Скільки могли б заробити перші акціонери
The Coca-Cola Company (KO) — одна з небагатьох компаній, яка здатна зробити своїх акціонеров мільйонерами. Точніше тих, хто придбав її акції під час першого розміщення у 1919 році, коли один цінний папір коштував $40. Із того часу відбулось 11 дроблень цих цінних паперів. В результаті 1 тодішня акція нині перетворилась на 9 216. Їхня загальна вартість становить $575 тис. Якби інвестор всі дивіденди, отримані від Coca-Cola за ці роки, реінвестував у цю ж компанію, його капітал перевищив би $10 млн.
Це стало можливим завдяки дивідендній політиці компанії. Минулого місяця вона знову збільшила квартальні виплати на акцію (до $0,44) і увійшла до еліти клубу дивідендних королів (акції зі зростанням дивідендів не менше ніж 50 років поспіль відомі як дивідендні королі). Станом на початок 2022 року до нього входили акції 39 компаній, але лише 11 із них показали зростання виплат не менше 60 років поспіль, серед них і Coca-Cola.
Наразі дивіденди Coca-Cola становлять 2,76% від вартості акції. Це приблизно вдвічі більше, ніж в середньому платять компанії з індексу S&P 500.
Особливу увагу акції Coca-Cola привертають в умовах економічних потрясінь, на кшталт нинішніх. Якщо минулі два роки бал правив технологічний сектор, то тепер прийшла черга компаній «вартості». В тому числі і Coca-Cola. Чому інвестори віддають перевагу її акціям в очікуванні підвищення ставки ФРС і згортання ультрам'якої політики, та що дозволяє компанії зараз випереджати широкий індекс?
Як побудовано бізнес: скільки у світі Coca-Cola
Coca-Cola — найбільший у світі виробник та дистриб'ютор напоїв зі штаб-квартирою в Атланті, США.
Творцем концентрованої основи Coca-Cola вважається фармацевт Джон Пембертон, який у 1886 році представив оригінальний напій загадкового складу. Якщо на початку кар'єри він міг продати 9 склянок напою на день, то зараз компанія продає понад 1,9 млрд порцій щодня.
Рецепт напою — один із секретів, що найбільше охороняються, в історії американського бізнесу. На упаковках продукту перераховані основні інгредієнти, але склад рослинних компонентів навмисно змінено.
В XIX сторіччі бізнес компанії було побудовано так: Coca-Cola виготовляла концентрати і займалась маркетингом та просуванням напоїв. Власне ж самі напої (розбавляння концентрату водою) виготовляли незалежні партнери.
У 80-х роках минулого сторіччя корпорація почала викуповувати своїх партнерів, або принаймні частку в них, щоб заробляти ще й безпосередньо на продажі напоїв у пляшках.
Як влаштований цей бізнес, можемо розглянути на прикладі України. Український завод Coca-Cola, що розташований у Київській області, належить «Кока Кола Беверіджиз Україна Лімітед», яка є філією грецької компанії Coca-Cola HBC.
Зі свого боку, Coca-Cola HBC — один із найбільших розливників напоїв у світі. Окрім України та Греції, він працює на ринках ще 27 країн. Зокрема, у Польщі, Болгарії, Італії, Ірландії, Нігерії та Єгипті.
Акції Coca-Cola HBC торгуються на фондовому ринку і більшість належить приватним особам та інвестиційним фондам. Серед акціонерів розливника і безпосередньо Coca-Cola Company, що тримає 23,2% його акцій.
Також в Україні зареєстрована ще одна компанія — «Кока-Кола Україна Лімітед». Це дочірнє підприємство безпосередньо Coca-Cola Company, воно відповідає за аналітику ринку, маркетинг та контроль якості продукції.
Якщо говорити спрощено, Coca-Cola Company має надати концентрати і створити рекламу, яка стимулює споживачів купувати фірмові напої. А регіональний партнер відповідає безпосередньо за розлив напоїв на заводі та їхню доставку роздрібним продавцям.
