За цим проектом закону, для ідентифікації, українських абонентів можуть змусити приходити до центрів обслуговування операторів з посвідченнями особистості. Таке рішення може позбавити багатьох громадян можливості користування мобільним зв'язком, адже в законопроекті не вказано, яким чином неідентифіковані клієнти можуть його використовувати.
Більш того, проект пропонує створити базу, в яку будуть заноситися всі IMEI-коди мобільних пристроїв. Держспецзв'язку стверджує, що подібні зміни позитивно відзначаться на кібер та терористичній безпеці всередині країни. «Мінфін» розпитав «велику трійку» українських операторів, що вони думають з приводу законопроекту та його суперечливих «моментах».
Радник з регуляторних питань Київстар Максим Савченко
Законопроект розроблений з метою підвищення національної безпеки шляхом ідентифікації абонентів та зменшення анонімності при терористичних, кримінальних і національних загрозах.
Проект закону вже розміщений на сайті Держслужби спеціального зв'язку та захисту інформації й він доступний для громадського обговорення. Кінцева дата подачі зауважень сплинула 18 серпня. Тепер проект повинні доопрацювати, а КМУ — повинен його схвалити. Після цього його винесуть на розгляд Комітету інформатизації Верховної Ради. Коли це станеться — точної дати немає.
Київстар, як і вся телеком галузь не підтримує законопроект у нинішній редакції. Міністерство юстиції також виступає проти законопроекту. Прийняття проекту в нинішній редакції може привести до втрати доступу до життєво необхідних послуг для соціально незахищених верств населення. Для операторів — це величезні витрати на реорганізацію систем продажів та процес реєстрації.
Серед наших головних зауважень:
- законопроект не враховує правовий статус та порядок надання послуг абонентам, які не зареєстровані, але вже користуються послугами мобільного зв'язку;
- проект не встановлює терміни реєстрації наявних абонентів, які використовують мобільний зв'язок без ідентифікації;
- законопроект відновлює введення бази IMEI, хоча згідно п. 100 Плану дерегуляції господарської діяльності, затвердженого КМУ, функціонування подібної автоматичної бази скасовується;
Хоча реєстрація дає абонентам переваги, наприклад, вони можуть убезпечити свій номер телефону від крадіжки, потрібно відзначити, що 90% абонентів воліють до анонімного обслуговування. Це необхідно враховувати.
При цьому, за законопроектом, для ідентифікації абонент повинен прийти в центр обслуговування оператора з паспортом. Не всі це можуть зробити, зокрема, жителі сіл, де немає центрів обслуговування або люди з обмеженим фізичними можливостями. Асоціація GSMA, у своїх рекомендаціях, звертає особливу увагу на це наших національних законодавців та регуляторів.
Операторам необхідний тривалий перехідний період, щоб перебудувати систему продажів, знайти рішення, яке влаштує інтереси та права добросовісних клієнтів, які обрали анонімне користування зв'язком. Швидкі та непродумані рішення в цих питаннях можуть викликати невдоволення громадян, привести до нових правових колізій та порушення прав добросовісних клієнтів.
Взагалі, на суть проблеми потрібно дивитися не з позиції «чи є таке в інших країнах», а «як така ідентифікація там проводилася?». Здійснювалася реєстрація поступово, в процесі «життєвого циклу» абонента, або в директивному порядку. У Польщі або Пакистані, наприклад, така реєстрація призвела до втрати 20% абонентської бази на певний час.
Що стосується держбезпеки та криміногенної ситуації — це сфера компетенції відповідних органів. Наведу тільки один приклад: Мексика, ввівши обов'язкову реєстрацію абонентів мобільного зв'язку, скасувала її через два роки, оскільки такий механізм не вплинув на зниження рівня криміналу, а, навпаки — підвищив рівень крадіжок мобільних терміналів.
Прес-служба Vodafone
Реєстрація абонентів з використанням будь-якого надійного ідентифікатора — електронного цифрового підпису, Bank ID або Mobile ID — це витратний, але правильний процес. Він дозволить розвиватися, наприклад, мобільній комерції, електронному самоврядуванню.
Як в будь-якому починанні є, безумовно, і ризики. Найголовніший ризик — це те, що частина абонентів, які не встигнуть зареєструватися, можуть залишитися — згідно із законопроектом — без послуг зв'язку.
В історії телекомунікацій вже є подібні прецеденти. Так, кілька років тому близько 10% мобільних абонентів Казахстану, які не встигли зареєструватися у відведений термін, залишилися без послуг зв'язку в результаті введення обов'язкової реєстрації.
Головне в цьому процесі для нас, як для оператора — щоб були дотримані інтереси наших клієнтів. Тому розумним рішенням тут було б дотримання достатнього для реєстрації усіх абонентів перехідного періоду.
Для створення системи електронної реєстрації нам необхідний рік з моменту затвердження таких змін — це стосується організації процесу реєстрації нових абонентів. З огляду на велику кількість клієнтів компанії — їх у Vodafone 20,9 млн — для того, щоб зареєструвати наявних абонентів, потрібно буде орієнтовно два роки. Також важлива роз'яснювальна кампанія.
Сьогодні понад 90% мобільних абонентів передплаченого зв'язку, що не передбачає зберігання даних абонента оператором. Більшість з них роблять це для того, щоб зберігати анонімність. Таким абонентам важливо буде бачити переваги, які вони отримають після реєстрації.
При цьому необхідно розуміти, що у кожної країни свій шлях. Десь впроваджена обов'язкова реєстрація, наприклад, в Італії, Угорщині, десь — її немає. Питання з приводу безпеки варто задавати відповідним держорганам.
Начальник департаменту регуляторних відносин і стратегій Lifecell Наталія Давиденко
В Україні все частіше постає питання про загальну реєстрацію знеособлених споживачів телекомунікаційних послуг для забезпечення національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.
Як показує практика більшості країн, введення обов'язкової реєстрації абонентів позитивно відбивається на полегшенні доступу до електронних урядових послуг, покращує можливість ведення мобільної комерції, а також підтримує урядові програми фінансового обліку.
Крім того, найголовніше, на наш погляд, реєстрація полегшує процес зміни оператора мобільного зв'язку споживачами в процесі перенесення абонентського номера (MNP).
Ми вважаємо, що держава просто зобов'язана доносити суспільству необхідність і позитивний ефект від впровадження ідентифікації. Також варто відзначити, що проводити реєстрацію згідно з поточної процедури буде досить складно — цей процес буде тривалим і досить коштовним для операторів, бо вимагає особистого візиту абонента з паспортом в магазин оператора.
Цей процес можна спростити та прискорити за допомогою сучасних цифрових технологій, дозволивши абоненту проходити процедуру реєстрації та ідентифікації віддалено, наприклад, за допомогою такого інструменту як BankID.