Скільки не вистачає пального
Отримую масу запитів щодо цінової ситуації на ринку нафтопродуктів, у зв'язку з сезоном активного споживання і нещодавнім підписанням меморандуму між Кабміном і трейдерами. Намагатимуся відповісти всім і відразу, тим паче, ситуація дійсно вимальовується складна.
Проблемних позицій дві — дизельне паливо і зріджений газ. Хоча не все зрозуміло і з бензином. Головна причина — затримка у поставках «Роснафти», на частку якої минулого року припало до 22% ринку зазначених палив. Була надія на швидку заміну Proton Energy, яка продавала ці ресурси з 2016 року, але на сьогодні зрозумілості з новим трейдером немає і, ймовірно, не буде до наступного тижня. Мало того, несподівано зупинився білоруський «Нафтан». Поставки цього заводу в Україні невеликі, основний обсяг йде з Мозиря, але все ж.
На даний момент квітневий баланс за дизельним паливом сходиться за умови поставок морем близько 150 тис. т. Багато це чи мало? Скажу так: за останні шість років такий місячний обсяг був лише одного разу — восени 2019 року.
За зрідженим газом квітневий баланс насилу, але сходиться (а може мені дуже сильно хотілося, щоб він зійшовся). Тонких моментів багато, але шанс пройти квітень більш-менш є.
А ось як ми будемо жити в травні, поки що незрозуміло… Ситуація ускладнюється пізньою весною, активізація польових робіт зміститься як раз на кінець квітня-початок травня, коли може бути нестача ресів.
До невизначеності з «Роснафтою» (170 тис. т) додасться плановий ремонт Мозирського НПЗ. Про нього було повідомлено на початку року і обсяг найбільшого постачальника тим самим зріжеться вдвічі (з 240 до 120 тис. т).
Ще одна жирна вишенька: наприкінці квітня Штати можуть відновити санкції щодо «Нафтана». Самі білоруси коментують цю тему скупо, мовляв, не вперше. Зрозуміло одне, що будь-який контрагент заводу ризикує опинитися під санкціями сам. Коротше, кожен вирішуватиме сам.
Також скажу про те, що до травня запаси дизпалива, яких нібито багато (але скільки ніхто не знає) і які обов'язково допоможуть пройти квітень, вичерпаються. І тепер ринку необхідно буде знайти… 300 тис. т дизпалива (майже 50% балансу) і мінімум 40 тис. т зрідженого газу (25% ринку). Повірте, це багато.
Як поповнити запаси
Щодо дизпалива. Я не знаю, скільки можна привезти через порти, понад 150 тис. т ще не імпортували. У чому нюанс? Прийняти порти можуть і 300, і, напевно, навіть 400 тис. т, але вузьке місце — вивезення залізницею. У напруженому 2019 році «Укрзалізниця» не змогла зробити нічого, хоча постійно працював антикризовий урядовий штаб. З того часу ситуація кращою точно не стала. Думаю, в будь-якому випадку більше 200 тис. т зробити морем не вийде.
Де брати ще 100 тис. т? Близько 30 тис. т могла б дати «Укртатнафта», наростивши переробку на 30%. Тим паче, завод заявляв про готовність перекрити нестачу після зупинки поставок «Роснафти», за що Коломойського обклали, скажімо так, черговою порцією критики. Мовляв, захоплює ринок.
Читайте також: В Україні зросли продажі нових автомобілів. Що обирають українці
Ігор Валерійович, саме час реалізувати ваш підступний план. 170 тис. т «Роснафти» ви, звичайно, не закриєте, але дайте хоч 30 тис. т. І так, всі розраховують не тільки на збільшення переробки, але й на імпортні поставки через ваші порти, до того ж як дизпалива, так і зрідженого газу. Дуже хороший новинний привід для 1+1. Бачу так: Одеса, море, порт. Ви особисто прив'язуєте 80-тисячний (добре, 30-тисячний) танкер з ДП до причальної стінки… Подумайте. А я поки що тремтячою рукою написав вам на травень 110 тис. т ДП з Кременчука і 60 тис. т (2 танкери) імпорту через Одесу.
Чи вдасться нашкребти ще близько 50−70 тис. т або 8−12% балансу? За фактом залишається тільки Росія і Польща з Литвою, але чи буде там вільний обсяг? Можна вже починати шукати. Я поки що не бачу, як це буде. І я поки що не зустрів того, хто б бачив. Звичайно, можливо до середини травня відновляться поставки «Роснафти», але розраховувати на це я б не став.
Що буде з газом
Наш головний експерт з ринку зрідженого газу Артем Куюн говорить, що весь обсяг замістити точно не вдасться. Що це означає для цін? Нічого доброго. Буде зростання.
Брак газу можна закрити бензином. Але знову ж таки, запасів бензину ніхто не тримає, отже, зростання попиту підвищить ціни і на нього. Ну і зовсім незрозуміло, як буде з дизелем.
Всіх цікавить, а на скільки саме ціни можуть зрости. Не беруся прогнозувати. Це неможливо, коли є дефіцит. Влітку 2017 року ціна на зріджений газ зросла з 12 до 17 грн/л через брак всього 10% у балансі. У травні ж вона очевидно буде вищою.
Що робити
Тут дуже доречний нещодавно підписаний меморандум між Кабміном і трейдерами. Головне, що він передбачає, — це щотижневі консультації з поточних питань ринку (а не регулювання цін, як чомусь багато хто вважає). Створювати антикризовий штаб треба вже сьогодні. Як у старі добрі брати листочок А4, ручку і моделювати баланси. Якщо є можливість, треба привезти більше ще в квітні, коли навантаження на порти буде меншим, ніж у піковому травні. Треба бадьорить залізяку, «Нафтогаз», БНК, «Укртатнафту», Ігоря Валерійовича тощо.
Читайте також: Український ринок електромобілів почав набирати обертів
Є хороший шанс підготуватися до цього шторму, а не, як зазвичай, потім гасити пожежу. Тим паче, буде особливо нічим. А коли ми пройдемо цей травень, поговоримо про те, скільки можна озиратися на Росію з Білоруссю, маючи свої порти і НПЗ.