Минуло вже понад рік після того, як Марк Цукерберг оголосив про зміну назви компанії Facebook Inc. на Meta та здійняв галас навколо теми побудови метавсесвітів.
На цьому підґрунті компанії випустили безліч продуктів та витратили значні суми, щоб отримати вигоду від нової течії розвитку, проте досягнення сумнівні.
Інвестори тікають з метавсесвітів
Чотири десятки біржових фондів і взаємних інвестиційних фондів у базі даних Bloomberg, які мають слово «метавсесвіт» у своєму описі (багато з них були створені протягом останніх 12 місяців), занурилися у ведмежий ринок. Roundhill Ball Metaverse ETF, найбільший з них, впав на 51% за минулий рік.
Ефективність фондів метавсесвіту показує ризик потрапляння до неперевіреної галузі, незалежно від ціни, яку ви платите: компанії, які вважаються будівельниками метавсесвіту — цифрових світів, де користувачі можуть спілкуватися, розважатися та вести бізнес, — це саме ті акції, від яких інвестори зараз тікають.
Багато з них мають невеликий заробіток або взагалі не мають доходів, і продають за високу ціну обіцянки швидкого зростання та великі прибутки в далекому майбутньому.
18 фондів метавсесвіту, які існують протягом року чи більше, за останні 12 місяців впали від 33% до 66%. Деякі з акцій, які користуються популярністю серед цих фондів, зазнали такого ж удару або більшого: Meta впала на 77%, ігрова компанія Roblox Corp. — на 42%, виробник графічних процесорів Nvidia Corp. — на 46%.
Як компанії борються за нову реальність
Попри проблеми галузі та фінансові негаразди, компанії продовжують будувати метавсесвіти та розробляти гаджети для перенесення користувачів у ці цифрові світи.
На ринку панує FOMO (синдром втрачених можливостей або нав'язлива боязнь пропустити цікаву подію): компанії платять шалені гонорари керівникам відділів цифрових технологій та витрачають мільярди на дослідження. Найближчими до втілення ідей у реальність є Sony Grop Corp., Meta Platforms Inc., Walt Disney Co., Apple Inc.
Хоча бачення компаній стосовно того, як має виглядати метавсесвіт та як із ним має взаємодіяти користувач, суттєво різняться. Тож у найближчому майбутньому ми побачимо безліч варіацій гарнітур та цифрових світів. Деякі з них залишаться в історії, як чергова невдала спроба завоювати Metaverse, на інші чекає бурхливий розвиток.
Ставки потенційно високі: за оцінками консультантів McKinsey & Co., щорічні глобальні витрати, пов’язані з цим віртуальним ландшафтом, можуть сягнути $5 трлн до 2030 року. Аналітики Gartner Inc. кажуть, що протягом декількох років кожна четверта людина проводитиме, принаймні, годину на день у метавсесвіті.
Що ми там робитимемо — незрозуміло, але P&G, наприклад, сподівається, що це включатиме співпрацю зі зубною пастою Crest або шампунем Head & Shoulders.
Що нам запропонують ключові гравці найближчим часом
1. Sony Grop Corp. — трекери руху
Останній найновіший гаджет Sony Group Corp. — система Mocopi — набір трекерів руху, які допоможуть перенести їхнього користувача у метавсесвіт.
Система Mocopi складається з шести шайб, які носять користувачі на зап’ястях, щиколотках, голові та стегнах, і використовуються для анімації аватарів у різних програмах метавсесвіту на смартфонах з операційною системою Android або IOS.
Комплект трекерів руху Mocopi коштуватиме $360, продаж стартує в Японії у січні 2023 року.
«Ми називаємо цей продукт метавсесвітом, а не периферійним пристроєм віртуальної реальності, оскільки очікуємо, що віртуальний світ ще більше переплітатиметься з реальним», — сказав Такеші Аімі (Takeshi Aimi), старший менеджер бізнес-групи Sony. — У майбутньому люди матимуть доступ до метавсесвіту без дисплеїв на голові, і ми не хотіли обмежувати використання продукту лише користувачами VR".
Компанія Sony зробила великий обсяг роботи, щоб розширити свою ігрову імперію за межі традиційних консольних ігор за допомогою периферійних пристроїв для ПК і мобільних ігор. Компанія також має гарнітуру PlayStation VR і її наступника в майбутньому, обидві призначені для розвитку екосистеми віртуальної реальності відповідно до напрямків, передбачених Meta Platforms Inc. Марка Цукерберга.
Sony робить ставку на те, щоб бути здатною розвивати цей сегмент завдяки своєму бренду PlayStation і талановитим розробникам програмного забезпечення.