Приблизно так само корпорація працює у всьому світі. Деякі підрозділи з розливу напоїв повністю належать корпорації. Зокрема, в США, Канаді, Філіпінах, Бангладеші. Деякі компанії, що займаються розливом, повністю незалежні, як от, наприклад, у Японії, Південній Кореї, Китаї. У більшості ж випадків, як в Україні, Coca-Cola Company належить частина акцій свого партнера.
Читайте також: Tesla хоче провести спліт акцій і роздати їх акціонерам у вигляді дивідендів
Саме через складність організації роботи корпорації, не можна однозначно сказати чи пішла Coca-Cola з ринку Росії після початку війни. Напої в РФ розливає «Кока-Кола Эйч Бі Сі Євразія», яка належить тій самій Coca-Cola HBC, що й українське відділення. Свої заводи ця компанія не зачиняє. А ось Coca-Cola Company, яка займається маркетингом, PФ все ж таки залишає.
Що робить компанія: тільки напої та трішки кіно
Основна цінність Coca-Cola — бренди та рецепти напоїв. На початок 2021 року до її портфелю входили близько 500 різноманітних напоїв. Три із них (Coca-Cola, Diet Coke та Dr Pepper) — у п’ятірці найпопулярніших газованих напоїв.
До десятки найпопулярніших напоїв входять Sprite, Coke Zero та Fanta. Представлена компанія в 200 країнах і щоденно продає близько 2 млрд порцій напоїв.
Та більшість із 500 брендів вже давно перетворилась на валізу без ручки. Адже на половину портфелю припадало лише 2% доходів. Тому компанія обрала стратегію зменшення кількості напоїв та вирішила припинити випуск близько 200 з них, щоб сконцентруватись на флагманах. Серед брендів, від яких відмовились, — кокосова вода Zico, соки Odwalla, та напій з листям стевії Coke Life.
Розширюється компанія, купуючи своїх конкурентів або заходячи до їхнього капіталу. Останнє допомагає спільно просувати торгівельні марки та виводити їх на нові ринки. Серед значних угод останнього десятиліття — придбання виробника чаю в пляшках Honest Tea, бренду мексиканської газованої води Topo Chico та одного з найстаріших американських напоїв Moxie. Coca-Cola також стала міноритарним акціонером виробника енергетиків Monster Beverage та соків Suja Life.
Найнезвичніша інвестиція останніх років — придбання за $4,9 млрд мережі кав’ярень Costa Coffee у 2018 році. Причиною цього в компанії назвали бажання вийти на ринок гарячих напоїв. Тим паче, що споживання кави у світі зростає щорічно приблизно на 6%.
Експериментує компанія і з виходом на ринок алкогольної продукції. Декілька років тому вона випустила свій перший алкогольний напій в Японії. Це була суто регіональна і, радше, експериментальна історія. А наприкінці минулого року в корпорації вийшли з новими брендами на глобальний ринок. Декілька слабоалкогольних напоїв компанія розробила спільно з виробником пива Constellation Brands (відомий під брендом Corona).
Незважаючи на масштаби діяльності, компанія залишається виробником саме напоїв. У портфелі Coca-Cola є ще молочна продукція, але її вага незначна. Цим корпорація відрізняється від свого традиційного суперника PepsiCo, який випускає великий перелік харчових продуктів, зокрема, чіпси, макарони, рис, дитяче харчування, великий перелік молочної продукції тощо.
Єдиний випадок нестатарних інвестицій корпорації — купівля ще у 80-х кіностудії Columbia Pictures. Справи з нею не заладились і вже за 8 років її перепродали Sony. Більше подібних експериментів Coca-Cola не робила. Але до її активу можна записати «Мисливців за привидами» та «Малюка-каратиста».
Фінансові показники: краще, ніж до пандемії, і більше, ніж у PepsiCo
Корпорація важко пережила 2020 рік: її фінансові показники впали через зниження продажів у кафе і ресторанах. Однак за підсумками 2021 р. продажі «поза домом» вже перевищили показники 2019 р.
