Власникам житла надали пільги, але не сказали кому
Платити податок на нерухомість у 2023 році потрібно, як і раніше, за попередній рік. До 1 липня власники житла мали б отримати повідомлення від податкової, скільки саме мають сплатити цього разу. Однак, через воєнний стан правила були змінені: до Податкового кодексу внесено правки щодо особливостей справляння податку на нерухоме майно за 2021 та 2022 роки.
За новими правилами, від сплати податку звільнені власники житла, що розташоване на територіях бойових дій, або на тимчасово окупованих територіях. Але досі невідомо, кого ж саме звільнили від сплати податку. Причина — у відсутності відповідних нормативів.
Порядок визнання нерухомості непридатною для проживання через бойові дії має затверджувати уряд, але документ досі не з'явився.
Так само Кабінет міністрів за законом має визначити й перелік зон активних бойових дій та тимчасово непідконтрольних Україні територій. Натомість, уряд передав це право (Постанова № 1364) профільному відомству — Міністерству з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, яке й виконало завдання Кабміну.
«Оскільки закон містить чітку вказівку на те, що такий перелік має визначатись саме КМУ, податкова заявила, що такий перелік не може застосовуватися для цілей оподаткування», — пояснив суть проблеми Артур Мриглод, юрист практики податкового права MORIS.
Отже, питання застосування звільнення від оподаткування податком на нерухомість залишається неврегульованим. Як у цій ситуації діяти платникам — податкова не пояснила.
Читайте також: Рада підтримала закон про компенсацію за житло, зруйноване під час війни
Зміни у формі декларації
Цього року запроваджено нову форму декларації з податку на нерухомість. Вона доповнена інформацією щодо:
- місця розташування об'єктів оподаткування;
- користування податковою пільгою у звітному періоді;
- деталізації нарахованих до збільшення сум податкового зобов’язання, згідно з п. 50.4 ст. 50 Податкового кодексу України.
Ознайомитись з новою формою декларації можна тут. Для заповнення документу варто звернутись до податкової за місцем своєї реєстрації. Там допоможуть заповнити бланки та можуть додатково проконсультувати.
Хто повинен платити податок
Податок мають сплачувати всі, хто в Україні володіє:
- квартирою, загальна площа якої складає понад 60 кв. м,
- житловим будинком — понад 120 кв. м,
- різними типами об'єктів житлової нерухомості, тобто і квартирою, і будинком, — понад 180 кв. м.
Податок нараховується на кожен квадратний метр площі, який перевищує граничний розмір звільненої від оподаткування площі. Ще одне правило: якщо площа квартири більша за 300 кв. м, чи площа будинку перевищує 600 кв. м, розмір податку буде збільшено на 25 тис. грн.
Якою є ставка податку і як його розрахувати
Сума податку за квадратний метр встановлюється місцевою владою, хоч і не може перевищувати 1,5% від мінімальної зарплати на початок року, який передує року, в якому отримано податкове повідомлення-рішення.
Відсоток від «мінімалки» становить 97,5 гривень. Тобто в різних регіонах України ставки податку можуть бути різними, але стягнути з українців понад 97,5 гривень за квадратний метр не мають права.
Читайте також: Ринок житла в 2022 році: де купували квартири українці
Розрахунок суми податків вестиметься за такою формулою:
(загальна площа — пільгова площа, на яку не нараховується податок) х ставка податку = сума податку
Наведемо приклад: загальна площа квартири становить 100 кв. м; площа, на яку не нараховується податок, — 60 кв. м; ставка податку — 1,5 % (для зручності, візьмемо максимально можливу); мінімальна заробітна плата на початок 2022 року — 6 500 грн.
Від 100 кв. м віднімаємо 60 кв. м — отримуємо 40 кв. м. Саме за ці метри потрібно сплатити податок. Далі множимо 6 500 грн на 1,5 % та отримуємо 97,5 грн — це ставка податку. Потім 40 кв. м множимо на 97,5 грн та отримуємо суму податку до сплати у розмірі 3 900 грн.
Але якщо квартира розділена між членами сім'ї, наприклад, між чоловіком та дружиною по 50 квадратів, то податок платити не потрібно.
Коли сплачувати
Приватним власникам нерухомості податок треба сплатити протягом 60 днів із дня вручення податкового повідомлення-рішення, юридичним особам — авансовими внесками щокварталу до 30 числа місяця, що настає за звітним кварталом, які відображаються в річній податковій декларації.
Читайте також: Документ за 5 секунд. У «Дії» знову можна підтвердити власність на нерухомість
Відповідальність за несплату податку
За несвоєчасну сплату податку на нерухомість передбачений штраф. За словами юристів MORIS, при затримці сплати податку до 30 календарних днів, розмір штрафу становить 5% суми боргу, при затримці понад 30 календарних днів — 10%.
Експерти звертають увагу, що такий штраф накладається лише після сплати грошового зобов’язання. При цьому розрахунок суми штрафу — не обов'язок платника податку.
«Штраф має накласти ДПС за результатом перевірки з надсиланням податкового повідомлення-рішення. Якщо ж ДПС зможе довести, що платник податку умисно не сплачує або невчасно сплатив суму грошового зобов'язання, або якщо діяння платника податків призвело до прострочення сплати податку на термін понад 90 календарних днів, або якщо платник повторно прострочує сплату податку (не обов'язково податку з нерухомості) — розмір штрафу збільшується», — зауважує Віктор Рубан, молодший юрист практики податкового права MORIS.
Також податкове законодавство передбачає нарахування пені. Для фізичних осіб таке нарахування розпочинається з першого робочого дня після закінчення граничного терміну сплати податку, визначеного в податковому повідомленні.
Для юридичних осіб — за 90 днів після того, як сплив граничний термін сплати податку.
Проте експерти наголошують: якщо податок не сплачено через дію воєнного або надзвичайного стану, пеня не нараховується, а нарахована сума анулюється.
Податкове повідомлення-рішення не надійшло: що робити
Якщо податкове повідомлення-рішення не надійшло у встановлений термін, фізичні особи звільняються від відповідальності, передбаченої за несвоєчасну сплату податкового зобов’язання. Однак, це не означає, що про податок можна забути.
«Варто пам’ятати, що податкове зобов’язання з несплаченого в такому разі податку може бути нараховано за наступні податкові (звітні) періоди (роки) в межах 1095-денного терміну», — пояснює Віктор Рубан.
Читайте також: Компенсація за зруйновану квартиру: ніяких грошей, тільки сертифікат
Якщо платник податків не згоден із нарахованою сумою
Трапляється, що в отриманому податковому повідомленні-рішенні допущено помилку, зокрема, неправильно нараховано суму податку, або внесено об'єкт нерухомості, що не перебуває у власності, чи є неточність щодо площі оподатковуваних «квадратів» тощо.
У таких випадках у MORIS радять звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за своєю податковою адресою для проведення звірки даних.
«До такої заяви потрібно обов’язково додати оригінали документів, які підтверджують дані, на які посилається платник податків (наприклад, документи на право власності). Якщо за результатом розгляду такої заяви податкова погодиться з вашими аргументами — перерахує суму податку і надішле нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє вважатиметься скасованим», — коментують юристи MORIS.