Ліквідність підніме ринок IPO
Зараз цінні папери більшості вітчизняних компаній низьколіквідні. Багато з емітентів у вільний обіг випустили лише до 5% від загального обсягу акцій, через що такі інструменти зовсім не популярні серед широкого кола інвесторів.
Пожвавити ситуацію могли б IPO (коли компанія вперше виходить на ринок і пропонує свої акції охочим — ред.) від цікавих і перспективних компаній. Цей інструмент здатен зацікавити різні категорії інвесторів: від фізосіб до інституційних інвесторів.
Щоб ця ситуація стала реальністю, потрібно, з одного боку, щоб такі компанії були, а з іншого — щоб вони хотіли випускати акції. І якщо успішні бізнеси, у які мріють вкластися інвестори, в Україні є (найяскравіший приклад — «Нова пошта»), то бажання у таких фірм і підприємств зазвичай небагато.
Читайте також: Як купити акції Apple і Tesla в Україні
Чому українські компанії не виходять на фондовий ринок
Акціонування — палиця з двома кінцями. Воно сприяє зростанню емітента та його ресурсів, але власники втрачають частину контролю над підприємством. Тому, якщо компанія не має проблем із нестачею коштів, випуск акцій її, найімовірніше, не зацікавить.
Ще один фактор, який гальмує вихід компаній на IPO, — банальне незнання зі сторони менеджменту про таку можливість або нерозуміння всіх супутніх вигод. Через це регуляторам та інвестиційним компаніям потрібно займатися просвітницькою роботою.
Деякі вітчизняні компанії проходять процедуру IPO на закордонних біржах. Через це гальмується розвиток національного фондового ринку та прискорюється відтік капіталу з країни.
Читайте також: Шмигаль: фондовий ринок запускатимуть паралельно з другим рівнем накопичувальної пенсійної системи
Першопрохідці є
Сьогодні Україна може похвалитися двома компаніями, які розмістили свої акції на IPO всередині країни.
Перше IPO в Україні провів виробник соків ВАТ «Вінніфрут». З 2000 до 2002 рр. компанія успішно розмістила три випуски акцій на біржі ПФТС. Вперше в історії України було залучено понад 64 млн грн на відкритому ринку.
Друге IPO почалося зовсім недавно, 12 квітня поточного року. Емітентом виступив футбольний клуб «Верес», біржовим майданчиком — знову ПФТС. Однак варто зазначити, що це розміщення має скоріше іміджевий характер.
Без перебільшення скажемо, що фондовий ринок і перспективні компанії України потребують один одного. Це відмінний спосіб розвитку емітентів та української економіки. Наскільки швидко акціонування на національних майданчиках стане нормою вітчизняного корпоративного сектора покаже час.
Читайте також: Українська біржа ПФТС розпочала торгівлю акціями Microsoft, Tesla, AMD, Netflix, Facebook та Visa