Аватар: шлях мільярдів
Першу частину Аватара, яка досі залишається найкасовішим фільмом в історії, знімала студія 20th Century Fox. Однак, у 2017 р. найбільший медіахолдинг світу Walt Disney Company домовився про її придбання. Серед активів, які перейшли у власність компанії Міккі Мауса, є й права на Аватар.
Кінопрокат нової частини фільму розпочався наприкінці минулого року і спершу розчарував інвесторів. Картина збирала менше, ніж очікувалось, що поставило під сумнів не лише зйомки продовжень, але й рентабельність цього фільму.
Однак, не демонструючи якихось феноменальних показників на перший тиждень прокату, Аватар виявився готовим до довгої дистанції. Впродовж декількох тижнів його касові збори залишались приблизно на одному рівні, хоча у більшості випадків вони суттєво падають після першого вікенду.
Завдяки тривалому інтересу до картини, на шостий тиждень прокату вона змогла взяти планку у $2 млрд. Раніше перевершити цю позначку за всю історію кінематографу змогли лише 5 картин:
- Аватар — $2,85 млрд;
- Месники: Фінал — $2,8 млрд;
- Титанік — $2,21 млрд;
- Зоряні війни: Пробудження сили — $2,06 млрд;
- Месники: Війна нескінченності — $2,05 млрд.
Цей список демонструє успішність не лише режисера Джеймса Кемерона, який зняв 3 із перелічених картин (Аватари та Титанік), але й могутність студії Disney. Із зазначених 6 фільмів вона відповідальна відразу за 4: продовження Аватару, Месники та Зоряні війни.
Якщо ж подивитись на першу десятку найкасовіших фільмів в історії, то тут Disney представлена відразу 6 картинами (крім вже згаданих, ще одна частина Месників і Король Лев).
Загальні кінотеатральні збори минулого року Disney теж може записати собі в досягнення. Всі фільми компанії разом здобули у прокаті $4,05 млрд — більше, ніж будь-яка інша студія. Основну частину цієї суми дали проєкти зі всесвіту Marvel, а саме нові частини Доктора Стренджа, Чорної пантери і Тора, які на трьох зібрали понад $2,5 млрд.
Найімовірніше, у 2023 р. Disney знову обжене всіх конкурентів за касовими зборами. Окрім Аватару, який заробив основну частину коштів цьогоріч, очікуються гучні прем'єри нових частин Вартових галактики та Людини-мурахи, продовження пригод Індіани Джонса та рімейк Русалоньки. Та чи достатньо компанія має касових хітів, щоб продемонструвати зростання всього бізнесу?
Акції шукають дно
Для акціонерів Disney минулий рік виявився вкрай невдалим. Акції компанії обвалилися приблизно на 35%, що значно нижче, ніж загальне падіння ринку. Гірше навіть те, що компанія оцінюється дешевше, порівнюючи з допандемійними показниками.
Пояснити це можна суттєвим зниженням прибутків. Якщо у 2019 р. Disney заробив понад $11 млрд, то 2020 р., коли почався глобальний локдаун, компанія закрила зі збитками в $2 млрд. Минулого року її чистий прибуток склав лише $3,15 млрд.
Водночас, ціла низка факторів говорить про те, що наступні роки можуть стати для компанії значно успішнішими.
Кінотеатри повертаються
Крім гучних прем'єр впродовж цього року, на боці Disney гратиме і покращення загальної ситуації на кінотеатральному ринку. Бізнес поволі відходить від шоку коронакризи.
Якщо у 2021 р. загальні світові збори були приблизно на 50% меншими, ніж до коронавірусу, то у 2022 р. падіння становило лише 35%. Очікується, що цього року глобальні збори зростуть на 12%, порівнюючи з попереднім роком. Показників, які були у 2019 р., звісно, досягти ще не вдасться, але розмір загального пирога зросте.
Допомогти ж відкусити найбільший шматок пирога Disney допоможе володіння двома найбільшими франшизами: Marvel та Зоряних Воєн. Адже минулого року всі найкасовіші фільми належали до франшиз.
Парки набирають ходу
Окрім виробництва контенту, надзвичайно важливим бізнесом для Disney є мережа тематичних парків, розташованих у всьому світі. І тут справи у компанії йдуть чудово. Минулого року дохід від цього напряму склав $28,7 млрд, що на 73%. більше, ніж роком раніше.
Річний операційний прибуток цього сектору становить $7,9 млрд, а за підсумками 2021 р. він склав лише $400 млн. Як пояснюють експерти, за час локдауну багато людей засумували за цим видом розваг, що і призвело до вибухового зростання відвідуваності.
Цього року компанія вирішила підвищити плату за відвідування парків, що має допомогти їй і надалі утримувати прибутки від напряму.
Читайте також: Метавсесвіти: що нам запропонують компанії найближчим часом
Старе-нове керівництво
Найбільший козир Disney — повернення на посаду генерального директора компанії «ветерана» Роберта (Боба) Айґера. На різних високих посадах у компанії він працював із середини 90-х, а у 2005 р. очолив Disney.
Саме за його правління компанія придбала Pixar, Marvel, Lucasfilm та 21st Century Fox.
У 2020 р. Айґер заявив, що йде на пенсію. Однак, зараз, коли компанія переживає кризу, він погодився знову стати до її керма на два роки і за цей час підшукати собі достойну заміну.
Айґер заявив, що його керівництво передбачатиме 3 головні стратегічні задачі. По-перше, він продовжить оголошений раніше мораторій на наймання нових працівників.
Також, що особливо порадувало інвесторів, Айґер планує зробити прибутковим стрімінговий напрям. Попередніми роками головна надія компанії — сервіс Disney+ — швидко нарощував аудиторію. Якщо на початку 2020 р. у нього було лише 26 млн підписників, то зараз їхня кількість сягнула 164 млн.
Однак, таке стрімке зростання було досягнуто завдяки низькій платі за підписку та величезним витратам на виробництво контенту і маркетинг. Як наслідок, стрімінг приніс річні збитки на $4 млрд.
Айґер обіцяє зробити Disney+ прибутковим, зокрема, і за рахунок зниження темпів нарощування аудиторії. Натомість, у компанії вже ухвалили рішення про підвищення плати за сервіс. А також вирішили запустити дешевший тариф із рекламою.
Можливо, найбільше значення матиме третій стратегічний напрям Айґера. Він обіцяє запровадити нову організаційну структуру, яка дозволить приймати основні рішення не управлінцям, а творчим групам.
Читайте також: У 2022 році з фондового ринку випарувалося $14 трлн: що покажуть індекси у 2023 році
Аналітики, загалом, позитивно ставляться до перспектив компанії. За консенсус-прогнозом через рік її акції коштуватимуть на 26% дорожче, ніж зараз. Однак, це переважно залежатиме від творчих успіхів компанії.