Держава і криптовалюта
Про райдужні перспективи криптовалют вже багато написано, тому цікавіше зосередитися на ризиках. Головний з них — це неминуча в майбутньому конкуренція з боку державних криптовалют. На поточний момент майже всі великі країни так чи інакше досліджують питання впровадження власних держкриптовалют.
Для держави крипта — занадто важлива сфера, щоб віддати її на відкуп анонімним рішенням, на кшталт біткоїна. Впровадження держкрипти дозволить урядам набагато ефективніше контролювати монетарну систему. Наприклад, походження і рух буквально кожної копійки можна буде відстежити, що сильно знизить можливість для незаконних операцій.
«Розумний» характер криптовалюти дозволить швидше списувати податки або обмежувати окремі операції. Зрештою, жоден уряд не допустить, щоб на території його країни хтось безконтрольно розпоряджався грошовою системою.
Розробка держкрипти ще не означає, що альтернативні валюти, на кшталт біткоїна чи ефіра, заборонять. Є й інші способи боротьби, наприклад, запровадити окремі податки для крипти. Ця битва ще тільки попереду. Зараз крипта на підйомі, але не варто випускати з уваги очевидні ризики.
Читайте також: Чому «кити» продовжують купувати біткоїн
Всі люблять Crocs
Виробник зручного взуття Crocs може бути маловідомим більшості інвесторів. Якщо ви попросите когось назвати акції виробника взуття, то майже всі напевно назвуть Nike (NYSE: NKE), але ось покупці полюбили цю компанію давно і серйозно.
Акції Crocs (NASDAQ: CROX) почали 2021 рік набагато бадьоріше за більшість хайпових технологічних компаній. А за останні 12 місяців акції Crocs зросли більш ніж у 3 рази!
Читайте також: У квітні фондовий ринок рекордно ріс. Що буде в травні
У чому ж секрет успіху
Зручне взуття для дому виявилося дуже доречним у 2020 році, коли значна частина людей у всьому світі перейшла на віддалений формат роботи. Також крокси традиційно користувалися популярністю у медпрацівників, які проводять основну частину робочого часу на ногах. Тому за час пандемії компанія безкоштовно роздала медпрацівникам 100 тис. пар взуття — відмінний маркетинг.
Другою сильною рисою Crocs є колаборація з селебріті. Наприклад, з Джастіном Бібером або репером Post Malone. Дійшло до того, що на церемонію вручення Оскара-2021 один з лауреатів — музикант Questlove — прийшов у золотих сабо від Crocs. Це не випадково: основний слоган компанії «Будь тим, хто ти є» добре резонує з популярною зараз у західних країнах ідеєю на відмову від стереотипів і максимальний лібералізм у зовнішньому вигляді. Якщо тобі зручно в Crocs, то чому б не піти в них за Оскаром?
Ще однією оригінальною ідеєю Crocs стала прикраса капців спеціальними декоративними вставками — джиббітсами. Саму ідею придумала одна багатодітна сім'я: спочатку батьки прикрашали різними вставками крокси свої дітей, а потім вирішили зробити з цього бізнес. Ідея з джиббітсами виявилася настільки вдалою, що Crocs в результаті купив стартап. Тепер покупка капців від Crocs дозволяє людині висловити свою індивідуальність. Колекції джиббітсів для Crocs роблять також відомі бренди (наприклад, нещодавня колаборація з брендом Vera Bradley).
Сама компанія підкреслює, що успішні колаборації та персоналізація взуття за допомогою джиббітсів — головні драйвери зростання продажів.
Читайте також: Що буде зі світовою економікою після пандемії
Справа не в пандемії
Можна заперечити, що успіх Crocs викликаний тимчасовим фактором у вигляді пандемії: закінчаться карантини — закінчиться і попит на капці. Але, судячи з прогнозів компанії, попит і не думає сповільнюватися. Crocs очікує зростання виручки на 40−50% у 2021 році.
Окрім швидкого зростання виручки, Crocs вдається нарощувати рентабельність бізнесу. Для цього компанія користується моделлю, успішно освоєною Nike, — продажем взуття онлайн. Продавати продукцію через власний сайт безпосередньо клієнтам набагато вигідніше, ніж оптом або через мережу роздрібних магазинів. Crocs почала розвивати онлайн-продаж декілька років тому, але пандемія істотно прискорила зростання цього напрямку. Якщо у 2019 році на digital припадав 31,1% від виручки всієї компанії, то за підсумками 2020 року — вже 41,5%.
Одним з пріоритетних напрямків зростання для компанії найближчими роками стане Азія (вже був приклад Starbucks, якому вихід на китайський ринок дав неймовірне прискорення зростання бізнесу). Поки що є всі підстави думати, що у Crocs попереду ще багато років здорового зростання.
Комусь інвестиції у виробника капців можуть здатися нудними, але, як казав легендарний Воррен Баффетт, «нудні інвестиції — це найкращі інвестиції». А інша легенда інвестицій, Пітер Лінч, вказував, що багато чудових інвестиційних ідей можуть знайтися серед продуктів на полиці магазину.
Акції Crocs заслуговують місця у портфелі довгострокового інвестора. Акція досі не має аналітичного покриття від багатьох великих інвестиційних компаній. Рано чи пізно ці аналітики звернуть увагу на Crocs, що приверне новий потік покупців.