (20, 1 тис. м2).
І зупинятися на досягнутому девелопери не збираються. У Colliers International пояснюють: насиченість торговими площами в Києві як і раніше нижче, ніж в європейських столицях. Наприклад, у Варшаві на кожного жителя припадає 600 кв.м, що на 160 кв.м більше, ніж у нас. Тому будувати ще є куди.
У 2018-2019 рр у Києві заплановано відкриття, як мінімум, десятки нових торговельних центрів. Це, зокрема, River Mall (55 тис. м2), RETROVILLE (80,7 тис. м2), Blockbuster Mall (142 тис.м2), Good Life (7,5 тис.м2) та ін. Якщо всі заявлені об'єкти введуть в експлуатацію, загальна площа столичних ТЦ поповниться на рекордні 650 тис. кв.м і наблизиться до 2 млн. кв.м.
КРЕДИТИ ГОТІВКОЮ: ПРОПОЗИЦІЇ ВІД ТОП-БАНКІВ
При цьому економічні показники наступного року будуть, м'яко кажучи, скромними. ВВП зросте максимум на 3% (до 3,95 млрд. грн.), а мінімальні зарплати — всього на 500 грн. (до 4,2 тис. грн.). Реальне зростання зарплат, як прогнозували «Мінфіну» кадровики, в наступному році може скласти 10-15%. Таким чином в Києві середня зарплата досягне 12,5-13 тис.грн. Але з урахуванням інфляції реальної прибавки до доходів громадяни практично не відчують (в проекті бюджету зростання цін заплановане на рівні 7,4%, але експерти вважають, що в реальності буде не менше 9%). А витрати на їжу та комуналку тільки зростуть. Так, вже в цьому місяці може подорожчати на 23,5% газ для населення — про це українська влада домовилася з МВФ. Це напевно потягне за собою тарифи на гарячу воду та опалення — очікується, що вони підвищаться, як мінімум, на 15-17%. Здавалося б, ситуація явно не для шопінгу. Проте, і девелопери, і самі продавці очікують, що армія покупців буде тільки зростати.
Не лише IKEA та H&M
Девелопери будують все нові і нові ТЦ не випадково. Попит з боку потенційних орендарів, тобто, власників магазинів, просто зашкалює. Причому, розвиваються не лише вже присутні мережі, а й відкриваються нові.
Цей рік став багатим на прем'єри. Так, в Україну зайшло відразу дві світові мережі, які придивлялися до нашого ринку вже більше десяти років, обираючи відповідний момент для старту. Йдеться про мережу одягу H&M (відкрила перший магазин в ТРЦ Lavina та анонсувала ще один в Sky Mall) та меблевого гіганта Ikea (відкриє першу торгову точку в ТРЦ Ocean Plaza).
Ці мережі, на думку експертів, не просто додадуть товару на наш ринок, але і сприятливо вплинуть на розвиток всього рітейлу.
«Прихід такого орендаря, як IKEA, позитивно вплине як на український ринок в цілому, так і на сам торговий об'єкт, де він вирішить розмістити свій магазин. Перш за все тому, що залучить додатковий трафік в обрану локацію, в тому числі і відвідувачів з регіонів. Крім того, прихід нових великих мереж — це позитивний сигнал іноземним компаніям та іншим рітейлерам, які ще не представлені в Україні. Плюс — створюється додаткова конкуренція, що тільки на руку покупцям», — вважає директор з розвитку компанії UTG Сергій Заїка.
Окрім гучних прем'єр, були і менш помітні. Директор департаменту торгових площ компанії Arricano Анна Чуботіна розповіла, що в цьому році продовжили освоювати наш ринок турецькі мережі.
«У другому кварталі цього року в Києві відкрилися універмаги одягу Koton and DeFacto, перший магазин Zara Home. На весну 2019 року заплановано відкриття першого магазину французької компанії Decathlon (товари для спорту). Все це свідчить про пожвавлення вітчизняної торгівлі. Незважаючи на економічну турбулентність і політичну нестабільність, Україна залишається одним з останніх неосвоєних європейських ринків з великим потенціалом», — пояснила Чуботіна.
