Як IPO змінило склад власників
У четвер на Франкфуртській біржі розпочалась торгівля акціями одного з найбільших автовиробників світу — Porsche. «Новачок» отримав тікер P911 — на честь однієї зі своїх легендарних моделей.
Volkswagen працював із Porsche з 1960-х років, проте частку в компанії придбав лише у 2009 році. Перед виходом на біржу акції Porsche AG розділили — одну половину склали прості, іншу — привілейовані акції.
Близько 25% привілейованих акцій було перераховано у рамках IPO, що означає, що було розміщено лише 12,5% від загальної кількості акцій компанії. Право голосу у компанії мають лише прості акції, привілейовані — ні. Це означає, що ті, хто інвестує в компанію після IPO, володітимуть часткою в Porsche AG, але не матимуть права голосу щодо управління компанією. Плюс привілейованих акцій — підвищені дивіденди.
Звичайні акції не включені до лістингу і залишаться в руках Volkswagen. Відтак, Volkswagen залишиться контролюючим акціонером навіть після того, як акції Porsche AG торгуватимуться на біржі.
Маючи це на увазі, важливо зрозуміти, кому належить Volkswagen і, зі свого боку, Porsche AG.
Volkswagen контролюється компанією Porsche Automobil Holding SE (Porsche SE), якій належить понад 31% акцій компанії, але понад половини всіх прав голосу. Porsche SE також є зареєстрованою організацією. Нижче наводиться розбивка частки володіння та права голосу, якими володіє Volkswagen:
Акціонери Volkswagen | Частка | Право голосу |
Porsche SE | 31,4% | 53,3% |
Іноземні інституціональні інвестори | 27,0% | 20,0% |
Катарський холдінг | 10,5% | 17,0% |
Земля Нижня Саксонія | 11,8% | 9,7% |
Приватні інвестори | 16,0% | |
Німецькі інституціональні інвестори | 3,3% |
Джерело: Volkswagen AG
Зі свого боку, всі звичайні акції Porsche SE знаходяться в руках членів сімей Porsche і Piëch, хоча компанія має привілейовані акції, які приблизно розділені 50/50 між іноземними інституційними інвесторами і приватними інвесторами Німеччини. Сім'ї Porsche та Piëch є нащадками Фердинанда Порше, який заснував компанію Porsche у квітні 1931 року.
Porsche SE купила трохи більше 25% звичайних акцій Porsche AG у рамках спін-оффа за ціною близько 88,70 євро за акцію, що становить 7,5% надбавки до ціни IPO.
У підсумку, сім'я Порше контролює Volkswagen, яка контролює Porsche AG. Це важливо, оскільки будь-які інвестори повинні розуміти, що Porsche AG залишиться під жорстким контролем Volkswagen та Porsche SE.
Ціна акції в момент розміщення була визначена у 82,5 євро, що дозволило залучити від інвесторів 9,4 млрд євро. Загальна ж вартість виробника автомобілів, виходячи з цих цифр, становить 74 млрд євро.
Сума ж залучених коштів встановила рекорд серед IPO у Німеччині цього століття. Більшим було розміщення Deutsche Telekom у 1996 році. Загалом, у Європі лістинг став найбільшим із 2011 року, коли на ринок вийшла трейдингова компанія Glencore.
Виходячи з ринкової оцінки, Porsche відразу ж став 4 за капіталізацією автовиробником у світі. Попереду Tesla, Toyota Motor та споріднений Volkswagen, який оцінюється всього на 4 млрд євро дорожче. Далі йдуть ще дві німецькі компанії — Mercedes-Benz та BMW, які оцінюються в 58 і 47 млрд євро відповідно.
Як на розміщення відреагували інвестори
Лістинг Porsche відбувся у ненайкращий для цього час. Із початку року ринки падають, і навіть у день розміщення ключовий американський індекс втратив 1,94%, а німецький DAX — 1,7%.
Більшість компаній, які планували провести IPO, зараз ставлять на паузу розміщення акцій через надто негативний інформаційний фон і очікування інвесторів. Так, згідно з даними Refinitiv, компанії у всій континентальній Європі цього року залучили найменшу суму з часів світової фінансової кризи 2009 року — $44 млрд, із яких лише $4,5 млрд — через IPO.
У США, як повідомляє Morgan Stanley, у вересні зафіксовано найтриваліший період відсутності великих IPO технологічних компаній США у цьому столітті. Згідно з підрахунками аналітиків банку, протягом приблизно 240 днів не проведено жодного IPO на суму понад $50 млн. Загальні ж обсяги IPO у США у річному вимірі знизилися на 94%.
Незважаючи на це, появу автогіганта інвестори спершу прийняли досить позитивно. Незадовго після відкриття торгів акції подорожчали до 86,7 євро, тобто приблизно на 5% від ціни розміщення. Однак, невдовзі перший ажіотаж спав і папери закінчили торговий день майже на тому ж рівні, що й починали.
