Які зараз є можливості для інвестування в цей ринок, окрім всім відомої компанії Tesla та інших виробників електромобілів, у колонці для investing розповів експерт Леонід Кофман. «Мінфін» публікує скорочену версію статті.
Хто виграє
Згідно з дослідженням Ernst & Young, автоконцерни роблять ставку на електромобілі, а капіталовкладення у випуск автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння скорочуються вже з 2018 року. На думку Ernst & Young, у світовому автомобілебудуванні це буде домінуючий тренд найближчих років.
І дійсно, приставка «електро-», як свого часу «блокчейн», сьогодні здатна екстремально збільшити капіталізацію навіть компаній-пустушок. Гарний приклад — акції Nikola Corp, у якій, по суті, крім макетів вантажівок нічого немає, а капіталізація при цьому досягала $29 млрд. У зв'язку з цим інвестору, що вірить в перспективи ринку електромобілів, потрібно бути насторожі. Інвестиції в ідеї, що лежать на поверхні, на кшталт Tesla і Nio, можуть не принести бажаного результату — тут все вже перегрітий. Я пропоную заглянути під капот ринку електромобілів і знайти там свіжі ідеї.
Ключова відмінність електромобіля від авто з ДВС — наявність електричної силової установки. Власне, навколо заміни бензинових агрегатів на електричні і буде рости ринок.
Хто буде бенефіціаром цього?
- Електрогенеруючі компанії.
- Компанії, що виробляють акумулятори.
- Компанії, які утилізують акумулятори.
Електрогенеруючі компанії
Людству і без електромобілів з кожним роком потрібно все більше електроенергії:
З переходом на електрику автомобілів енергії буде потрібно значно більше. Ризикну припустити, що якщо перехід на електромобілі виявиться стрімкішим, ніж здається зараз, це може навіть викликати кризу в енергетиці. Справа в тому, що сучасна інфраструктура просто не розрахована на величезні струми, необхідні для станцій швидкої зарядки. Уявіть, раніше ви приходили додому, вмикали світло, чайник, іноді духовку. А скоро кожне домогосподарство застромить в розетку ще умовну Теслу на 3,5 кВт/год. А деякі і дві.
Хто ж буде постачати енергію для всього цього свята життя? Ось список найбільших електрогенеруючих компаній США:
- American Electric Power Company
- Duke Energy Corporation
- Entergy Corporation
- FirstEnergy Corporation
- Exelon Corporation
- Southern Company
Якщо не хочете розбиратися у кожній з компаній, є маса ETF сектора Utilities, наприклад: Vanguard Utilities Index Fund ETF Shares (77% електроенергетики), Utilities Select Sector SPDR® Fund (82% електроенергетики).
Читайте також: Що таке ETF і як на них заробляти
Компанії, що виробляють акумулятори
Електроенергія у нас є, перейдемо до другого етапу — зберігання. Основний тип акумуляторів, які зараз використовуються в електромобілях, — літій-іонні.
За даними дослідницької компанії IHS Markit, попит на літій для електромобілів може зрости на 1800% до 2030 року і складе близько 85% від загального світового попиту на цей метал. Попит на кобальт, ще один важливий елемент в акумуляторах, може зрости за той же період на 1400%.
Найбільші компанії, що видобувають літій: Albemarle Corp, Jiangxi Ganfeng Lithium Co Ltd, Sociedad Quimica y Minera. Найбільші компанії, що видобувають кобальт: China Molybdenum, Норнікель, Glencore.
На думку Reuters, серед виробників літій-іонних акумуляторів домінують компанії Contemporary Amperex Technology, Panasonic Corp, BYD Co Ltd.
Говорячи про акумулятори, не можна не сказати про т.зв. твердотільні акумулятори. Це нове покоління акумуляторів, яке обіцяє більш високу щільність енергії (тобто при тій же масі більшу ємність) при меншому часі на зарядку. Істотних успіхів у цій області досягла компанія Samsung Electronics. Поки що створені тільки прототипи подібних акумуляторів. За деякими даними, компанія Toyota веде розробки твердотільних акумуляторів у партнерстві з Panasonic.
Читайте також: Літаючі машини і новітня медицина: як заробляти на проривних технологіях
Відомий провайдер ETF Mirae Asset Financial Group зібрав багато з наведених вище компаній у ETF Global X Lithium & Battery Tech.
Компанії, що переробляють акумулятори
Очевидно, що одночасно зі зростанням популярності електромобілів необхідність в утилізації акумуляторів буде пропорційно зростати. У Європі, наприклад, сьогодні переробляється тільки 5% акумуляторів. Головна небезпека тут в тому, що літій-іонні акумулятори схильні до самозаймання, і без спеціальної утилізації вони можуть призводити до пожеж на сміттєзвалищах. Такі пожежі вкрай важко загасити, а в процесі тління в атмосферу викидається величезна кількість токсичних речовин.
Великим гравцем в сегменті утилізації акумуляторів є бельгійська компанія Umicore SA. Також про наявних в її розпорядженні технологіях з переробки літій-іонних акумуляторів заявляє фінська компанія Fortum.
Читайте також: У 2030 році ринок космічного туризму досягне $3 млрд: як отримати свою частку
Обидві компанії з мільярдними обігами, і бізнес з утилізації — це тільки частина їх доходів, яка згодом буде тільки зростати.