Допандемічний рівень перевищили і загальні доходи. Якщо у 2019 р. вони становили $37,3 млрд, то минулого року сягнули $38,7 млрд, прибутки корпорації зросли з $8,9 млрд до $9,77 млрд.
Читайте також: Інвестиції під обстрілами: у що тепер вкладають гроші українці та чому подвоїли купівлю «крипти»
Після пандемії відновлюється весь сектор, але у Coca-Cola це виходить краще, ніж у конкурентів. Так, органічні продажі Coca-Cola Company за рік зросли на 16%, а відповідні показники PepsiCo — на 13%. У Coca-Cola очікують на зростання продажів цього року ще на 8%.
Ризики компанії: ціни, цукор, тара
Майбутнє Coca-Cola Company не можна вважати безхмарним: компанія зіткнулася із низкою викликів, від подолання яких залежатиме її фінансове благополуччя.
Інфляція
Насамперед — це глобальне підвищення цін. Зокрема, у США річна інфляція вже сягнула 7,5%. Компанія поки що не наважується дзеркально підвищувати ціни. Тому її операційна маржа вже впала з 27,3% до 22,1% через зростання витрат на транспортування, зарплати працівників, а також на алюміній та скло, що необхідні для упаковки. Поки що компанія лише частково переклала ці витрати на споживача: за рік вартість продукції зросла на 6%.
Споживання цукру
Це не нова проблема. ВООЗ настирливо рекомендує знижувати споживання цукру. А напої Coca-Cola не належать до здорової їжі.
«Споживачі все частіше ведуть здоровий спосіб життя та уникають продуктів із шкідливими для здоров'я інгредієнтами. Зростання турботи про своє здоров'я може знизити продажі та прибуток компанії, оскільки клієнти переходять на здоровіші варіанти, які пропонують конкуренти», — пояснює керуючий активами, інвестор, Chief Investment Officer в Multi Invest Михайло Пацан.
Читайте також: Шахрайство з криптовалютою: 4 нові схеми, що появилися під час війни
Уряди деяких країн вже ввели податки на солодкі газовані напої. Такі стягнення існують в 65 країнах і їхній список регулярно розширюється. Минулого року таку ідею висували і вітчизняні депутати.
Використання пластику
Корпорація отримує закиди у забрудненні довкілля, адже щорічно використовує до 100 млрд пластикових пляшок. Тиск екологів змушує Coca-Cola шукати шляхи вирішення цієї проблеми. Зокрема, компанія експериментує із паперовими пляшками, збільшує обсяги використання переробленого пластику і покращує свій імідж, фінансуючи ініціативи з переробки сміття.
Однак справжні проблеми на компанію чекають, якщо у світі почнуть забороняти або обмежувати пластикові пляшки, на кшталт заборони і обмеження використовавання одноразових пакетів. Повноцінної альтернативи нинішній тарі у Coca-Cola немає.
Сильні сторони Coca-Cola
Розширення ринкової долі
Може здатись, що Coca-Cola переживає кризу росту. Однак можливості розширювати свою ринкову долю у компанії є: річний дохід корпорації становить близько $39 млрд, а весь світовий ринок напоїв оцінюється у $1,5 трлн.
Звісно, тут мова про всі напої, зокрема, чай, каву, молоко, енергетики, воду. Не у всіх цих сферах корпорація представлена або має суттєву долю. Однак такі обсяги ринку відкривають перед нею перспективи. До того ж, якщо говорити виключно про сектор холодних напоїв, то тут в країнах, що розвиваються, Coca-Cola завоювала лише 16% ринку.
Збільшувати продажі компанії дозволяє креативний підхід до просування своєї продукції.
