Як Microsoft освоює нові ринки
Всередині липня Netflix повідомив про укладання угоди з Microsoft. До кінця року стрімінговий сервіс планує запустити новий дешевший тариф, який передбачатиме перегляд реклами. А розробкою рекламної стратегії займеться саме Microsoft.
Очікується, що реклама на Netflix буде таргетованою, тобто підбиратиметься, виходячи з інтересів конкретного користувача. У стрімінгового сервісу немає ані досвіду в підборі такої реклами, ані даних, необхідних для алгоритмів її підбору. Тому Netflix потрібен був підрядник.
На думку спостерігачів, Microsoft — не кращий вибір для виконання такої роботи. Позиції на рекламному ринку у Alphabet, Meta Platforms та Amazon.com куди потужніші.
Інсайдери The Wall Street Journal переконували, що Netflix підрядником візьме Alphabet або Comcast. Тому вибір Microsoft всіх здивував. Офіційно рішення пояснюється тим, що Microsoft «пропонує гнучкі можливості, які дозволять впроваджувати інноваційні технології та моделі продажів, а також забезпечити надійний захист конфіденційності передплатників».
Але є й інші версії. Старший аналітик інвестиційного банку Needham вважає, що Microsoft зацікавлений у придбанні Netflix, і зараз компанії придивляються одна до одної. За оцінками аналітика, сума угоди може скласти $100 млрд. Це ненабагато більше за нинішню ринкову капіталізацію стрімінгу — $85 млрд, і втричі менше, ніж стрімінг коштував на своїх піках. Однак сервіс втрачає підписників, а тому, ймовірно, буде змушений піти на угоду.
Якщо плани реалізуються, це стане найбільшим придбанням в історії Microsoft. Корпорація може собі це дозволити. На її рахунках зібралось $105 млрд, а прибутки лише минулого року перевищили $61 млрд.
Придбання ж Netflix дозволить Microsoft одночасно просувати підписку на відео та ігровий контент і, завдяки колаборації, збільшити прибутки обох напрямів.
Зараз Microsoft за півкроку від іншого великого придбання — Activision Blizzard (розробника ігор Diablo, World of Warcraft та Call of Duty). Компанії вже домовились про поглинання за $68,7 млрд і наразі чекають дозволу від Федеральної торгової комісії та деяких іноземних антимонопольників. Якщо вони дадуть добро, за декілька місяців угоду буде завершено.
Історія Microsoft: від програмного забезпечення до LinkedIn
Історія Microsoft багата на гучні поглинання. Компанію було засновано у 1975 році, коли Білл Гейтс та Пол Аллен розробили інтерпретатор мови Basic для комп’ютера Altair. У перший рік дохід компанії склав $16 тис., а працювала в ній, окрім засновників, лише одна людина.
Компанія спеціалізувалась на випуску програмного забезпечення. Значним успіхом стала операційна система MS-DOS, яка довгий час була найпопулярнішою системою для IBM.
У 1985 році з'явилася перша версія операційної системи Windows, яка надовго стала найвпізнаванішим продуктом компанії. Щоправда, ця і наступні версії, які виходили впродовж 10 років, були не повноцінними операційними системами, а надбудовами для DOS. Більш самостійною стала вже система Windows 95.
Microsoft часто купував як прямих конкурентів, так і компанії, які працювали на інших ринках. Перше поглинання компанія здійснила ще у 1987 році, придбавши за $14 млн виробника програмного забезпечення Forethought.
Серед знакових угод, які суттєво вплинули на розвиток бренду, — поштовий сервіс Hotmail, який обійшовся у $0,5 млрд, розробник гри Minecraft Mojang AB ($2,5 млрд), сервіс для розробників GitHub ($7,5 млрд), великий гравець на ринку інтернет-телефонії Skype Limited ($8,5 млрд) та соціальна мережа LinkedIn ($26,2 млрд).
Також корпорація придбала велику кількість менших розробників програм та ігор, інтернет і кабельних провайдерів, розробників хмарних технологій.
Серед придбань Microsoft були й провальні. Наприклад, у 2007 році корпорація купила гіганта інтернет-реклами aQuantive за $6,2 млрд. Через декілька років угоду визнали нерентабельною.
