Товар підвищеної зацікавленності
На фоні нестабільності на фінансовому ринку, рідкісне шотландське віскі за останній рік подорожчало на понад 20%, а обсяги його продажів зросли на 23%. Це сталося завдяки підвищеній зацікавленності інвесторів, — йдеться у звіті шотландського інвестиційного банку Noble & Co.
У рамках дослідження, фахівці вивчили 580 тис. транзакцій на аукціонах віскі за останні 10 років. З'ясувалося, що зростання аукціонних продажів було викликане пляшками віскі вартістю від $121 до $1,2 тис. За словами авторів дослідження, це відображає зацікавленність з боку молодших покупців, які віддають перевагу товарним активам замість фінансових інструментів, а також купівлі дорогого віскі, як подарунку.
У цьому сегменті вартість напою збільшилася на 40%, а обсяг продажів — на 30% за перші три квартали поточного року, порівнюючи з тим самим періодом 2021-го.
Читайте також: Споживачі скуповують лакшері: чи варто вкладати в акції LVMH
Попереду мистецтва, авто та нерухомості
Занепокоєння на фінансових ринках, висока інфляція та посилення грошово-кредитної політики провідними центробанками змушують інвесторів шукати безпечні активи. Багато хто обрав серед них віскі, яке наразі показує стійкість в умовах кризи, — кажуть фахівці.
Компанія Elite Wine & Whisky зафіксувала стрибок попиту на віскі після того, як колишній міністр фінансів Великобританії Квазі Квартенг представив нову стратегію економічних реформ, що спричинила обвал курсу фунта стерлінгів до історичного мінімуму.
При цьому різні дослідження про вигоду інвестицій у цей напій регулярно з'являються у ЗМІ вже протягом багатьох років. У 2020-му році стало відомо, що категорія «раритетне віскі» зросла в ціні на 564% за минулі 10 років.
При цьому інвестиції в рідкісні сорти шотландського віскі найчастіше виявляються набагато вигіднішими, ніж вкладення у витвори мистецтва, вино, раритетні автомобілі чи нерухомість.
Читайте також: На чому Баффет робить гроші, коли падають ринки
У чому цінність віскі та що на це впливає
Віскі — один із основних експортних продуктів Шотландії (75% від її експорту продуктів та напоїв). У більшості випадків колекціонерів цікавить рідкісне односолодове віскі — щоб називатися таким, напій повинен виготовлятися зі солодового ячменю, дріжджів та води у мідному казані на одній шотландській винокурні. Потім його витримують у дубовій бочці не менше 3 років та 1 дня, і після — розливають по пляшках. Міцність напою має бути не менше 40%.
У країні діють десятки винокурень, один із лідерів ринку преміального сегменту — Macallan. Він використовує для виготовлення напою кодельний мідний аламбік — перегінний куб маленького розміру, — в той час, як конкуренти віддають перевагу апаратам більших розмірів. Вважається, що ця методика дозволяє зробити смак віскі насиченішим.
Ще один популярний виробник дорогого односолодового віскі — Dalmore.
Попит у тій же ціновій категорії має й продукція винокурні Balvenie — вона була відкрита ще у 1892 році.
За словами фахівців, на ціну аукціонного віскі впливають декілька факторів. Серед них — витримка напою. «Вік» колекційних пляшок починається від 10 років, і чим старше — тим дорожче.
Попит також має віскі, випущене обмеженим тиражем. Поціновувачі напою звертають увагу і на тип бочки, в якій витримувався алкоголь. Так, бочки з-під хересу зустрічаються набагато рідше, ніж бочки з-під бурбона.
Примітно, що в перших витримується менше 10% всього віскі, а все інше випаровується.
Читайте також: Все, що потрібно знати про Alphabet: чому Уолл-стріт досі ставить на падаючу компанію
Захмарні прайси
Деякі колекційні пляшки віскі коштують цілий статок.
Пляшку віскі Macallan 60-річної витримки було продано за £1,4 млн ($1,9 млн за курсом на той момент) у 2019 році на аукціоні Sotheby's. За словами фахівців, «це найкраща пляшка шотландського віскі в світі», яка «надає унікальну можливість спробувати „святий Грааль“ всіх сортів віскі — таке трапляється лише раз у житті».
Macallan 60-річної витримки з етикеткою, намальованою Майклом Діллоном, продали за £1,2 млн ($1,5 млн) на аукціоні Christie's у 2018-му. За словами фахівців, ця пляшка є настільки рідкісною, що навіть сама винокурня не знала про її існування, доки її не виставили на аукціон.
Ще одна преміальна пляшка від Macallan продавалася на аукціоні з етикеткою, яку намалював італійський художник поп-арту Валеріо Адамі. Загалом, у 1986 році було виготовлено 12 пляшок такого віскі для «найцінніших клієнтів». Винокурня продала його через аукціонний будинок Bonhams за £848,7 тис. ($1,1 млн) у 2018-му.
Японське віскі «The Yamazaki» 55-річної витримки має сильний аромат сандалового дерева та фруктів, а також солодкий післясмак. У 2020-му році його продали за 6,2 млн гонконгських доларів ($795 тис.).