Страхові ризики
Страхування (зокрема літаків) — це прийняття рішень на підставі оцінки ризиків. Більші ризики — вища вартість страхових платежів, аж до божевільних у країні, що воює.
До неспокійних країн теж літають — Турецькі Авіалінії аж бігом літають і в Сомалі, і в Кабул, і в Мазарі Шаріф, і скрізь, де тільки можна: в Ірак, і в Ефіопію (де реально війна з танками, а не «можливо щось трапиться», як у нас).
Якщо в країні, у якій не сталося нічого, авіаційні страховки навіть не просто підвищують, а зупиняють повністю, і говорять про повну відмову британських страховиків страхувати авіа в Україну, то, напевно, це не про оцінку ризиків, а про політичне рішення.
Хіба ризик у Аддіс-Абебі чи Могадішо нижчий, ніж у Львові чи Івано-Франківську? Ризики у Кошиці нижчі, ніж в Ужгороді, до якого ближче, ніж від Борисполя до Борщагівки?
Очевидно, що ніхто точно не прораховував ризики, а прийняте рішення, яке мінімально коштує для британців та американців, і в той же час максимально розганяє паніку (нагадаю, найбільші світові авіастраховики саме британські, і всі наші бусіни («Бусін» — компанія з авіаційного страхування, — ред.) та інші перестраховуються у британців).
Цілком очевидно, що ризики в аеропортах Суми, Дніпропетровськ і Харків сильно відрізняються від ризиків у Львові або Ужгороді, до яких вкрай складно дістати хоч С300-С400, хоч фізично солдатам на БТР, але рішення поки що приймаються щодо всієї України, що дуже не користь того ж таки Львова.
Просто, з організаційного погляду залишити Львів, як точку вивезення та зв'язку України зі світом, було б розумно та відповідально, і залишається сподіватися на те, що рішення, найімовірніше, прийматимуться не такі, щоб посіяти максимальну паніку та викликати максимальний міжнародний шум.
Читайте також: Мінінфраструктури: аеропорт Бориспіль продовжує працювати у штатному режимі. Пасажирам рекомендують наперед з'ясовувати статус рейсів
Захмарні ціни
Найімовірніше, рішення щодо страховок прийматимуть сьогодні ввечері — завтра вранці, і ми досить швидко побачимо, хочуть максимальної паніки чи справді зважили ризики та відреагували адекватно на ситуацію.
Ми всі сподіваємося, що завтра всі причетні, і насамперед міжнародні страхові компанії, зваживши всі за і проти, не вноситимуть обмежень (або хоча б значних обмежень) у страхове покриття авіакомпаній, що літають в Україну.
При цьому, зрозуміло, що авіакомпанії, особливо європейські, будуть змушені реагувати закриттям рейсів в Україну, але вони лише реагуватимуть на рішення британських та американських страховиків.
Я вже проходив подібну ситуацію в Грузії у 2008 році, коли страхові платежі підвищили до 30К доларів за рейс — зауважте, не зупинили страховки, а підвищили до небес.
Авіакомпанії, відставивши убік літаки, власники яких були проти польотів до Грузії, успішно виконали десятки рейсів до Тбілісі та Батумі. За рахунок божевільних цін на страховки квитки злетіли у ціні в рази, але й МАУ, і, насамперед, Аеросвіт, виконали багато рейсів. Залишаючись головними зв'язуючими ланками Грузії зі світом.
Я про що? Про те, що повністю польоти точно не зупинять за жодних умов, але так, частину рейсів, насамперед європейських перевізників, зупинять, але частина точно залишиться.
Усі українські авіакомпанії мають частину літаків у власності, і вони самі прийматимуть рішення — літати чи не літати. І це хоч трохи змусить українців цінувати свої авіакомпанії, саме українські компанії будуть змушені літати навіть тоді, коли багато інших уже зупиняться.
Ціни на перельоти можуть зрости в рази, і навіть у величезні рази, причому це не залежатиме від авіакомпаній — якщо страховка замість 2 тисяч за рейс коштуватиме 50 000 за рейс, то зрозуміло, що квиток не коштуватиме стільки ж.
І головне, поки що ці рішення, як мені здається, не про реальні ризики та реальну загрозу, а скоріше про нагнітання ситуації (бо багато речей робилося б інакше). Тому доки немає причин для паніки навіть близько, дивимося, спостерігаємо і чекаємо, коли це все вгамується.
Читайте також: Стабілізація ситуації на ринку авіаперевезень. Кабмін терміново виділив 16,6 мільярда