На думку Кругмана, важко пояснити величезну оцінку, яку ринок надав Tesla перед падінням, або навіть її поточну вартість. Зрештою, щоб бути такою цінною, Tesla мала б не тільки отримувати величезний прибуток протягом декількох років. Вона мала б дати покупцям та інвесторам впевненість у тому, що це триватиме багато років.

Чому у Apple та Microsoft вийшло

Деякі технологічні компанії справді стають машинами для заробляння грошей у довгостроковій перспективі. Apple та Microsoft, як і раніше, очолюють список найприбутковіших корпорацій США майже через чотири десятиліття після появи персональних комп'ютерів.

І Apple, і Microsoft виграють від сильних мережевих зовнішніх ефектів — грубо кажучи, кожен використовує свої продукти, тому що решта використовують їхні продукти.

У випадку з Microsoft історія полягала в тому, що підприємства продовжували купувати програмне забезпечення компанії, навіть коли її багато хто критикував. Купували просто тому, що це було тим, що вони вже використовували і до чого звикли, — наприклад, такі продукти, як Word та Excel.

Читайте також: Все, що потрібно знати про Alphabet: чому Волл-стріт досі ставить на компанію, що падає

Можливо, це було не дуже добре, але всі в даній компанії та інших компаніях, з якими вона співпрацювала, були налаштовані на використання цих продуктів, у них були ІТ-відділи, які знали, як з ними працювати тощо.

Історія Apple відрізняється — вона більше про окремих користувачів, ніж про установи, більше про фізичні продукти, ніж про програмне забезпечення. І Apple вважалася крутою, на відміну від Microsoft. Але на рівні економіки вони схожі.

Подібні історії можна розповісти і про декілька інших компаній, такі як Amazon, із їхньою інфраструктурою дистрибуції.

Ми більш-менш розуміємо міцність домінування Apple та Microsoft, і важко зрозуміти, як Tesla коли-небудь могла досягти чогось схожого, хоч би яким блискучим не було її лідерство.

Читайте також: Google, Amazon, Oracle та Microsoft уклали з Пентагоном хмарну угоду на суму до $9 мільярдів

Питання в тому, де потужні мережеві зовнішні ефекти у бізнесі електромобілів?

У чому «фішка» електромобілів та Tesla

Електромобілі цілком можуть стати майбутнім персонального транспорту. Насправді, так і має бути, оскільки електрифікація всього, що працює на відновлюваних джерелах енергії, — єдиний реальний спосіб уникнути кліматичної катастрофи.

Але важко зрозуміти, що дасть Tesla довгостроковий доступ до бізнесу електромобілів.
Урок Apple та Microsoft полягає в тому, що для того, щоб бути надзвичайно прибутковою у довгостроковій перспективі, технологічна компанія має зайняти ринкову позицію, яка збережеться, навіть коли настане час, як це завжди буває, коли люди вже будуть далеко не в захваті від її продуктів.

Читайте також: Tesla VS традиційні автовиробники: чому їх не можна порівнювати

Що ж зробило б це можливим для Tesla? Наприклад, спеціальні зарядні пристрої, які були б єдиними широко доступними. Або якби Tesla були єдиними електромобілями, які механіки знали, як лагодити.

Однак, із переходом великих автовиробників на ринок електромобілів можливість існування світу, в якому це було б можливо, вже зникла.
Коротко кажучи, виробництво електромобілів просто не схоже на мережевий бізнес.
Що повертає нас до питання про те, чому Tesla коли-небудь коштувала так багато.

Бренд та легенди

Кругман каже, що, мабуть, відповідь полягає в тому, що інвестори закохалися в сюжетну лінію про блискучого, крутого новатора.

Донедавна сам Маск вважався крутим хлопцем. І крутим у футуристичному значенні: його компанія відправляє ракети до космосу; він був разом із популярною співачкою, яка випустила альбом, натхненний науково-фантастичним романом «Дюна».

Читайте також: На чому Баффет робить гроші, коли падають ринки

Що означало купити машину, яку випускає така людина? Це розкішна машина, але існують й інші розкішні машини. Що особливого у Tesla, так це те, що це електричний розкішний автомобіль із нульовим рівнем викидів, що претендує на блискучу подорож до стійкого майбутнього.

Багато людей, насправді, використовують свої автомобілі, щоб символізувати свій статус — ба більше, свою ідентичність, продемонструвати свої цінності, а також своє багатство.

Хто купує Тесла

Багатих лібералів частково привабив образ Ілона Маска, що сприймається ними як модерновий та успішний персонаж.

Кругман посилається на людину, яка пише під ніком Invictus, який використовував дані штату Нью-Йорк, щоб порівняти політичні погляди на рівні округів із реєстрацією Tesla. А також на Чарльза Габа, фундатора ACASignups.net. Габа, прихильник аналізу даних, відомий багатьом користувачам Twitter, зокрема, тим, що скорелював дані про політичні погляди американців та їх статус вакцинації, припустив, хто міг би купувати собі таке авто.

Кругман також наводить дані опитувань і зіставляє їх із даними Invictus на прикладі двох місць: округу Стьюбен, дуже «трампового» району на південний схід від Буффало, і округу Вестчестер, багатого і дуже «демократичного» передмістя Нью-Йорка. У Вестчестері багато Tesla, а в Стьюбені їх майже немає. Тож Tesla — це бренд, клієнтська база якого, здебільшого, складається з багатих культурних лібералів.

Читайте також: Доки Маск зайнятий Twitter, покупці відмовляються від Tesla

Враховуючи все це, публічне прийняття Маском теорій змови MAGA, пише Кругман, є неймовірно поганим маркетинговим ходом, практично призначеним для того, щоб відштовхнути його основних покупців. Навіщо?

В історії Tesla є паралель із біткоїном. Незважаючи на багаторічні зусилля, нікому ще не вдалося знайти якесь серйозне застосування криптовалюті, окрім відмивання грошей. Але ціни, проте, підскочили через ажіотаж і, як і раніше, підтримуються групою закоренілих істинних віруючих. Щось подібне, мабуть, сталося і з Tesla, хоча компанія справді робить корисні речі.

Читайте також: Маск вирішив взяти участь у виборах: на кого він зробив ставку

Tesla, ймовірно, зрештою приречена на падіння, навіть якби Маск і був тим, ким його уявляли його шанувальники, оскільки економіка бізнесу електромобілів просто не сприяє довгостроковому пануванню на ринку.

Але Маск, можливо, зміг би відтермінувати день розплати, принаймні, на якийсь час, якби йому вдалося ще трохи приховувати своє справжнє обличчя від своїх найкращих клієнтів.