Гірші справи виявились у Volkswagen. Передбачається, що половину коштів, виручених від продажу акцій «дочки», компанія спрямує на дивіденди, а решту витратить на розробку електромобілів, безпілотних авто та власних акумуляторів. Здавалося б, план непоганий і може підштовхнути зростання компанії, але акції в день розміщення обвалились відразу на 9,5%. Це, найімовірніше, пов'язано з надмірними очікуваннями щодо майбутнього IPO.
Ще суттєвіше впали акції холдингової компанії Porsche Automobil Holding — відразу на 13%. Тут причини ті ж самі. Інвестори, які сподівались заробити на ажіотажі навкруги лістингу, почали втрачати інтерес.
Читайте також: Велике підвищення: як ставка ФРС вплине на фондовий ринок
Щоправда, варто визнати, що четвер був ненайкращим днем для автомобільної індустрії загалом. Акції Mercedes-Benz впали на 3,7%, BMW — на 4%, а американських гігантів Tesla, Ford і General Motors — приблизно на 5%. Очікування рецесії, очевидно, — ненайкращий стимул для них.
Чи прибутковий Porsche
Porsche AG приносить прибуток. Компанія збільшувала продаж та прибуток як мінімум три роки поспіль і у 2021 році отримала понад 33 мільярди євро від продажів і 4 мільярди євро прибутку до оподаткування. Нижче — фінансові показники за останні три роки:
Porsche AG (млн євро) | 2019 | 2020 | 2021 |
Дохід | 28,518 | 28,695 | 33,138 |
Операційний прибуток | 3,862 | 4,177 | 5,314 |
Прибуток до оподаткування | 4,054 | 4,397 | 5,729 |
Джерело: Porsche AG
Як пояснюють експерти, секрет успіху Porsche у виробництві автомобілів преміум-сегменту, а цей ринок навіть в умовах економічних потрясінь демонструє більшу стійкість, ніж масовий сегмент.
Інвестиційні банкіри стверджують, що бізнес Porsche відносно ізольований від зростаючих перспектив глобальної рецесії, оскільки покупці дорогих автомобілів мають змогу не скорочувати витрати.
«Продажі автомобілів із тризначними цінниками продовжуватимуть зростати, хоча їхні доступніші аналоги стагнуватимуть», — переконана аналітик із капіталу Hargreaves Lansdown Лаура Хой. За оцінками експертів, виробники розкішних автомобілів загалом добре показали себе, зокрема, в період економічних збоїв, викликаних пандемією covid-19.
Читайте також: Три тижні з iPhone 14: як відреагували на новинки акції Apple
Експерти звертають увагу на те, що оцінки інвесторами автомобільних компаній (якщо не враховувати Tesla), як правило, низькі. Наприклад, показник P/E (співвідношення капіталізації до прибутку) Honda лише 8,6, Volkswagen — 5,3, а BMW — взагалі 2,6. Загалом по ринку показники є значно вищими.
Тому для того, щоб акції Porsche пішли вгору, компанії варто довести, що вона виробляє не просто автомобілі, а предмети розкоші. Це вже вдалося Ferrari, P/E якої сягає 38. А тепер і Porsche спробує піти цим шляхом.
Шлях до електрифікації
У Porsche позитивно оцінюють результати розміщення. Виконавчий директор компанії Олівер Блюм назвав це історичним моментом. «Підвищений рівень автономії дає нам дуже хороші можливості для реалізації амбітних цілей найближчими роками», — наголосив він.
Ключова ціль автогіганта — електрифікація. Планується, що вже до 2030 року 80% автомобілів компанії будуть електричними.
«Porsche сподівається, що це розміщення допоможе профінансувати перехід на технологію акумуляторів і стане таким же успішним, як IPO Ferrari у 2015 році», — зазначила керівник відділу інвестицій Interactive Investor Вікторія Шолар.
Читайте також: Tesla, General Motors і Toyota: хто ще виграє від «Закону про зниження інфляції»
«Думаю, ми побачимо складніші системи електрифікації. І я думаю, що це дозволить Porsche краще конкурувати з такими компаніями, як Tesla та деякими стартапами, а також з великими гравцями — Mercedes, General Motors тощо», — припускає головний редактор порталу Autoblog Грег Мігліоре.
Близько 25% всіх автомобілів, проданих у 2021 році, були електричними, при цьому частка продажів у Європі та Китаї помітно зросла. Незважаючи на те, що Porsche AG увійшла до світу електромобілів, керівництво раніше заявляло, що Porsche завжди пропонуватиме двигуни внутрішнього згоряння в майбутньому. Разом із цим, компанія планує зробити свій баланс «нейтральним до CO2», інвестуючи у заводи з виробництва нових видів палива, які зроблять бензин чистішим.