Що відбувається з європейською економікою
Зниження прогнозів пов'язане з нападом Росії на Україну, подальшими економічними санкціями та проблемами з постачанням енергоносіїв.
Ціни на продовольство та енергоносії різко зросли, березнева інфляція в єврозоні досягла рекордно високого рівня в 7,5%. Не додає оптимізму і шок пропозиції, викликаний політикою нульового ковіда у Китаї.
ЄЦБ очікує на завершення чистої купівлі активів у рамках Програми купівлі активів APP у третьому кварталі, після чого він матиме можливість розпочати посилення грошово-кредитної політики залежно від економічних перспектив.
Усе це викликає побоювання щодо «стагфляції» — умов низького економічного зростання і високої інфляції — та можливої рецесії.
Що говорять топменеджери
Стефан Хартунг, генеральний директор німецького машинобудівного та технологічного гіганта Bosch, вважає, що поточні процеси сприяють назріванню великої рецесії.
«Через кризу ковіда, з якої ми тільки збираємося вийти, все ще існує попит, що нависає», — вважає він. І хоча у багатьох регіонах світу попит споживачів дещо збільшився, це дуже вдарило по позиціях компанії у Китаї.
Зокрема, Хартунг відзначив споживчий попит на побутову техніку, електроінструменти і транспортні засоби, що зберігається, але припустив, що він зійде нанівець.
«Це означає, що протягом певного часу такий попит зберігатиметься, навіть якщо ми побачимо зростання відсотків і зростання цін, але в якийсь момент часу це буде не тільки кризою пропозиції, а й кризою попиту, і тоді ми точно опинимося в глибокій рецесії», — заявляє Хартунг.
Головний економіст Berenberg Хольгер Шмідінг зазначає, що у найближчій перспективі ризики для економічного зростання в Європі схиляються до зниження.
«Погіршення ситуації з локдаунами у Китаї та обережні споживчі витрати у відповідь на високі ціни на енергоносії та продукти харчування можуть легко спричинити тимчасове скорочення ВВП єврозони у другому кварталі», — вважає експерт.
Хольгер Шмідінг попереджає, що «негайне ембарго на імпорт газу з Росії (що є малоймовірним) може перетворити це на серйознішу рецесію. Якщо ФРС сильно помилиться і відправить США від буму до краху (малоймовірно, але не повністю неможливо), така рецесія може продовжитись до наступного року».
На думку Шмідінга, це поки що не є базовим очікуванням. Єврозона, найімовірніше, вступить у рецесію лише «якщо настане найгірше».
Марк Брансон, президент німецького фінансового регулятора BaFin, заявив, що будь-яка ескалація війни в Україні або подальші перебої з постачанням енергоносіїв можуть створити серйозні ризики для зростання найбільшої економіки Європи. Особливо уразливими є промислові галузі.
«Ми вже бачимо, що у багатьох юрисдикціях, у тому числі і тут, зростання впало приблизно до нуля, і воно вразливе. Воно також вразливе через триваючі потрясіння, що пов'язані з ковідом», — вважає Брансон.
Експерт особливо вказує на інфляцію, з якою потрібно боротися саме зараз, оскільки «це складний для економіки коктейль».
Славомір Крупа, заступник генерального директора Societe Generale, звертає увагу на існуючий складний макроекономічний контекст, який може посилюватись інфляцією та енергетичним шоком. Представник SocGen вказує на ризики остаточного, фундаментального впливу на макроекономіку у вигляді рецесії — це потенційно вплине не тільки на банк, а й на всю систему.
Ола Калленіус, генеральний директор Mercedes-Benz, також говорить про «складне бізнес-середовище» для німецького виробника автомобілів класу «люкс». Він виділяє три різні аспекти:
- дефіцит, що триває, пов'язаний, переважно, з напівпровідниками
- обмеження на постачання у Китаї — найбільшому ринку для компанії, що може вплинути і на ланцюжки поставок у всьому світі
- війна Росії та України.
Ті ж самі причини ускладнюють ведення бізнесу для Volkswagen, — зазначає генеральний директор Герберт Дісс. Вже в першому кварталі компанія зіштовхнулася зі «складними умовами», пов'язаними з ковідом, браком чипів та війною.
Читайте також: ФРС підвищує ставку: чому боротьба з інфляцією у США розкрутить ціни в Україні
Генеральний директор Maersk Сорен Скоу заявив, що найбільша у світі судноплавна компанія також стежить за ризиками рецесії, особливо в США, але не очікує, що вони вийдуть на перший план до кінця 2022 або початку 2023 року.