Українці масово пересідають на мотоцикли. За даними компанії Autoconsulting, в першому півріччі продажі нової мототехніки в нашій країні побили всі рекорди — було реалізовано майже 8,8 тис. шт. Це на 70,5% більше, ніж за аналогічний період минулого року.
Зростає і ринок б/у мотоциклів, але тут динаміка нижче — 23,5% за півроку. Показово, що автомобілі українці купують куди менш охоче. Так, в червні продажі нових машин впали на 5%, в порівнянні з травнем, і майже на 9,5%, в порівнянні з аналогічним періодом минулого року.
«Мінфін» розбирався, чому в Україні почався мотобум і чи довго він триватиме.
Бюджетна їзда
Голова Autoconsulting Олег Омельницький називає кілька причин ажіотажу на ринку мотоциклів. «Перша і головна — автомобілі стають доступними все меншій кількості українців. Доходи громадян зростають, м'яко кажучи, не так швидко, як їм того хотілося б. А бажання обзавестися хоч якимось транспортним засобом залишається. Тому багато хто обирає мотоцикли, які набагато дешевше авто і в той же час дають свободу пересування», — пояснює він.
Додатковим аргументом для потенційних покупців стали високі ціни на бензин і дизель. Мотоцикли набагато економніше автомобілів. Середня витрата палива складає 2,5-3,5 літрів на 100 км, тоді як для середньостатистичного авто цей показник — 6-10 літрів. Тобто при середній вартості бензину А-95 в 30 грн./л, 100 км на мотоциклі можна проїхати за 75 — 105 грн., а на авто — за 180-300 грн., — підрахував власник майданчика з продажу мототехніки Bike Олександр Кайсаров.
Продавці також добряче попрацювали, щоб переконати українців масово купувати мотоцикли. Останнім часом помітно зросла пропозиція мототехніки, і, в першу чергу, продукції недорогих китайських і корейських брендів.
Лідером українського ринку мотоциклів, за підсумками півріччя, став китайський Spark який контролює 16% ринку. Буквально за крок від нього інший китайський бренд — Musstang. В останні місяці Musstang навіть вдалося обійти за продажами конкурента, але в підсумкових цифрах за півріччя це ще не помітно. Швидше за все, битва за лідерство загостриться в другому півріччі, — прогнозують експерти.
Вартість нових мотоциклів Sparkстартує всього з 15-17 тис. грн., а преміальні моделі цієї марки коштують до 40 тис. грн. За нинішнім курсом це близько 500-1,5 тис доларів. Мотоцикли Musstang можна придбати майже за такі ж гроші — 600-1,6 тис. доларів. Зрозуміло, що автомобіль за такі гроші не купиш.
Порівняно недорогий спосіб обзавестися технікою особливо оцінили в українській глибинці. Найбільший попит на мотоцикли спостерігається в західних областях України, а лідирують за обсягами продажів Рівненська область та Волинь. «Показово, що лідери з продажу автомобілів зовсім інші — це, в першу чергу, великі мегаполіси: Київ, Дніпро, Харків, Одеса», — зазначає Олег Омельницький.
Іграшка за 2,5 мільйона
Інша складова мотобума — активізація заможних покупців. Так звані «ідейні» клієнти мотосалонів — багаті громадяни, для яких мотоцикл — не стільки засіб пересування, скільки модна іграшка і хобі. «Байкери, як правило, вже мають в своїх гаражах авто і не економлять на мотоциклах, забезпечуючи високі продажі в елітному класі мототехніки», — розповів Омельницький. Наприклад, в першому півріччі зафіксоване істотне зростання продажів саме дорогих мотоциклетних марок — Honda, BMW, Ducati. У травні і червні продажі такої техніки буквально рвонули, збільшившись майже вдвічі.
Вартість окремих моделей може досягати 30-50 тис. доларів і більше. Наприклад, в салонах «АВТ Баварія» ціна мотоциклів стартує з 173 тис. грн (за такі гроші можна купити, наприклад, модель G 310 R). Верхня цінова планка — 2,5 млн. грн (за мотоцикл К-серії HP4 Race). У «Хонда Україна» ціни на мотоцикли варіюються від 2,8 тис. доларів (модель GLR125) до 37,9 тис. доларів (GL1800 Gold Wing Tour, DCT).
Експерти кажуть, що багато байкерів мають в своїх гаражах по 2-3 мотоцикла і активно їх оновлюють. Продажі дорогих мотоциклів б'ють рекорди у великих містах — у Києві, Дніпрі, Харкові та Одесі.
Мото— євробляхи їдуть в села
Український моторинок, точно так же, як і ринок автомобілів, страждає від засилля евроблях. Інтернет переповнений оголошеннями про продаж нерозмитнених мотоциклів з Польщі. Ціни — як мінімум, на третину нижче, ніж на аналогічні моделі на українських номерах. Наприклад, нерозмитнений мотоцикл Yamaha R1 2008 року випуску продається за 3,8 тис. доларів. Такий же на українській реєстрації буде коштувати вже не менше 5,5 тис. доларів. Дешевші бренди на евробляхах, скажімо, китайські, можна купити і за 200-300 доларів.
Як розповів «Мінфіну» директор одеської компанії «Авто-мото з Європи» Олег Тимченко, попит на мотоцикли на євробляхах дуже високий. «На відміну від автомобілів на єврономерах, до яких зараз підвищена увага поліції і податківців, мотоцикли ніхто особливо не перевіряє. А в селах можна взагалі спокійно їздити роками. Про випадки, щоб когось оштрафували або конфіскували техніку, я не чув», — розповів експерт.
Втім, такого буму на євробляхах, як на авторинку, в сегменті мотоциклів доки немає. Частково це пояснюється широким вибором нових недорогих моделей — покупці просто не бачать сенсу ризикувати заради можливості заощадити пару сотень доларів.
Як вважає Олег Омельницький, до кінця року продажі нової мототехніки продовжать бити рекорди. Хоча подальший розвиток подій буде багато в чому залежати від економічної ситуації в країні.