Вперше поняття «Metaverse» ввів у обіг письменник-фантаст Ніл Стівенсон (Neal Stephenson). У своїй книзі «Snow Crash» (Снігопад) 1992 року він описує «Metaverse» як сукупність світів реальних та віртуальних, межа між якими зникла. Українські літературні діячі пишуть, що все ж таки правильно перекладати це слово як «Метасвіт», а не «Метавсесвіт», як ми вже звикли.
Як виглядатиме життя в метавсесвіті
Уявіть собі тривимірний онлайн-світ, у якому ви телепортуєтеся зі свого офісу у Львові до кімнати для проведення переговорів у Києві, робите покупки в цифровій копії свого улюбленого магазину одягу, а потім приєднуєтеся до друга, щоб зіграти у більярд. Приблизно так має виглядати повноцінна робота метавсесвіту.
Він має поєднати у собі такі технології, як відеоконференції, ігри, криптовалюти, електронну пошту, віртуальну реальність, соціальні мережі та прямі трансляції.
Подібно до того, як ви можете створити таблицю у Microsoft Excel і надіслати її через Gmail від Google колезі, щоб він працював з нею на Apple iPad, елементи в метавсесвіті зможуть переміщатися в екосистемі конкуруючих продуктів, зберігаючи свою цінність і функцію.
Цифровий витвір мистецтва, придбаний у вигляді невзаємозамінного токену (NFT), у компанії A, скажімо, можна було б відобразити на віртуальній стіні будинку в грі, створеній компанією B.
Можливості метавсесвіту
Працюй та грай. Приклад: «Оксана» створює 3D-аватар — цифрове зображення себе — у Facebook (Meta) або Microsoft Teams і використовує його на нарадах у віртуальному офісі своєї компанії, що знаходиться в Харкові. Після роботи Оксана має квитки на віртуальний концерт з друзями, і всі їхні аватари з’являються серед сотень інших у концертному залі.
Музика закінчується, і соліст каже: «Не забудьте купити футболку!» Через свій аватар Оксана переглядає дизайни в кіоску, так само як сьогодні це робить на Розетка, Шафа або Оlx, купує футболку розрахувавшись криптовалютою та носить її у віртуальному офісі наступного дня.
Колега Олена просить позичити їй цю футболку для своєї дочки, щоб та могла одягти її ввечері в грі Roblox, і Оксана позичає її. Цей сценарій передбачає корпоративні інструменти комунікації, прямі трансляції подій, електронну комерцію та обмін цінностями.
Коли ми зможемо увійти в метавсесвіт
Ви вже можете використовувати криптовалюти, щоб купувати «землю» у віртуальних світах на основі браузера, як-от Decentraland, відвідувати конференції у віртуальній реальності за допомогою vFairs або використовувати 3D-роздягальню Sizebay, щоб приміряти одяг. Але ці продукти далеко не є цілісним, сумісним світом, який уявляє Цукерберг та інші.
Інвестори, які мають надію на появу метавсесвіту, ймовірно мають рацію, проте найбільші грошові потоки отримують виробники мікросхем, студії відеоігор та інших компаній, чиї продукти можуть процвітати незалежно від того, чи станеться це взагалі і коли.
Генеральний директор Microsoft Corp. Сатья Наделла заявив у січні, що заплановане поглинання виробника відеоігор Activision Blizzard Inc. за $69 млрд допоможе побудувати «Інтернет наступного покоління». Але, додав: «Це не буде єдиний централізований метавсесвіт і його не повинно бути».
Метавсесвіт також потребує надшвидкого інтернету, який може обробляти сотні одночасних потоків даних, і більшість сучасних бездротових з'єднань ледь можуть підтримувати багатокористувацькі ігри такі, як Fortnite.
Чи буде попит на метавсесвіти
Виявляється, що важко переконати людей підчепити гарнітуру віртуальної реальності до свого обличчя та провести час з мультиплікаційними версіями своїх колег і найкращих друзів.
У серпні Цукерберга багато хто висміював, коли він опублікував примітивне «селфі» з метавсесвіту для реклами платформи віртуальної реальності Meta Horizon Worlds.
Немає багато доказів того, що люди, які працюють вдома, хочуть перейти від звичайних дзвінків у Zoom до зустрічей у метавсесвіті. Для декого користь від відчуття «в кімнаті» компенсується неприємним відчуттям запаморочення та нудоти, які можуть виникнути під час постійного руху.