Гучним провалом вважається також купівля мобільного підрозділу Nokia за $7,2 млрд. Спроба стати помітним гравцем на ринку смартфонів провалилась: бренд був перепроданий, а власна операційна система для телефонів практично забута.
Скільки заробляє компанія
В фінансову плані Microsoft — одна з найстабільніших компаній технологічного сектору. Вона генерує значні прибутки та виплачує дивіденди. У другому кварталі дохід корпорації склав $51,9 млрд, що на 12% більше, ніж за аналогічний період минулого року. Чистий прибуток становить 16,7 млрд — він, порівнюючи з минулим роком, зріс на 2%. Покращились цифри, порівнюючи з першим кварталом цього року, — тоді дохід був меншим на $1,5 млрд, а чистий прибуток — на $100 млн.
Але аналітики чекали на кращі дані. Як пояснюють у Microsoft, компанія заробила на $600 млн менше через зміцнення долара. Також на прибутки вплинули зупинка виробництв у Китаї та зниження кількості операцій в Росії.
Джерела прибутків
У корпоративній звітності Microsoft розділяє 3 напрями своєї діяльності. Найважливіший із них — Intelligent Cloud, що об'єднує серверні та хмарні технології. Цим корпорація подібна до Amazon, який так само заробляє переважно на цих напрямках.
Загальний дохід Microsoft у сегменті склав за попередній квартал $20,9 млрд, тобто трохи більше 40% від загального доходу компанії.
Цей напрям демонструє високі показники росту. За рік доходи зросли на 20%, а флагманська хмарна платформа Microsoft Azure показала ще суттєвіше зростання — на 40%.
За оцінками Finbold, корпорація контролює 21% глобальних «хмарних» послуг, поступаючись лише Amazon, та вдвічі випереджає показники Alphabet.
Другий за вагою напрям у звітності компанії — Productivity and Business Processes. До нього входять, зокрема, всім відомі продукти Office (як для приватних осіб, так і корпоративні), лінійка програмного забезпечення для бізнесу Microsoft Dynamics, пов'язані з ним хмарні технології та соціальна мережа LinkedIn.
Дохід від цього напряму становить $16,6 млрд, тобто 32% від загальних доходів компанії. За рік отримані від сектора кошти зросли на 13%, насамперед завдяки LinkedIn — доходи соцмережі збільшились на чверть.
Третій за важливістю напрям — More Personal Computing. Сюди входять продажі операційної системи Windows і пов'язаних із нею комерційних продуктів, пошукова система Bing, доходи від реклами, а також всі ігрові проєкти, включаючи консолі Xbox.
Дохід у даній сфері склав $14,4 млрд, а це трохи менше 28% від загальних показників корпорації. Цей напрям продемонстрував найгіршу динаміку. За рік доходи зросли лише на 2%. При цьому доходи від Windows просіли на 2%, а ігровий сегмент скоротився відразу на 6%.
Читайте також: У «Мінфіна» з'явилась своя академія! Запрошуємо інвесторів на навчальні курси
Перспективи традиційних напрямів
Microsoft посідає провідні позиції в напрямах, які продовжують зростати. Зокрема, за оцінками дослідницької компанії Grand View Research, ринок хмарних обчислень щорічно збільшуватиметься на 19,1%, а до 2028 року сягне $1,25 трлн.
Зростання попиту на хмарні сервіси пов'язують з цифровою трансформацією різних галузей, проникненням інтернету, зростаючим використанням великих даних та поширенням 5G-мереж.
Позиції на комп'ютерному ринку виглядають непохитними. За підсумками минулого року Windows було встановлено на 75% комп'ютерів та ноутбуків. Найближчий конкурент macOS від Apple займає лише 16% ринку, а Chrome OS все ще на змогла стати помітним гравцем — її частка 2,6%. Linux займає четверту сходинку, залишаючись суто нішевим продуктом.
Минулого кварталу світові обсяги продажу ПК, за даними дослідницької компанії Gartner, знизились на 12,6%. Як пояснюють фахівці, причина в тому, що попередні два роки через пандемію були суперуспішними для ринку і зараз відбувається відкат, посилений інфляційними очікуваннями.
