Захист від інфляції
Все більше поляків вкладають свої заощадження в облігації.
«У вересні ми продали ощадні облігації загальною вартістю 2 653 млн злотих», — повідомило Міністерство фінансів Польщі 17 жовтня.
Це велика сума, але очевидно менша, ніж місяцем раніше. У серпні поляки придбали казначейські зобов’язання на понад 6 млрд злотих.
Інструментами, які купували найчастіше, були чотирирічні облігації. Індивідуальні покупці витратили на покупку 1 227,7 млн злотих (46% від загального обсягу продажів). Також популярними були річні облігації (23%).
Які ще облігації купують поляки:
- тримісячні (OTS1222) — 192,1 млн злотих,
- річні (ROR0923) — 620,5 млн злотих,
- дворічні (DOR0924) — 196,2 млн злотих,
- трирічні (TOS0925) — 67,9 млн злотих,
- чотирирічні (COI0926) — 1 227,7 млн злотих,
- десятирічні (EDO0932) — 311,7 млн злотих.
До того ж, 37 мільйонів злотих поляки вклали на придбання сімейних облігацій, призначених для бенефіціарів програми Родина 500+.
«У вересні продаж казначейських облігацій склав 2,6 млрд злотих, із яких 46% були чотирирічними, відсоткова ставка яких, починаючи з другого відсоткового періоду, визначається на основі рівня інфляції», — прокоментував Себастьян Скуза, державний секретар Міністерства фінансів.
Причина популярності польських облігацій полягає, зокрема, у їхній дохідності. Так, найпопулярніші чотирирічні цінні папери пропонують під 8,796%, однорічні — 8,326%. Це більше ніж можна заробити на банківських депозитах, дохідність яких коливається в межах 7% річних.
До речі, в Україні, з врахуванням початку підвищення дохідності ОВДП, можливий подібний розвиток ситуації.
Читайте також: Як зберегти заощадження під час війни
На чому заощаджують поляки
Інфляція змушує не лише вигадувати рішення, як вберегти свої заощадження, а й як зменшити свої витрати. За даними Інституту дослідження соціальних змін у Польщі, поляки через високі ціни найчастіше відмовляються від відвідування ресторанів, розваг і культурних заходів. Більшість купує лише найнеобхідніші речі, користується знижками та акціями.
- Майже 50% респондентів заявляють, що намагаються купувати лише те, що їм справді необхідно.
- Кожен п'ятий респондент зазначив, що робить покупки лише в тих магазинах, де ціни найнижчі.
- Кожен третій респондент вирішує відмовитися від покупки певних товарів.
- Кожна третя жінка також вирішує придбати дешевші альтернативні товари, а кожна п'ята шукає знижки в Інтернеті.
- Представники найстаршої групи поляків (70+) намагаються купувати лише необхідні продукти.
- Не тільки пенсіонери, а й жителі міст із населенням до 20 тис. намагаються купувати лише найважливіші продукти.
- 65 % респондентів без доходу частіше шукають акцій і знижок.
- 1/3 тих, хто заробляє 3500−4500 злотих, відмовляються лише від деяких покупок.
- Кожен другий респондент серед найбагатших робить такі ж покупки, як раніше.