Forbes розповідає про п'ять колишніх співробітників Tesla, які продовжують працювати над електрифікацією і автоматизацією автоіндустрії. Їх компанії вже оцінюються загалом приблизно в $30 млрд. «Мінфін» обрав головне.
Стерлінг Андерсон
Aurora Innovation, співзасновник і директор з продукту
Вчений Стерлінг Андерсон, який здобув освіту в Массачусетському технологічному інституті (MIT), прийшов в Tesla у 2013 році. Він працював над кросовером Model X і очолював розробку технології безпілотного водіння Autopilot. «Це як разом воювати в окопах, — говорить він про свою роботу в Tesla. — У таких важких умовах люди вибудовують найміцніші зв'язки».
Андерсон пішов з Tesla у 2016 році, щоб запустити виробника безпілотних автомобілів Aurora Innovation. До його команди приєдналися колишній керівник підрозділу Google з розробки безпілотних автомобілів Кріс Урмсон і дослідник штучного інтелекту з Університету Карнегі-Меллона Дрю Бегнелл.
Aurora отримала понад $1 млрд від інвесторів і в грудні 2020 року придбала «безпілотний» бізнес Uber, підвищивши свої шанси стати великим гравцем у цій галузі. На даний момент вона налагодила технічне партнерство з Uber, виробником вантажівок Paccar та Toyota. Після угоди з Uber оцінка стартапу з Кремнієвої долини зросла приблизно до $10 млрд.
Читайте також: Як Маск «рулить» фондовим ринком
Джин Бердичєвський
Співзасновник і генеральний директор Sila Nanotechnologies
Бердичєвський влаштувався в Tesla у 2004 році, ставши сьомим за рахунком співробітником. Він прийшов на посаду головного інженера з акумуляторів для першого споживчого автомобіля компанії під назвою Roadster.
До моменту створення автомобіля Бердичєвського більше цікавив пошук нових способів зробити літій-іонні акумулятори, з якими він працював, значно дешевше і ефективніше. «Після випуску Roadster я повинен був вирішити, чи створювати свою компанію або залишатися і працювати над Model S», — розповідає він.
У 2008 році Бердичєвський залишив Tesla, а у 2011-му — заснував проект Sila Nano. З того часу його компанія розробила кремнієвий анод, здатний замінити в акумуляторах дорожчий графіт. Як заявляє компанія, цей матеріал міг би зробити акумулятори, які використовують Tesla та інші виробники електромобілів, як мінімум на 20% ефективнішими, а пізніше, можливо, підвищити продуктивність на 50%.
Стартап залучив $930 млн від інвесторів. З них $590 млн були зібрані в ході січневого раунду, де Sila Nano була оцінена в $3,3 млрд і отримала кошти на перший великий завод, який планує запустити у 2024 році. «Це був довгий шлях, але загалом мені подобається цим займатися», — каже підприємець.
Читайте також: Маск розраховує заробити на спекуляціях валютами
Хенрік Фіскер
Співзасновник і генеральний директор Fisker Inc.
Відомий дизайнер, що колись стилізував родстер-кабріолет BMW для Джеймса Бонда і керував дизайном в Aston Martin, консультував Tesla у проекті Model S. Ілону Маску його дизайн не сподобався і у 2008 році він подав на Фіскера до суду, стверджуючи, що датський підприємець підписав контракт, тільки щоб шпигувати за Tesla. Сам Фіскер це заперечував, а Маску не вдалося довести зворотне у суді.
Першу спробу стати конкурентом Tesla Фіскер зробив у своєму стартапі Fisker Automotive. Він мав намір вивести на ринок електромобіль класу люкс Karma з гібридним електро-бензиновим приводом. Однак його проект провалився через низку проблем — загоряння акумуляторних батарей, дефекти складання і навіть втрату партії автомобілів під час урагану у 2012 році. Через два роки Фіскер згорнув проєкт.
Тепер він повернувся на ринок з новою компанією під назвою Fisker Inc. Фіскер збирається продавати електричні позашляховики Ocean з початковою ціною в $37 500, які будуть безпосередньо конкурувати з кросоверами Tesla Model Y.
Fisker Inc., що стала публічною у 2020 році, завдяки злиттю зі спеціальною компанією-«пустушкою» SPAC, планує запустити виробництво тільки через рік, але вже має ринкову капіталізацію в $4 млрд і близько $1 млрд від інвесторів на розробку продукту.
«Насправді автомобільна промисловість — це не та галузь, в яку Кремнієва долина повинна або хоче інвестувати, — каже Фіскер, згадуючи фінансові проблеми, що виникли у Fisker Automotive. — Tesla впоралася з цією проблемою досить швидко. Коли Ілон почав працювати в Tesla, у нього було багато грошей від PayPal, і це допомогло. Потім, на початку 2010 року, йому вдалося вивести компанію на біржу. У нас все було інакше».
Читайте також: Хімія, таблетки і гроші: куди інвестує Рей Даліо
Пітер Роулінсон
Співзасновник і генеральний директор Lucid Motors
Роулінсон, що багато років пропрацював у Jaguar та Lotus, прийшов в Tesla у 2009 році. Вони з Маском відмінно ладнали — принаймні спочатку. «Ми обидва були схиблені на прагненні до нових вершин в технологіях та інженерній справі — і не було меж досконалості», — розповідає Роулінсон. Він був головним інженером електроседана Tesla Model S, що вийшов у 2012 році і який встановив нову планку для автомобілів на акумуляторах.
Того ж року Роулінсон залишив компанію: йому потрібно було піклуватися про хвору матір, і він уже дещо розчарувався в Маску і його проекті розробки Model X.
Зараз Роулінсон керує стартапом Lucid Motors, яка виробляє електромобілі в Ньюарку, штат Каліфорнія. Lucid Motors отримали $1,3 млрд від Саудівської Аравії і цієї весни планують почати поставки розкішних електроседанов Air, що здатні проїхати понад 800 км на одній зарядці і коштують $169 тис. «Я не конкурую з продуктом Tesla. Я змагаюся з Mercedes-Benz», — каже Роулінсон.
Читайте також: Уоррен Баффет позбувся золота
Джей Бі Страубель
Співзасновник і генеральний директор Redwood Materials
Як і Маск, Страубель був співзасновником Tesla. Він обіймав посаду технічного директора з перших днів компанії до 2019 року. Його давня мрія полягала в тому, щоб виробляти електромобілі і знижувати забруднення атмосфери вуглекислим газом.
Тепер його стартап Redwood Materials займається переробкою акумуляторів, щоб літій, кобальт і нікель з використаних акумуляторів автомобілів Tesla та інших виробників не потрапляли на звалища.
У вересні 2020 року компанія з Карсон-Сіті, штат Невада, оголосила, що привернула від інвесторів $40 млн і почала працювати над проектами з переробки з Panasonic і Amazon. «Щоб боротися зі змінами клімату, ми повинні усунути вплив наших продуктів на навколишнє середовище», — заявив Страубель під час збору коштів.
Якщо припустити, що Страубель зберіг частку в Tesla і врахувати акції, які він отримав як член ради директорів виробника акумуляторів QuantumScape, в якого інвестував Білл Гейтс, то статок колишнього топ-менеджера Tesla можна оцінити в $1 млрд, підрахував Forbes.