Думка скептиків
Мільярдер — засновник Snap Inc. Еван Шпіґель спростував прогноз, що комп’ютерна техніка майбутнього переміститься у віртуальний світ, який отримає назву метавсесвіт. Він стверджує, що більшість людей віддають перевагу більш легкому дотику, відомому як доповнена реальність.
Доповнена реальність, яка, загалом кажучи, накладає цифрову інформацію на реальний світ, дозволяє людям використовувати обчислювальну потужність, не змушуючи їх покладатися на один екран, сказав Шпіґель. На відміну від гарнітури VR, поєднання телефонів і доповнених окулярів є «більш захоплюючим».
Метавсесвіт «живе всередині комп’ютера». «Останнє, що я хочу робити, повертаючись додому з роботи — це жити в комп’ютері», — сказав Шпіґель на конференції WSJ Live у Лагуна-Біч, Каліфорнія. «Між VR і AR є чітка межа».
Пізніше на тому ж заході керівник відділу маркетингу Apple Inc. Грег Джосвіак (Greg Joswiak) повторив цю думку, сказавши, що метавсесвіт — це «слово, яке я ніколи не вживатиму».
Як повідомило Bloomberg News, Apple працює над власною комбінованою гарнітурою AR і VR.
На противагу скептикам хочеться сказати, що доповнена реальність це не віртуальна реальність, тому порівнювати їх не дуже доречно.
За допомогою доповненої реальності навряд чи вдасться, скажімо, відвідати бутік у Мілані та приміряти вишукану сукню при цьому фізично перебуваючи у Чернівцях, чи зіграти у футбол з другом, який зараз знаходиться на відстані 1000 кілометрів.
Так, можливо, доповнену реальність вдасться реалізувати швидше, але все ж таки це дещо різні технології й вони дають різні можливості.
Метавсесвіт зараз
Тема метавсесвітів залишається гарячою вже понад рік, відтоді як Марк Цукенберг заявив про зміну назви його компанії Facebook Inc. на Meta. Здавалось би, нічого незвичайного, ребрендинг та й по всьому, особливо на фоні подій, які цьому передували (масштабний збій соціальної мережі).
Але ж ні, за зміною назви ховається зміна напрямку розвитку та діяльності. Компанія планує найняти близько 10 тисяч працівників у Європі протягом 5 наступних років. Всі вони будуть працювати задля однієї мети — зробити метавсесвіт реальністю.
Читайте також: Що таке метавсесвіти
Компанія вже зараз витрачає шалені суми на розробку VR гарнітури та створення метавсесвіту. Ці витрати завдають неабиякого клопоту керівництву компанії, особливо на фоні гальмування світової економіки. Марк Цукерберг за 12 місяців втратив $100 млрд., акції Фейсбук (Meta), знизилися в ціні на 73%, а прогнози по прибуткам невтішні. Поточний бізнес йде на спад.
Припустимо, що це тільки Цукерберг допустив помилки в керуванні компанією, а його бачення майбутнього є хибним. Тоді погляньмо на інших представників Apple, Google, Microsoft…
Знижуються показники всіх компаній сектору і це вже системний вірус, а не поодинокий випадок. Ймовірно, вони досягли піку і потрібні нові технології для подальшого зростання.
Що нового ці компанії розробили за останні два, три, чотири роки? Навушники? Годинники? Смартфон 14 серії, який робить теж саме, що і сьомої! Ймовірно, Цукерберг це розуміє і тому першим активно взявся за розробку нової технології. Якщо ставка спрацює, то всім іншим доведеться наздоганяти або користуватися послугами Meta.
Що буде, якщо метавсесвіт буде реалізовано
Це може бути технологічний крок вперед, схожий на трансформацію інтернету в 1990-х роках із статичного тексту та зображень на сторінці на місце, де можна купити книгу чи переглянути фільм, а потім на спосіб відвідування лекцій в університеті та проведення конференцій чи нарад.
Це може змінити те, як люди збираються, взаємодіють і витрачають гроші, створюючи особливий досвід віртуального життя. Таке майбутнє гарно описано в науково-фантастичному романі Стівенсона, і в таких фільмах, як «Матриця» та «Перший гравець, приготуватись». Кожен із них, слід зазначити, зображував форму антиутопії.
В найближчі пару десятиліть сьогоднішній інтернет перетвориться на багатотрильйонний 3D-віртуальний світ. Це буде, як великий торговельний центр, але оцифрований і захоплюючий, населений аватарами та сповнений дивними та веселими враженнями й відомими брендами, усе під одним дахом.