2. Гарнітура AR/VR від Apple
Apple зосереджуватиметься як на віртуальній, так і на доповненій реальності (AR). Деталі високоякісної гарнітури починають просочуватися у ЗМІ та дають уявлення, як «яблучна» компанія бачить метавсесвіт та його використання.
Він наділений широким набором функцій — від екрана з набагато вищою роздільною здатністю до більшої кількості камер із підтримкою чіпа M2 як зовні, так і всередині гарнітури.
Остання потенційно може використовуватися, скажімо, для відстеження очей, що допоможе знайти інформацію для AR і зрештою зробить аватари метавсесвіту реалістичнішими з такими можливостями, як вираз обличчя.
Гарнітура також матиме спеціальну операційну систему realityOS.
Списки відкритих компанією вакансій свідчать про те, що Apple планує створити конвеєр VR-ігор, а також можливості AR, які можуть варіюватися від накладення спливаючої інформації про реальний світ до поточних видів використання.
Наприклад, експертний інструктаж робітників конвеєра або нафтових веж про можливості виправлення механічних проблем у реальному часі, доки вони працюють.
При цьому, самим робітникам непотрібно буде тримати планшет, що вивільнить руки для роботи.
3. Disney та його Mouseaverse
Нещодавні найми, патенти та інші новини говорять про те, що Walt Disney Co. рухається в напрямку створення метавсесвіту.
Нещодавно компанія повідомила про повернення Боба Айгера. До своєї відставки у 2020 році він пропрацював на посаді голови правління та генерального директора протягом 15 років і перетворив Walt Disney Co. на гіганта розваг. Це кадрове рішення, як зазначають спостерігачі, означає, що важливість метавсесвіту для компанії різко зросла.
У березні Айгер інвестував та приєднався до правління Genies, компанії Web3 із Лос-Анджелеса, яка націлена на створення крос-метавсесвітніх аватарів NFT на блокчейні Flow.
Найближчою метою Genies є створення аватарів, анімованих 3D-персонажів, які люди створюють, щоб уявляти себе у захоплюючих віртуальних світах, за якими, на думку багатьох, майбутнє розваг і соціальних мереж.
Аватари повинні мати можливість плавно перемикатися між сузір'ям метавсесвітів, які будуть побудовані на Web3 — децентралізованій всесвітній павутині наступного покоління, побудованій на технології блокчейн і зосередженій на конфіденційності та особистому контролі користувачів своїх індивідуальних даних.
Genies, яка зараз здається досить очевидною метою придбання для Disney, має велику кількість прихильників серед зірок — від Джастіна Бібера та Ріанни до Карді Бі.
Disney занурився в метавсесвіт декількома способами, наприклад, найнявши адвоката високого рівня, який зосереджується на блокчейні та технології NFT, додавши блокчейн Polygon, чий токен MATIC входить до 10 найкращих криптовалют за ринковою капіталізацією, до своєї програми прискорення Disney у липні.
Ось як описують процес занурення у метавсесвіт у самій компанії: «Ми намагаємося створити набір інструментів, утиліт, які потім зможуть використовувати наші творці з Pixar, Disney та Marvel, щоб розповідати історії в іншій, різноманітнішій формі. Це буде адаптований, персоналізованіший спосіб».
4. Гарнітура VR від Meta Platforms Inc.
Генеральний директор Meta зробив ставку на метавсесвіт. За перші три квартали 2022 року він витратив на цей напрям $9,4 млрд, але й досі не має нічого, окрім Horizon Worlds, віртуальної реальності занурення, яку різко розкритикували за жахливу графіку.
Гарнітура віртуальної реальності (VR) від Meta коштує $1500 США та має такі можливості:
- відстеження очей і обличчя;
- обладнана наскрізною камерою для доповненої реальності (AR).
За словами самого Цукерберга, вона ще далека від тієї версії, яка матиме широке розповсюдження.
Такі гарнітури, як Meta Quest Pro, є життєво важливими для можливого домінування захоплюючої віртуальної реальності, яка, на думку Цукерберга, є майбутнім спілкування, розваг та роботи.
Навряд чи це кінцеві варіанти засобів занурення у метавсесвіти, та й самі метавсесвіти можуть виглядати зовсім інакше, ніж зараз нам їх описують керівники технологічних компаній.
Згадайте, як ми переходили від звичайного мобільного телефону до смартфона, від інтернету, що був більше схожий на бібліотеку, до інтернету, який дозволяє творити, розважатися та працювати. Отже, у метавсесвітів усе попереду!