Серед нещодавніх знахідок — лімітована серія Coca-Cola Starlight зі смаком, що нагадує «споглядання зірок біля вогнища» та «викликає відчуття холодної подорожі до космосу». Останній витвір креативного відділу — Coca-Cola Byte зі смаком пікселів. Поки що напій суто віртуальний і доступний лише в грі Fortnite Creative. Та незабаром він з'явиться у продажі і в справжніх магазинах.
Ефективна бізнес-модель
Компанія працює по новій бізнес-моделі, яка є менш схильною до зовнішніх ризиків. Якщо раніше Coca-Cola володіла заводами з розливу, що приносило велику виручку та чималі витрати на їх утримання, то зараз продає франшизу на розлив.
Нова політика знижує рівень загального виторгу, але при цьому маржинальність бізнесу значно збільшується. Крім того, Coca-Cola купує компанії, які займаються бутилюванням, що робить її більш диверсифікованою.
Що буде з акціями
На момент написання статті акції Coca-Cola оцінювались у $62,21. Прогнози міжнародних аналітиків переважно стримано-оптимістичні. Так, додаток для інвестицій Multi Invest зібрав аналітичні оцінки від 41 компанії. В середньому фахівці вважають, що за рік вартість акцій сягне $67,7. Тобто їхня вартість зросте на 8,8%.
Подібний консенсус-прогноз дає і портал Іnvesting на основі оцінок фахівців 26 компаній. В середньому експерти пророкують зростання акцій за рік на 8,22%.
На думку керівника Exante Україна Володимира Познія, в перспективі до року акції Coca-Cola можуть стати альтернативою паперам техкомпаній, які можуть різко піти донизу.
Із довгостроковими інвестиціями все складніше. «Це хороший бізнес, але в довгостроковій перспективі він недотягує до показників ринку загалом. Коли завершиться період жорсткої боротьби з інфляцією та все різкіших прогнозів швидкого підвищення ставок, ринки можуть стати на міцну основу і тоді Coca-Cola знову вийде з числа сильних претендентів на місце в диверсифікованому портфелі», — вважає Володимир Позній.
Читайте також: Що сталося з акціями компаній, що пішли з Росії
На думку Михайла Пацана, компанія може бути цікава для довгострокових інвесторів, але не зараз — треба підхоплювати акції на корекції. «Компанія цікава для покупки за ціною $50−55. За такої вартості вона приноситиме близько 3,5% річних у вигляді дивідендів зі щоквартальними виплатами, а також матиме потенціал подальшого зростання», — пояснює Chief Investment Officer в Multi Invest. Зараз же виробник напоїв переоцінений.
Так само радить чекати на просідання ціни трейдер групи ICU Віталій Сівач.
«На довгостроковій перспективі це хороша акція. Coca-Cola — це захисна акція з низькою волатильністю. Її потрібно мати в портфелі тим, хто має довгострокові гроші, наприклад, як пенсійні накопичення з горизонтом інвестування на 5−10 років. Ціна на акцію дуже швидко не виросте. З іншого боку, ціна сильно й не впаде, коли почнеться наступна рецесія», — зазначає він.
Оптимістичніше на компанію дивиться інвестиційний експерт Фрідом Фінанс Україна Руслан Демус. На його думку, ціна акцій компанії вже цього нестабільного року може зрости на 10%. «У довгостроковій перспективі акції також можуть бути цікавими для покупки, оскільки учасники ринку вважають оцінку Coca-Cola переконливою на поточному рівні акцій, а зростання річного прибутку до 2023 фінансового року та в наступні роки прогнозується на рівні 12%», — розповів експерт «Мінфіну».
Читайте також: Купити акції Apple: все, що потрібно знати про компанію, її плани та ціну паперів
Серед фахівців, з якими поспілкувалась редакція, найоптимістичніше на перспективи Coca-Cola дивиться аналітик компанії Esperio Олександр Болтян. На його думку, потенціал зростання вартості компанії становить майже 30%. Серед факторів, які, на його думку, сприятимуть зростанню ціни, — збільшення доходів від продажу напоїв у ресторанах, адже цей сегмент зараз активно зростає.