Крім того, зарубіжних ритейлерів надихають настрої українців — вони традиційно люблять шопінг і готові залишати в магазинах останні гроші. Торговці також розуміють, що, крім офіційних зарплат, у громадян є й інші джерела доходу. Чого варті, наприклад, хоча б перекази наших заробітчан. За підрахунками НБУ, у цьому році вони виростуть, в порівнянні з 2017 роком, майже на 25% — до $11,6 млрд., а у 2019 році складуть $12,2 млрд. Зрозуміло, що левова частка цих грошей осідає у вітчизняних магазинах.
З новинок експерти відзначили також британську марку All Saints, італійську Penny Black, шведську Livly, німецьку Hugo. Всього новачки, за даними Colliers International, зайняли в київських торгових центрах близько 4 тис. кв.м.
Уже присутні в Україні мережі, помітивши небувалу активність конкурентів, теж пожвавилися. За словами Анни Чуботіной, багато хто знову почали відкривати нові магазини та виводити на ринок нові торгові марки. Хоча на хвилі кризи 2015-2016 р плани ряду компаній з розширення були заморожені.
Наприклад, знову почала відкривати нові магазини мережа Argo Group. Вона вивела на ринок голландський бренд Scotch&Soda. MD Fashion також активно розширюється та представила нову ТМ спортивних товарів Under Armour. Продовжує приростати торговими точками також турецька LC Waikiki, польські LPP Group та ін.
І, як виявилося, для реалізації наполеонівських планів торговців в Києві просто не вистачає приміщень. «Основна проблема — це відсутність пропозицій у хороших торгових центрах. У Києві в таких ТЦ все зайнято, схожа ситуація в регіонах. Попит перевищує пропозицію, що провокує зростання орендних ставок», — пояснила Чуботіна.
Золоте дно
За даними Colliers International, вакантність у столичних торгових центрах становить близько 5,3%. Для порівняння — в минулому році цей показник досягав 5,6%, а в 2016% і зовсім 10%. Експерти прогнозують, що до кінця цього року пустувати буде не більше 4,5% торгових площ у Києві.
Посилення конкуренції за кращі майданчики дозволяє девелоперам грати з цінами. Формально орендні ставки, в порівнянні з минулим роком, не виросли. За даними Colliers International, вони варіюються від $72 до $83 за кв.м на місяць. Для порівняння: у 2016 році за квадратний метр торгової площі в Києві просили $65-80. Але так як ставки все частіше номінуються в американській валюті, вартість якої до гривні останнім часом помітно зросла, орендувати майданчик під магазин стає все дорожче. Скажімо, якщо в минулому році для магазину площею 100 кв.м потрібно було 180 тис. грн. в місяць, то зараз — майже 202 тис. грн.
«При збереженні стабільної економічної ситуації, орендні ставки, швидше за все, будуть рости. Але в разі погіршення економічної кон'юнктури, а також запуску всіх запланованих до відкриття нових об'єктів, орендні ставки можуть знизитися, в першу чергу, у найменш успішних ТЦ», — відзначають в Colliers International.
Експерт ринку нерухомості Михайло Артюхов прогнозує також посилення зацікавленості до покупки торгових площ з боку потенційних інвесторів.
«Попит на торговельні площі вище, ніж на інші види комерційної нерухомості (готелі, офіси, промисловість). Але великі ТРЦ сьогодні цікавлять одиничних покупців. Більш привабливі окремі магазини, хоча власникам і потенційним покупцям складно домовитися про «справедливу ціну», — говорить Артюхов. Покупці активізувалися не випадково — багато хто шукає магазини не для себе, а для подальшої здачі в оренду. І, по мірі зростання орендних ставок, армія бажаючих вкластися в торгівлю буде тільки зростати, — прогнозують експерти.