Про те, на якому етапі сьогодні перебуває процес інтеграції цих банків, з якими труднощами доводиться стикатися приватним інвесторам в Україні, і як нашій країні може допомогти зарубіжний досвід реформ, з Іваном Світеком поговорив сайт «Реаліст».
Про перспективи змін в Україні
Я бачу, що зберігається, звісно, певна нестабільність у політиці, а ось ситуація в економіці покращується. Це ще раз підтверджує, що Україна має всі шанси і можливості, щоб впевнено розвиватися далі.
Я багато працював на ринках, що розвиваються, які переживали кризові періоди. Але кризи в Україні мені здаються більш глибокими і системними. Однак сьогодні я бачу, що економіка і банківський ринок потроху оживають. І це вселяє ентузіазм і бажання долати труднощі.
Що для мене дивно і унікально в Україні, так це наявність великої кількості людей, які заряджені і готові робити багато речей на голому ентузіазмі.
Про проблеми реформ
У випадку з українською політикою і владою виникає відчуття, що реформи — це те, чого хочуть пасіонарії, найактивніші представники нації, і наші зовнішні партнери. Ніби хтось змушує Україну переживати реформи і оновлюватися. Але так це не працює. Не буде змін без внутрішнього розуміння влади і народу, що зміни просто необхідні для подальшого розвитку країни, для залучення інвесторів, для зростання економіки. Якою би болісною не була процедура, потрібно зважитися на неї, щоб одужати.
Про чехословацький досвід
У влади і країни (в 90-х роках минулого століття, — ред.) було величезне внутрішнє бажання провести всі ці реформи. Парламент, президент, держоргани Чехословаччини — всі були в одному човні і розуміли, що мусять робити.
Пам'ятаю, коли в Чехії прийняли рішення про перехід 100% державної власності в приватну, були великі суперечки з цього приводу. Одні говорили, що потрібно все робити повільно і поступово. Інші, і я в тому числі, — що краще провести всі зміни максимально швидко.
Це як зірвати пластир. Чим більше ви, розтягуючи процес, намагаєтеся зменшити біль, тим болючіше це стає для всіх.
Про корупцію та інвесторів
Ці проблеми, справді, не додають Україні привабливості в очах інвесторів. Інтерес до місцевого ринку великий, але приходять одиниці, а їхні вкладення — це мізерні суми. Тому сьогодні для України і її економіки має бути цінним будь-який інвестор, який готовий стати першопроходцем після затяжного інвестиційного затишшя.
Про пріоритетні напрями розвитку Альфа-Банку Україна
Перед нами стоять три важливі завдання: прибутковість бізнесу, реструктуризація решти поганих активів і розвиток нових продуктів. Ми активно інвестуємо в технології, в мобільний банкінг, фокусуємося на малому і середньому бізнесі (МСБ), оптимізуємо наші процеси всередині і культивуємо відкритість і прозорість як у веденні бізнесу, так і в спілкуванні між співробітниками об'єднаного банку.
Ще більше зусиль ми спрямовуватимемо на розвиток і впровадження нових сервісів. Ми не хочемо задовольнятися другою або третьою позицією в рейтингу технологічності. Наша мета набагато амбіційніша — вивести Альфа-Банк Україна в незаперечні лідери. Тому попереду ще багато серйозної роботи. Але є вже і чим пишатися. Це, наприклад, низка зручних онлайн-сервісів, таких як миттєве кредитування, онлайн-розстрочка і онлайн-страхування.
Про злиття Альфа-Банку Україна з Укрсоцбанком
Укрсоцбанк і Альфа-Банк Україна органічно доповнюють один одного. Альфа завжди була більш технологічною, агресивнішою, з сильними позиціями в роздрібному і корпоративному бізнесі, а Укрсоцбанк — класичний банк, більш регіональний, з акцентом на малий і середній бізнес. Ми хочемо зберегти і розвинути все краще, що мають обидва банки. Наприклад, у Укрсоцу є лізингова компанія, інкасація, торговий еквайринг, факторинг. У Альфа-Банку — сильні IT, розвинені електронні канали, інтернет і мобільний банкінг. Інтегрована структура об'єднає переваги обох банків, що дозволить їй стати справді універсальним приватним банком №1 в країні.
Про нову назву об'єднаної банківської структури
Ми думаємо над трьома варіантами назви: зберегти Альфа-Банк Україна чи Укрсоцбанк або створити новий бренд з нуля. Фаворитів поки немає, у кожного — свої плюси і мінуси. Зараз ми відкрили тендер для вибору агентства, яке допоможе нам проаналізувати можливі варіанти і зробити найвдаліший вибір. Ми намагаємося все закінчити максимально швидко. Але це складний процес з повним перезавантаженням, адже, по суті, мова не про просте злиття — буде створено новий банк, з новою культурою, новими продуктами. І мені подобається цей багатозадачний і масштабний виклик.
Про інноваційні рішення
Наша велика мета — створення digital bank. Нещодавно ми провели конкурс спільно з платформою Reactor.ua, на якому відібрали п'ять команд. З ними будемо працювати в цьому напрямку. Паралельно ми займаємося технічним розвитком і оптимізацією всіх процесів. Наша внутрішня команда Alfa Digital займається впровадженням технічних нововведень, розвитком інтернет-банкінгу My Alfa-Bank і мобільного застосування «Альфа-Мобайл», онлайн-платежами, інтернет-еквайрингом.
Про конкуренцію
Ми (будемо конкурувати) системністю сервісів для всіх груп клієнтів. Відібрані нами на конкурсі команди запропонували багато цікавих ідей, серед яких: екосистема для приватних клієнтів і МСБ з функціоналом соціальної та бізнес-мережі й широким набором фінансових сервісів. Нам буде чим здивувати клієнтів. Але я завжди радий конкуренції та появі нових гравців, таких як, наприклад, Monobank. Це дає стимул до розвитку і не дозволяє розслабитися і закостеніти в своїй зоні комфорту.