У скандальний законопроект №8487, який, як уже писав «Мінфін», пропонує розраховувати акцизи на іномарки за новою формулою і скасувати Євро-5, хочуть «зашити» неприємний сюрприз для водіїв.
Як повідомив керівник компанії AUTO-Consulting Олег Омельницький, в числі правок до законопроекту, які зараз розглядаються в парламенті, є і пропозиція про реанімацію транспортного збору. Податок пропонують «прив'язати» до віку та об'єму двигуна машини. Причому, як підрахували в AUTO-Consulting, найстаріші і ненажерливі авто стануть для їх власників «золотими». Скажімо, за бувалу «Волгу» доведеться платити майже 77 тис. грн. на рік.
«Мінфін» розбирався, чим ризикують водії, якщо транспортний збір затвердять.
30 000 за стару іномарку, 70 000 — за «Волгу»
Народні депутати пропонують зробити транспортний збір обов'язковим для всіх авто старше 5 років. Його доведеться платити раз на рік. Розраховувати податок будуть за спеціальною формулою. На базову ставку нарахують підвищувальні коефіцієнти, розмір яких залежить від віку, об'єму двигуна і класу екологічності (рівня Євро-стандарту) автомобіля. Базові ставки невеликі — 200 грн. для бензинового авто і 300 грн. — для дизельного.
ЗАМОВИТИ КРЕДИТНУ КАРТУ ДЛЯ ВОДІЇВ
Але вже на цьому етапі починається плутанина. «Незрозуміло, наприклад, чому за дизельне авто платити в 1,5 рази більше», — дивується Омельницький. Він також додає, що багато власників старих іномарок не знають точно до якого класу екологічності відноситься їх авто. «У документах рівень Євро не вказується. Як його будуть визначати, крім як «на око» — неясно. Одразу видно, що ця пропозиція скопійована з іноземних законів. Але там інша система контролю, якої в Україні поки не створили», — зазначає експерт. «Розрахунок, напевно, спробують зробити максимально складним, щоб заплутати автовласника і позбавити його можливості самому перевірити правильність нарахування податку», — говорить старший партнер адвокатської компанії «Кравець і партнери» Ростислав Кравець.
Читайте також: Мінус податки або плюс час: як переписують проекти про євробляхи та до чого готуватися водіям
Варто зазначити, що Україна, підписуючи угоду про Асоціацію з ЄС, взяла на себе зобов'язання поступово підвищувати транспортні екологічні норми. Скажімо, зараз у нас діє стандарт Євро-5, та імпорт техніки, яка йому не відповідає — заборонений. Незабаром обов'язковим стане стандарт Євро-6. Це робиться для того, щоб поступово прибрати з ринку старі машини, що забруднюють навколишнє середовище.
Парадокс полягає в тому, що в законопроекті №8487 є пропозиція прибрати обов'язкове Євро-5. Тобто, з одного боку, влада хоче відкрити ринок для автохлама з Європи, а з іншого — тут же обкласти його високими поборами.
Як підрахували експерти, за середньостатистичне уживане авто доведеться платити не менше 10-15 тис. грн. на рік. А машини початку 2000-х з дволітровими дизельними моторами (це найбільш ходові моделі серед євробляхерів) потягнуть вже на 30-36 тис. грн. на рік.
Але і ці суми — не межа. Скажімо, за стару «Волгу» в бюджет доведеться віддати майже 77 тис. грн. в рік, — каже Олег Омельницький.
«Дістануть» з бензину?
Сама ідея транспортного збору для України не нова. Такий податок діяв в нашій країні до 2009 року. Сума була невеликою — близько 200-400 грн. в залежності від авто. Збір оплачувався при проходженні обов'язкового щорічного техогляду. Але потім на депутатів зійшло осяяння, і вони вирішили змінити формулу розрахунку податку.
«Прийняли «під ялинку» закон, в якому податок прив'язали до обсягу двигуна. І вийшли рекордні суми — по 15-20 тис. грн. на рік. Тоді під стінами парламенту зібралася, по-суті, одна з перших автомобільних акцій протесту. Вона була настільки масовою, що влада злякалася. Закон відкликали, а незабаром скасували й обов'язковий техогляд. Так як зникла «контрольна точка», що дозволяє відстежувати сплату транспортного збору, його включили у вартість автомобільного палива», — згадує Олег Омельницький.
Власне, у структурі ціни на бензин, дизель та газ, збір з автомобілістів існує до цих пір. Головний аргумент прихильників такої системи — хто більше їздить і розбиває дороги, той купує більше бензину, і, отже, більше платить податків. Ці гроші обіцяли пустити на ремонт доріг. Але до недавнього часу замість спеціального фонду транспортний збір йшов до загального бюджету, де просто «розчинявся». Цього року його розподіляють між спецфондом і держбюджетом у пропорції 50 до 50. З наступного року в спецфонд повинно йти вже 75%.
Але, якщо приймуть нову формулу транспортного збору, існуючий податок та його розподіл, очевидно, переглянуть.
Неясно що буде з ще одним транспортним податком — на дорогі нові іномарки. Зараз власники таких розкішних авто (вартістю понад 1 млн. грн. і не старше 5 років) щорічно сплачують до бюджету по 25 тис. грн. Але якщо цей податок залишать незмінним, та одночасно введуть новий транспортний збір, вийде, що за стару іномарку доведеться платити дорожче, ніж за новенький Mercedes.
Відсудити не вийде
Експерти впевнені — швидше за все, норму про транспортний збір затвердять. З огляду на те, що бюджет в Україні дефіцитний, депутати навряд чи проігнорують додаткове джерело його наповнення. За даними AUTO-Consulting, в Україні зареєстровано близько 9 млн. авто та ще близько 1 млн. мотоциклів. Тобто потенційна база для оподаткування — 10 млн. транспортних засобів. Навіть якщо кожен водій заплатить по 1 тис. грн., бюджет отримає 10 млрд. грн. Якщо ж законодавчо закріплять рекордні платежі по 30 тис. грн. і більше, старі машини в Україні можуть стати золотим дном для фіскалів.
Тим більше, що якщо податок на розкішні авто експерти критикували за те, що він погано адмініструється — мовляв, на контроль за сплатою потрібно витратити більше грошей, ніж реально отримати з платників. Цього разу такого не бракуватиме.
Голова Всеукраїнської асоціації автоімпортерів та дилерів (ВААІД) Олег Назаренко говорить, що, підписуючи угоду про Асоціацію з ЄС, Україна взяла на себе зобов'язання повернути щорічні техогляди вже з 2019 року. А в цьому випадку проконтролювати сплату транспортного збору буде нескладно — без відповідної квитанції водій просто не отримає відмітки про проходження ТО, відповідно, не зможе експлуатувати авто.
Як пояснив «Мінфіну» старший партнер адвокатської компанії «Кравець і партнери» Ростислав Кравець, швидше за все, транспортний збір буде віднесений ні до місцевих, а до загальних податків. Якщо його затвердять законом і внесуть відповідні правки до Податкового кодексу, оскаржити новий податок навряд чи вийде. Той же податок на розкішні авто є місцевим і багато автовласників його не платили, посилаючись на те, що ставки не були вчасно затверджені місцевими органами влади.
Тобто, якщо транспортні збори в запропонованому варіанті затвердять, українцям доведеться або платити чималі суми, або просто позбавлятися від своїх старих автомобілів.
Марія Коливанова