Як регулятори звернули увагу на гейміфікацію
Додатки американських брокерів, насамперед Robinhood, що скоротили шлях до біржі до одного кліку, привернули увагу медіа, а потім і регуляторів минулого року.
У грудні 2020-го регулятор американського штату Массачусетс, який відповідає за цінні папери, подав скаргу на Robinhood, в якій говорилося, що онлайн-брокер використав «гейміфікацію», щоб утримувати користувачів та спонукати їх використовувати програму. У документі розповідалося, як один користувач Robinhood без досвіду інвестування здійснив за півроку 12,7 тисяч угод.
«Найгірший аспект їхньої діяльності — гейміфікація ідеї інвестування, — заявив CNBC держсекретар Массачусетсу Вільям Гелвін. — Ця компанія поводилася безвідповідально до своїх інвесторів». Robinhood зі звинуваченнями не погодилася.
На початку січня клієнти Robinhood уславилися на весь світ. Акції роздрібної мережі з продажу ігор та ігрових приставок GameStop, які ще на початку січня 2021 року коштували $17, до кінця місяця подорожчали більш ніж у 20 разів через скоординовані покупки роздрібними інвесторами.
Великі хедж-фонди, що ставили проти GameStop, зазнали значних збитків. Один із таких фондів — лондонський White Square Capital — у червні закрився. За інформацією Financial Times, його збитки виражалися у двозначних відсотках.
Пізніше приватні інвестори почали скуповувати інші акції з великою кількістю відкритих коротких позицій. Robinhood навіть довелося запровадити тимчасові обмеження на торгівлю ними.
Комісія з цінних паперів та бірж (SEC) у лютому розпочала розслідування цього інциденту. У травні голова комісії Гері Генслер, виступаючи перед комітетом Конгресу з фінансових ринків, виділив сім факторів, які відіграли ключову роль у ситуації з «мемними» акціями. Один із них — гейміфікація.
Генслер зазначив, що чіткого визначення гейміфікації немає, але він має на увазі «використання характерних для ігор елементів — очок, нагород, таблиць лідерів, бонусів та змагань — для більшого залучення клієнтів». Крім безпосередньо гейміфікації, голова SEC виділив й інші практики, які можуть впливати на інвесторів:
- поведінкові підказки (behavioral prompts), такі як push-повідомлення, які спонукають користувача повертатися у додаток;
- соціальна торгівля та копіювання, які дозволяють користувачам стежити за чужими угодами та повторювати їх;
- диференційований маркетинг, що дозволяє по-різному взаємодіяти з різними сегментами клієнтів.
За словами Генслера, все це активно застосовується і в інших сервісах — від стрімінгових платформ до фітнес-трекерів, але там користувачі не ризикують втратити гроші. Багато з цих функцій спонукають інвесторів частіше торгувати, що, як свідчать дослідження, призводить до нижчої дохідності для середньостатистичного трейдера, — заявив голова SEC.
У серпні SEC оголосила збір інформації та «суспільних» коментарів про такі практики цифрового залучення (digital engagement practices). Комісія планує використовувати їх в оцінці чинного регулювання. На запит SEC відгукнулися приватні інвестори, чиновники, університети та фінансові компанії.
Читайте також: Куди інвестують Ді Капріо, Бекхем та інші зіркові постаті
Чи є користь від гейміфікації
Гейміфікація допомагає людям впоратися з перешкодами на шляху довгострокового інвестиційного планування та стимулювати їх заощаджувати, — вважає голова управління капіталом та активами EY Майк Лі. Простіше кажучи, вона дозволяє спростити складне, наприклад, пояснити такі поняття, як ризик, винагорода або складні відсотки, зміст яких фінансовим компаніям часто важко передати своїм клієнтам.
Але цей процес має й інший бік. Як зазначав Генслер, гейміфікація спонукає інвесторів частіше торгувати, що може призвести до збитків. Професор фінансів Каліфорнійського університету Бред Барбер ще у 2000 році провів дослідження та з'ясував, що приватні інвестори, які часто торгують, сильно втрачають дохідність, порівнюючи з ринком — 11,4% річних проти 17,9%.
Через 20 років Барбер досліджував поведінку користувачів Robinhood. Його робота показала, що поєднання спрощеної подачі інформації, у тому числі за допомогою різних списків акцій, і недосвідченості інвесторів призводить до того, що інвестори-початківці частіше купують акції, які привертають до себе більше уваги. В результаті торгівля користувачів Robinhood більше сконцентрована в одних паперах, ніж серед приватних інвесторів.
Така стадна торгівля зазвичай тягне за собою негативну дохідність. Верхні 0,5% найпопулярніших акцій, які користувачі Robinhood купують щодня, протягом наступного місяця після покупки приносять середню дохідність приблизно -5%. Середня дохідність інвестицій, що супроводжувалися найбільшим стадним ефектом, становить -20%.
Одне з останніх досліджень, проведене Лабораторією експериментальної та поведінкової економіки ВШЕ та Університетом Торонто, показало, що торгівля на гейміфікованій платформі підвищує толерантність до ризику у приватних інвесторів. Цей взаємозв'язок особливо великий для ризикових активів, таких як деривативи та криптовалюти, і сильніше проявляється на особливо вразливих групах — недосвідчених трейдерах із низькою фінансовою грамотністю. Експеримент проводився з понад 600 учасниками, які торгували на двох платформах. Одна з них передбачала елементи гейміфікації: наприклад, бейджі за певні досягнення та повідомлення із заохоченнями.
Крім того, гейміфікація згладжує межу між азартними іграми та інвестиціями, яка і раніше була рухливою, вважають деякі експерти. На початку пандемії, коли не проходили спортивні ігри та стрибки, деякі азартні гравці почали займатися біржовою торгівлею, яка приносила їм таке ж задоволення, — розповіла Financial Times Феліція Грондін, виконавчий директор Ради з проблеми ігроманії штату Нью-Джерсі. За її словами, кількість пов'язаних із денною торгівлею дзвінків, що надходять на їхню гарячу лінію, зросла на 50%, хоча їхня кількість була невеликою, порівнюючи з лотереями або ставками на спорт.
Читайте також: 5 основних ризиків, які можуть відправити фондовий ринок у нокдаун