За що треба платити

Покупці нерухомого майна зобов'язані платити збір на обов'язкове державне пенсійне страхування. Платниками збору є підприємства, установи, організації та фізичні особи. Платити збір повинні покупці первинного і вторинного житла.

Розмір пенсійного збору при купівлі нерухомого майна становить 1% від його вартості, зазначеної в договорі. Наприклад, при купівлі квартири вартістю 1 млн грн, необхідно сплатити 10 тис. грн Пенсійному фонду.

Нерухомим майном законодавство вважає житловий будинок або його частину, квартиру, садовий будинок, дачу, гараж або іншу «постійно розташовану будівлю».

Держава контролює сплату пенсійного збору за допомогою нотаріусів. Без документального підтвердження сплати збору неможливо оформити нотаріальне посвідчення договорів купівлі-продажу нерухомого майна.

Щоквартально нотаріуси подають до Пенсійного фонду інформацію про кількість укладених договорів купівлі-продажу нерухомого майна, вартість такого майна та суму сплаченого збору на обов'язкове державне пенсійне страхування.

Коли можна не платити

Певна частина покупців нерухомості має право не платити збір у Пенсійний фонд. Цим правом користуються переважно ті покупці, які поінформовані про цю опцію. Ситуація аналогічна податковій знижці, про яку знає не кожен українець.

Не платять пенсійний збір юридичні особи, що купують нерухоме майно за бюджетні кошти, та організації іноземних держав. Останні користуються імунітетами і привілеями згідно з міжнародними договорами України.

Також не платять збір громадяни, які перебували в черзі на одержання житла або купують житло вперше.

За 2018 рік від сплати збору були звільнені 6,36 тис осіб, у 2019 році — 6,42 тис, за дев'ять місяців 2020 року — 4,33 тис.

Чи можна повернути кошти

Так було завжди: покупець сплачував пенсійний збір, а потім повертав його, якщо мав на це право. Нелогічна процедура пояснювалася відсутністю алгоритму, який дозволяв би перевірити, чи дійсно особа купує житло вперше.

Якщо покупець придбав квартиру кілька років тому і не знав про своє право на повернення 1% від вартості нерухомості, повернути збір можна зараз. У законодавстві не закріплений строк, у межах якого можна повертати збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.

Такій людині необхідно звернутися до територіального управління Пенсійного фонду і написати заяву в довільній формі, описати операцію з купівлі житла (додати договір купівлі-продажу), підтвердити факт сплати пенсійного збору (додати копію квитанції), додати інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, яка підтвердить, що придбане житло є першим придбаним нерухомим майном.

Юридична особа у заяві повинна вказати назву компанії та код за ЄДРПОУ, а фізична особа — прізвище, ім'я та по батькові і реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер).

У заяві необхідно вказати розташування юридичної особи або місце проживання фізичної особи, номер телефону, суму платежу, що підлягає поверненню, спосіб переказу коштів з бюджету — у безготівковій формі із зазначенням реквізитів рахунку одержувача коштів чи в готівковій формі.

Очікувана відмова

Після візиту до територіального управління Пенсійного фонду і подачі заяви ви з імовірністю 100% отримаєте відмову.

Так станеться, оскільки ПФ не володіє інформацією щодо прав власності громадян на нерухоме майно. Відповідно, фонд позбавлений можливості встановити факт придбання житла конкретною особою вперше.

Відмову необхідно оскаржити в адміністративному суді. Строк позовної давності становить шість місяців з моменту отримання відмови.

З імовірністю, близькою до 100%, суд стане на сторону позивача. Судді спираються на рішення Верховного суду, який постановив: саме держава (Пенсійний фонд), зобов'язана довести, що позивач придбав житло не вперше.

Після набуття рішенням чинності відповідне територіальне управління Пенсійного фонду робить подання до Держказначейства, до якого долучаються копія рішення суду, оригінал квитанції та заява, у якій зазначаються реквізити для повернення коштів.

Судовий збір — 840 грн для фізособи та 2,1 тис грн для юрособи — також компенсуватиме Пенсійний фонд.

За словами юристів, загальна тривалість процедури може сягати від пів року до півтора року.

Зараз правила змінились

Восени 2020 року Кабмін врегулював питання встановлення факту придбання житла вперше і змінив механізм реалізації права громадян на повернення цього збору. Тепер при купівлі першого житла сплачувати збір не потрібно.

При оформленні угоди в нотаріуса покупець пише заяву, що він не має права власності на житло і не набував його раніше (не приватизовував, не успадковував, не отримував у дар, не купував частку в спільному майні подружжя).

Читайте також: Як купити стаж для пенсії і кому це потрібно

До заяви додаються відомість з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про відсутність зареєстрованих прав власності на житло, а також дані про невикористання житлових чеків для приватизації.

Документом, що підтверджує невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду, є довідки з міських, районних чи сільських рад.

Якщо мова йде про особу, яка перебувала в черзі на одержання житла, то необхідно надати документ від органу, до компетенції якого належить ведення обліку «черговиків».

У Києві облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, здійснюють відділи обліку і розподілу житлової площі через Центри надання адміністративних послуг районних державних адміністрацій.

Таким чином, з осені 2020 року під час нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу нерухомого майна не потрібно надавати документальне підтвердження сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна за наявності заяви, відомості з держреєстру, чеку про «неприватизацію» та довідки у випадку придбання квартири «черговиком».

Читайте також: Єдиний рахунок для ФОПів працює. Сплачено 2,9 мільйона гривень податків

Процедура влаштована так, що покупцю доведеться збирати додатковий пакет документів, зате можна обійтися без звернення до суду.