Ігровий ринок після пандемії також дещо знижується, але зберігає потенціал для зростання. Відповідно до спільного дослідження Google та Newzoo, у 2023 р. він перевищить $200 млрд, а у 2024 р. сягне $218 млрд. Поглинання ж Activision Blizzard допоможе Microsoft отримати більший шмат ігрового пирога.
Читайте також: Акції Tesla подешевшали на 25%: чи варто додавати їх у портфель прямо зараз
Звісно, є напрями, де корпорація не може здобути лідерських позицій або втратила їх. Це стосується пошукової системи, браузера, електронної пошти. Тут Microsoft програє Alphabet. Але оскільки Microsoft надає перевагу обслуговуванню корпоративних клієнтів, позиції в масовому сегменті для неї є другорядними.
Нові напрями діяльності
Microsoft багато інвестує в перспективні технології. Насамперед, її цікавить штучний інтелект. Минулого року корпорація за $16 млрд придбала компанію Nuance Communications, яка працювала в сфері штучного інтелекту і розпізнавання мови. Передбачається, що напрацювання використовуватимуться, найперше, у телемедицині, ринок якої щорічно зростає на 28%.
Також Microsoft вклала $2 млрд в стартап Cruise, який розробляє безпілотні системи для автомобілів.
Ще один напрям, яким зацікавились у Microsoft, — створення власного метавсесвіту Mesh. Зважаючи на корпоративну орієнтованість компанії, передусім, це має бути робочий простір. Передбачається, що учасники будуть присутніми у метавсесвіті у вигляді 3D-аватарів. При цьому збережеться робочий функціонал — можна буде транслювати екран, ділитися документами, спілкуватись у чаті. Увійти до метавсесвіту можна буде не лише завдяки гарнітурі змішаної чи віртуальної реальності, але й через звичайний телефон або ПК — в такому випадку метавсесвіт буде лише на екрані.
Крім робочого простору, сервіс надаватиме доступ до ігор, концертів, подорожей тощо.
Читайте також: Coca-Cola йде в метавсесвіт: скільки на цьому можуть заробити її інвестори
Чи варто купувати акції
Вартість акцій Microsoft знизилась разом із усім технологічним сектором. На момент написання статті, акція оцінювалась у $265, що майже на 25% нижче від річних максимумів. Причини обвалу ті ж самі, як і у фондового ринку загалом: висока інфляція, посилення монетарної політики, побоювання рецесії.
За даними сервісу для інвестицій Multi Invest, опитування 41 аналітика продемонструвало, що в середньому вони очікують на зростання акцій через рік до майже $340, що на 28% більше за поточну вартість.
Приблизно такий самий прогноз і на порталі Іnvesting — тут опитані експерти в середньому очікують зростання до $343. А найоптимістичніший прогноз сягає $411.
Новий сайт Академії Мінфін — дізнайся більше про інвестиції
Експерти, з якими поспілкувався «Мінфін», досить скептично ставляться до можливостей купівлі акцій компанії на короткий термін.
«Більшість секторів знаходяться під тиском продавців інерційно — не тому, що бізнес компанії поганий та фінансово нестабільний, а тому, що загальні тенденції на фондових ринках задають ведмежий тренд», — пояснює співзасновник телеграм-каналу Invest-kava Сергій Гончаренко.
Інвестиційний експерт Фрідом Фінанс Україна Руслан Демус припускає, що до кінця року акції Microsoft, ймовірно, знаходитимуться під низхідним тиском. «Із погляду технічного аналізу, пробій рівня підтримки $240 відкриє шлях до подальшого зниження у напрямку $220 та $200 за акцію», — застерігає він.
Натомість, довгостроковим інвесторам, на думку фахівців, турбуватись не варто і можна спокійно купувати акції.«При горизонті до 5 років, навіть якщо загальний ведмежий цикл не закінчиться, то у фундаментально гарних компаній є всі шанси йти проти ринку, тобто — зростати», — переконаний Гончаренко.
Читайте також: Купити акції Apple: все, що потрібно знати про компанію, її плани та ціну паперів
Також за словами Демуса, компанія має сильну позицію на вже існуючих ринках та потенціал для отримання прибутків від виходу на нові. За таких умов нинішнє зниження ціни акцій — це дисконт, із яким інвестор може вкласти гроші у надійну компанію.